چهارشنبه 16 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زیباری: ایران خواهان برپایی مذاکرات هسته‌ای در عراق است

بی بی سی ـ هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق گفته است که ایران پیشنهاد داده تا مذاکرات این کشور با کشورهای پنج بعلاوه یک بر سر برنامه هسته‌ای، به جای ترکیه، در بغداد برگزار شود.

آخرین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در ژانویه سال ۲۰۱۱ میلادی در استانبول بدون آن که به نتیجه‌ای برسد، برگزار شد.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه اعلام کرد که مذاکرات دو طرف در تاریخ ۱۳ و ۱۴ آوریل در استانبول ترکیه برگزار می شود، اگرچه روسیه گفته است زمان و مکان این مذاکرات هنوز مشخص نیست.

وزیر امور خارجه عراق به خبرگزاری رویترز گفته است که پیشنهاد برگزاری این نشست در بغداد، در جریان بازدید یک هیات ایرانی از عراق مطرح شده است و او در این باره با سفرای پنج کشور عضو شورای امنیت شامل آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، بریتانیا و آلمان در این خصوص دیدار خواهد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای زیباری گفته است پیشنهاد ایران را در قالب نامه‌ای به سفرای کشورهای پنج بعلاوه یک تحویل خواهد داد.

دولت ایران هنوز در این باره واکنش رسمی نشان نداده اما طی روزهای اخیر، انتقادها از ترکیه و مواضع این کشور در قبال تحولات منطقه‌ای افزایش یافته است.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از ترکیه، پیشنهاد داده که این مذاکرات در بغداد، دمشق و یا بیروت برگزار شود.

آقای رضایی گفته است با توجه به "بد قولی‌های دوستان ما در ترکیه در پایبندی به برخی توافقات" بهتر است این مذاکرات در مکان دیگری صورت گیرد.

سایت تابناک نیز اخیرا در مطلبی نوشت: "انجام مذاکرات مربوط به مساله هسته‌ای ایران در استانبول نخست به تقویت وجهه ترکیه در خاورمیانه کمک خواهد کرد که همین امر می‌تواند نفوذ این کشور را در دیگر کشورهای منطقه افزایش دهد که این نیز به معنای کاهش نقش منطقه ای ایران خواهد بود."

حسین نقوی حسینی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم پیشنهاد داده که با توجه به مواضع اخیر ترکیه در قبال منطقه و ایران، نشست ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک در این کشور برگزار نشود.

ترکیه اخیرا از کاهش واردات نفت خود از ایران خبر داد و شرکت ملی نفت ترکیه اعلام کرد که خرید نفت خام از ایران را تا بیست درصد کم می‌کند.

مواضع ترکیه در قبال بحران سوریه نیز در موضع گیری برخی مقام‌ها در ایران بی تاثیر نبوده است. این کشور، موضع تند و تیزی در قبال بشار اسد در پیش گرفته و با گروه‌های مخالف همکاری می‌کند.


نظر شخصی وزیر خارجه ایران: استانبول

این در حالی است که علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، هفته پیش در جریان استقبال از رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، گفته بود که نظر شخصی او این است که این مذاکرات در استانبول برگزار شود.

آقای صالحی در عین حال تاکید کرده بود که تصمیم‌گیری در این مورد به عهده سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی است.

تنش ها بر سر برنامه هسته ای ایران اخیرا افزایش یافته و احتمال حمله نظامی اسرائیل علیه تاسیسات اتمی ایران مطرح شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه ترین گزارش خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد و گفت با وجود انجام مذاکرات فشرده با مقام‌های ایرانی، ابهامات در مورد ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران، به قوت خود باقی است.

کشورهای عضو گروه ۱+۵ از ایران خواسته اند که در مذاکرات هسته ای با این گروه "جدی" باشد و به بازرسان بین المللی اجازه دسترسی به تمامی مراکز مورد نظر آنان را بدهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016