دوشنبه 24 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حمله به سفارتخانه‌های اسرائيل در هند و گرجستان؛ ايران در مظان اتهام، دويچه وله

در اثر دو حمله تروريستی مجزا به سفارتخانه‌های اسرائيل در دهلی نو و تفليس، دست‌کم دو نفر مجروح شده‌اند. نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل، ايران و حزب‌الله لبنان را مسئول اين حملات معرفی کرده است.

امروز دوشنبه (۲۴ بهمن / ۱۳ فوريه) کارمندان سفارتخانه‌های اسرائيل در گرجستان و هند هدف دو حمله تروريستی قرار گرفتند. بر اساس آخرين گزارش‌ها، دست‌کم چهار نفر در اين حملات مجروح شده‌اند که يکی از آنها يک زن تبعه اسرائيل است.

اين چهار نفر بر اثر انفجار بمب در خودرويی که در مجاورت سفارت اسرائيل در دهلی نو قرار داشت، مجروح شده‌اند. تلويزيون اسرائيل اعلام کرده که همسر يکی از مقامات دفاعی اين کشور و راننده‌اش هم در ميان مجروح‌شدگان اين حادثه بوده‌اند. به گزارش رويترز، انفجار دهلی نو در فاصله ۵۰۰ متری اقامتگاه رسمی موهان سينگ، نخست وزير هند، رخ داده است. گروهی از شاهدان عينی به تلويزيون هند گفته‌اند که دو موتورسوار اين بمب‌های مغناطيسی را به پشت ماشينی که پشت چراغ قرمز ايستاده بود چسبانده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزارت کشور گرجستان هم اعلام کرد که پليس اين کشور يک محموله انفجاری يافته‌شده در خودرويی در نزديکی سفارت اسرائيل در تفليس را خنثی کرده است.

ايران و حزب‌الله در مظان اتهام

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، بلافاصله پس از انتشار اين خبرها ايران را مسئول اين حملات تروريستی «به شهروندان غيرنظامی بی‌گناه» خواند. نتانياهو در جلسه‌ای با شرکت اعضای حزب حاکم ليکود گفت: «ايران بزرگ‌ترين صادرکننده ترور در جهان است و رد پای اين کشور را در پس اين حملات می‌توان ديد.»

نخست وزير اسرائيل گفته است، در ماه‌های اخير تلاش‌هايی نيز برای ضربه زدن به اسرائيلی‌ها و يهوديان، در کشورهای ديگری نظير آذربايجان و تايلند، صورت گرفته بود، اما مهاجمان ناکام ماندند. به اعتقاد نتانياهو، اين حملات با هماهنگی ايران و بازوی نظامی‌اش در لبنان، حزب‌الله، انجام شده است.

اين دو حمله تروريستی در سالگرد مرگ دو تن از اعضای ارشد حزب‌الله لبنان انجام شده است. ۱۲ فوريه ۲۰۰۸ عماد مغنيه و عباس موسوی که از نيروهای متنفذ و مغزهای متفکر نظامی در سازمان تروريستی حزب‌الله بودند، در عملياتی در دمشق که گفته می‌شود توسط موساد، سرويس اطلاعاتی اسرائيل، طرح‌ريزی شده بود، کشته شدند. به‌همين خاطر اسرائيل همواره در چنين تاريخی به شهروندانش نسبت به سفر به خارج از مرزهای اين کشور هشدار می‌دهد.

به نظر می‌رسد حملات تروريستی امروز واکنشی انتقام‌جويانه به کشتن اين نيروهای وفادار حزب‌الله لبنان باشد، اگرچه هنوز مقامات ايران و حزب‌الله واکنشی رسمی به اين موضوع نشان نداده‌اند و هيچ گروهی رسما مسئوليت اين حملات را بر عهده نگرفته است.

جدال لفظی ميان مقامات ايران و اسرائيل در نتيجه تقابل بر سر برنامه‌ی بحث‌برانگيز هسته‌ای ايران و به‌خصوص پس از ترور برخی از دانشمندان هسته‌ای کشور، که به اعتقاد مقامات جمهوری اسلامی توسط اسرائيل طرح‌ريزی و اجرا می‌شود، به‌شدت بالا گرفته است. پيش‌بينی می‌شود، حملات اخير معادلات سياسی ميان اين دو کشور متخاصم را پيچيده‌تر از گذشته کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016