دوشنبه 17 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيا سفير باکو در تهران نيز اخراج خواهد شد؟ تابناک

در حالی که رسانه‌های رژيم باکو به اهانت‌های آشکار و تبليغات عليه مرجعيت شيعه ادامه می‌دهند، «نمايندگی وزارت امور خارجه در شهر مقدس قم»، ديدار ميان سفير دولت باکو با مراجع تقليد را هماهنگ می‌کند. اين در حالی است که اين سفير، پس از ديدار، با نشريات مصاحبه کرده و مراجع تقليد را به بی‌اطلاعی متهم می‌کند و چند روز بعد نيز تلويزيون اين کشور، کاريکاتور مراجع تقليد شيعه را نمايش می‌دهد!


مطبوعات، شبکه‌های تلويزيونی و سفير رژيم باکو در تهران به صورت هماهنگ، تبليغات و اهانت به ساحت مرجعيت شيعه را ادامه می‌دهند، حال آن که هنوز وزارت امور خارجه، واکنشی به اين اهانت‌ها و گستاخی‌های دولت ضد اسلامی باکو نشان نداده است.

اما در اين ميان، عملکرد «نمايندگی وزارت امور خارجه در شهر مقدس قم» نيز بسيار تأمل برانگيز است.

در حالی که رسانه‌های رژيم باکو به اهانت‌های آشکار و تبليغات سياه عليه مرجعيت شيعه ادامه می‌دهند، نمايندگی وزارت امور خارجه در شهر قم، به کدامين دليل، ديدار ميان سفير دولت باکو با مراجع عظام تقليد را هماهنگ می‌کند؟

در اين باره بايد گفت که اين سفير، پس از اين ديدار با برخی نشريات مصاحبه کرده و مراجع عظام تقليد را به بی‌اطلاعی و يا داشتن تصويری نادرست از اقليم تحت حاکميت خاندان علی‌اف متهم می‌کند!



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ناگفته نماند که دستگيری عزاداران حسينی، پخش فيلم‌های مستهجن در ايام محرم از شبکه‌های تلويزيون دولتی باکو، افتتاح کارخانه مشروب‌سازی در روز عاشورا توسط الهام علی اف، تصويب قوانين و صدور بخش نامه‌های ضد اسلامی مانند محروميت دانش آموزان و دانشجويان محجبه از تحصيل، ممنوعيت آموزش قرآن و علوم اسلامی در مدارس دولتی، تعطيلی حوزه‌های علميه تأسيس شده پس از فروپاشی شوروی، ممنوعيت پخش اذان از مساجد و دستگيری و شکنجه فعالان اسلامی، از جمله کارهای دولت ضد اسلامی حاکم بر جمهوری آذربايجان در ماه‌های اخير است.

تخريب گسترده مساجد جمهوری آذربايجان يا تعطيلی و تغيير کاربری آنها توسط دولت ضد اسلامی باکو، اقدام فاجعه باری است که دولت باکو آن را ادامه می‌دهد. اين اقدام ننگين خانواده علی اف با حساسيت و واکنش مردم مسلمان جمهوری آذربايجان و مراجع تقليد شيعه در ايران روبه‌رو شد. مردم تحت ستم و مظلوم که از ظلم وجود خاندان حاکم (خاندان علی اف‌ها) به تنگ آمده‌اند، هنگام اقدام مأموران دولتی برای تخريب مسجد بزرگ فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها‌ ـ گرد مسجد حلقه زده و حاضر شدند با فدا کردن جان خود، از تخريب مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) جلوگيری کنند. دولت باکو ده‌ها تن از اهالی را دستگير کرد و سرانجام اعلام نمود که اين مسجد غير قانونی ساخته شده و تخريب خواهد شد.

در اين باره بايد گفت، تخريب مساجد، کار ننگينی است، حتی حکومت کمونيستی شوروی نيز تا آنجا که می‌شد از انجام آن خودداری و به جای آن، بيشتر مساجد را تعطيل يا آنها را به انبار کالا و... تبديل می‌کرد.

اما دولت باکو، تخريب مساجد را آشکارا از دوره حاکميت حيدر علی اف ـ که از مأموران کهنه‌کار سازمان جاسوسی شوروی بود ـ آغاز کرد. حيدر علی اف که تجارب بسياری از مبارزه با اسلام و مسلمانان در دوره شوروی به دست آورده بود، در هماهنگی با آمريکا و رژيم صهيونيستی، اقدامات گسترده ای برای مقابله با رشد اسلام و بيداری اسلامی در ميان شيعيان سرزمين‌های قفقازی ايران انجام داد.

او ممنوعيت آموزش قرآن و تعليمات اسلامی و تعطيلی حوزه‌ علميه‌ای را که پس از فروپاشی شوروی به دست فعالان دينی بازگشايی شده بود، صادر کرد. حيدر علی اف به صراحت اعلام کرد: آنچه برای ما مهم است، رقص و موسيقی و تاريخ و آداب و رسوم قومی است، نه اسلام».

بنا بر اين گزارش، برای نخستين بار پس از فروپاشی شوروی، به دستور حيدر علی اف، مسجد «کهنه گونشلی» به سال ۱۳۸۱ در منطقه خطايی باکو تخريب شد و پس از آن مساجد متعددی آماج حملات قرار گرفتند.

مسجد جامع (جمعه) باکو که يکی از کهن ترين مساجد جهان اسلام و جلوه درخشانی از معماری اسلامی ايران است، پس از فروپاشی شوروی، توسط اهالی مؤمن باکو، بازگشايی و به يکی از مساجد فعال اين شهر تبديل شد و مردم و به ويژه جوانان به اين مسجد روی آورده و کلاس‌های آموزش قرآن کريم را داير کردند.

اين گزارش يادآور می‌شود، به دستور حيدرعلی اف، نخست مسجد را به بهانه بازسازی تعطيل و امام جماعت آن را دستگير و زندانی کردند و پس از مدتی، دولت باکو در پاسخ به مراجعات پی در پی مردم برای بازگشايی مسجد جامع، اعلام کرد که مسجد جامع به «موزه» تبديل شده است!

مسجد «زاويه» در شهر نخجوان، يکی از مساجد قديمی اين منطقه است که به سالن آرايش و آموزش رقص تبديل شده است.

در هر حال، تداوم روند تخريب مساجد در مناطق گوناگون از جمله باکو، گنجه و... و کمک خواستن مسلمانان جمهوری آذربايجان از مراجع تقليد و علمای جهان اسلام، موجب دخالت مراجع تقليد و آيات عظام قم در موضوع شد.

مراجع عظام تقليد که در تاريخ، رهبری مردم در ايستادگی در برابر ظلم و جور شاهان و حاکمان خودکامه و ستمگر را بر عهده داشته و نهضت‌های رهايی بخش مانند «حرکت تحريم تنباکو»، «مقابله با کشف حجاب»، «انقلاب اسلامی» و... به رهبری آنان رقم خورده است، اين بار نيز در راستای مقابله با ستمگری‌ها و اسلام ستيزی‌ها و خونريزی‌های دولت صهيونيستی ضد اسلامی باکو وارد عمل شدند.

آيات عظام صافی گلپايگانی و سبحانی تبريزی با نگارش نامه‌هايی خطاب به الهام علی اف، وی را به پرهيز از تخريب مساجد و احترام به عقايد مردم شيعه جمهوری آذربايجان فراخواندند.

اما در اين ميان، حضرت آيت الله العظمی مکارم شيرازی، نقش ويژه‌ای داشتند. ايشان در سخنانی در درس خارج خويش، به دولت باکو هشدار دادند که دست از رفتار ننگين و ضد اسلامی بردارد.

پس از گذشت مدتی، با استمرار حرکت ضد اسلامی دولت باکو و پافشاری سران وابسته اين دولت، مبنی بر تخريب مسجد حضرت مسجد حضرت فاطمه زهرا (س)، حضرت آيت الله مکارم شيرازی ـ دام ظله العالی ـ اقدام قاطعی برای جلوگيری از ستمگری‌ها و دين ستيزی‌های دولت باکو انجام دادند. حضرت آيت الله مکارم اعلام کردند؛ در صورتی که دولت باکو به اقدامات ضد اسلامی و تخريب مساجد ادامه دهد، حکم مقاومت خواهند داد بدين گونه که هر کس در ايستادگی برای جلوگيری از تخريب مساجد، کشته شود، شهيد است.

اعلام اين موضع از سوی حضرت آيت الله العظمی مکارم شيرازی، دولت باکو را در آشفتگی فرو برد. مطبوعات و رسانه‌های وابسته به رژيم باکو، شروع به اتهام پراکنی عليه مراجع تقليد کرده و حضرات آيات عظام صافی گلپايگانی، سبحانی تبريزی و مکارم شيرازی را به دخالت در امور داخلی باکو متهم کردند و حتی پا را از اين فراتر نهاده و اهانت‌هايی نيز درباره مراجع شيعه منتشر کردند که البته انجام اين کارها از سوی دولت ضد اسلامی باکو بعيد نبود، چرا که پيش از آن، مقالاتی در برخی مطبوعات وابسته به دولت باکو مانند «نشريه صنعت» در اهانت به قرآن کريم و پيامبر اعظم (ص) منتشر شده بود.

به دنبال بيانات قاطع حضرت آيت الله مکارم شيرازی ـ دام ظله العالی ـ و احتمال صدور حکم مقاومت از سوی ايشان برای مسلمانان جمهوری آذربايجان که می‌توانست پيامدهای خطرناکی برای دولت باکو داشته باشد، دولت باکو به قدرت مرجعيت شيعه پی برد و برای کاستن از قدرت تأثيرگذار مرجعيت شيعه در جمهوری آذربايجان، اقدامات متعددی انجام داد که دو مورد آن برای افکار عمومی قابل توجه است:

۱ ـ تبليغات گسترده در درون جمهوری آذربايجان به وسيله مطبوعات، شبکه‌های تلويزيونی و مقاله نويسان ضد دينی،
۲ ـ مأمور کردن سفير باکو در تهران (جوانشير آخوندف) برای ارتباط با مراجع تقليد و ابلاغ اخبار و گزارش‌های دروغ از دولت باکو.

تبليغات ضد مرجعيت شيعه و اهانت به ساحت مرجعيت توسط رژيم ضد اسلامی باکو همچنان ادامه دارد، به گونه‌ای که در روزهای اخير، اين گونه تبليغات و اهانت‌ها افزايش يافته است.

در روزهای اوايل بهمن ماه ۱۳۹۰ شبکه‌های تلويزيونی «ليدر» و «آ.تی.وی» که هر دو از شبکه‌های وابسته به حکومت الهام علی اف هستند، با پخش گزارش‌های ضد دينی، ساحت مرجعيت شيعه را نيز مورد اهانت‌های پی در پی قرار داد و همزمان با پخش گزارش، تصاوير کاريکاتورهايی از مراجع تقليد شيعه را نيز پخش کرد.

همزمان با اين گونه اقدامات ضد دينی رژيم باکو در داخل جمهوری آذربايجان که به قصد تأثيرگذاری بر افکار عمومی شيعيان و کاستن از تأثير اقدام مراجع عظام تقليد در اين منطقه انجام می‌گيرد، «جوانشير آخوندف»، سفير کنونی رژيم باکو در تهران ـ که سال‌ها پيش از فروپاشی شوروی به عنوان مامور در پوشش مترجم در ايران فعاليت داشته و زبان فارسی را نيز به خوبی می‌داند ـ با سفر به شهر مقدس قم، تلاش می‌کند تا گزارش‌های دروغی را در اختيار مراجع و آيات عظام قرار دهد؛ از جمله چنين وانمود می‌کند که دولت باکو در سال‌های اخير،‌نزديک دو هزار مسجد ساخته يا بازسازی کرده است، در حالی که اين خبر اساسا دروغ بزرگی است که اعلام اينچنين دروغ بزرگی، تنها در رسانه‌های رژيم باکو و سفير آن جوانشير آخونداف امکان‌پذير است!

اما خبر درست اين است که با فروپاشی شوروی و حتی ماه‌ها پيش از فروپاشی، با سست شدن شيرازه حکومت کمونيستی، مردم مسلمان جمهوری آذربايجان که از زنجير حکومت ضد دينی رها شده بودند و سالها در حسرت بازگشايی مساجد بودند، خودجوش به بازگشايی و بازسازی مساجد پرداختند. اين مساجد از ده‌ها و صدها سال پيش از حاکميت کمونيست‌ها در مناطق مسلمان نشين قفقاز ساخته شده بودند. مسلمانان افزون بر بازگشايی و بازسازی مساجد به راه‌اندازی حوزه‌های علميه در شهرهای باکو، گنجه، نخجوان و... پرداختند.

جوانشير آخوندف، سفير رژيم باکو در تهران، بی شرمانه در محضر مراجع تقليد شيعه دروغ‌پردازی نموده و اقدامات ضد اسلامی دولت باکو مانند ممنوعيت حجاب اسلامی و تخريب مساجد را منکر می‌شود و می‌گويد: آزادی دينی در جمهوری آذربايجان برقرار است!

سفير رژيم باکو در تهران، پس از ديدار با برخی مراجع تقليد، با کمال وقاحت و بی شرمی، نه تنها به دروغ‌پردازی‌های خود ادامه می‌دهد، بلکه در اهانتی آشکار به ساحت مراجع تقليد، اين بزرگواران را به بی اطلاعی متهم کرده و بی شرمانه اعلام می‌کند که تصوير نادرستی از جمهوری آذربايجان در ذهن آنان (مراجع تقليد) شکل گرفته است!

اهانت آشکار سفير رژيم ضد اسلامی باکو به ساحت مراجع عظام تقليد، کاری نيست که پنهانی انجام گرفته باشد؛ جوانشير آخوندف، اين جملات موهن را در گفتگو با يک نشريه محلی چاپ تبريز (آذر ۱۳۹۰) گفته است.

گفتنی است، کاردار اسبق سفارت باکو در تهران (عين الله مدداف) نيز به علت اهانت به ساحت حضرت سيد الشهدا (ع) و اعتراضات گسترده مردم و روزنامه‌نگاران آذربايجان به ويژه اهالی تبريز از ايران بيرون شد.

اکنون نيز در حالی که مطبوعات و شبکه‌های تلويزيونی و افراد حکومتی باکو در جمهوری آذربايجان، به اهانت‌های آشکار به ساحت مرجعيت شيعه ادامه می‌دهند، سفير دولت باکو در تهران نيز، مراجع عظام تقليد را متهم می‌کنند که «تصوير نادرستی از جمهوری آذربايجان در ذهن دارند»!

اما در اين ميان، عملکرد «نمايندگی وزارت امور خارجه در شهر مقدس قم» نيز بسيار تأمل برانگيز است؛ در حالی که رسانه‌های رژيم باکو به اهانت‌های آشکار و تبليغات سياه عليه مرجعيت شيعه ادامه می‌دهند، نمايندگی وزارت امور خارجه در شهر قم، به کدامين دليل، ديدار ميان سفير دولت باکو با مراجع عظام تقليد را هماهنگ می‌کند، حال آن که اين سفير، پس از ديدار، با برخی نشريات مصاحبه کرده و مراجع عظام تقليد را به بی‌اطلاعی و يا داشتن تصويری نادرست از اقليم تحت حاکميت خاندان علی اف متهم می‌کند؟!

ناگفته نماند که سکوت وزارت امور خارجه کشورمان نيز در اين باره تأمل برانگيز است، به گونه‌ای که تاکنون خبری درباره واکنش وزارت امور خارجه به اقدامات رژيم باکو و جوانشير آخوندف، سفير اين رژيم ضد اسلامی منتشر نشده است!

در اين باره بايد افزود که افکار عمومی منتظر واکنش قاطع وزارت امور خارجه دولت جمهوری اسلامی به گستاخی‌ها و بی‌ادبی‌های دولت باکو و سفير آن است؛ آيا وی نيز مانند برخی ديگر از مأموران سفارت باکو در تهران بيرون رانده خواهد شد؟!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016