دوشنبه 28 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اظهارات جواد شمقدری درباره وقايع اخير سينما: انصار حزب‌الله، حزب‌الهی‌ترين فيلم‌شان را بياورند نخوانده به آن مجوز می‌دهيم

سينما - رئيس سازمان سينمايی در ديدار با صنوف سينمايی سکوت خود را شکست و درباره وقايع اخير سينما و موضوعات مختلف آن اظهارنظر کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان سينمايی، در ديدار روز يکشنبه صنوف سينمايی با جواد شمقدری، برخی از اعضای شوراهای مرکزی اتحاديه تهيه‌کنندگان، کانون پخش‌کنندگان، مديران توليد، کارگروه ساماندهی صنوف، انجمن موسسات ويديويی، شورای صنفی اکران و... حضور داشتند.

مشروح سخنان رئيس سازمان سينمايی در اين ديدار به شرح ذيل است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بايد غبارها بنشيند

ما شخصاً نياز داشتيم در جلسه‌ای نظر سينماگران را درخصوص وقايع اخير بدانيم، خوشبختانه عمده مطلب را دوستان طرح کردند، طبيعی است هنرمند همانطور که از خلاقيت هنری برخوردار است لايه دوم حوادث را مشاهده و تحليل کند.

مشکل اينجاست مسائل درون سينه‌ها حبس می‌شود. اگر درون سينه من حبس می‌شود چاره‌ای ندارم، بايد غبارها بنشيند تا واقعيت‌ها معلوم شود .به هر حال در شرايطی اين‌گونه نبايد توقع داشت، مسئولين وارد صحنه شوند و سخن بگويند صنوف بايد مسائل را مطرح و رسانه‌ای کنند.

متأسفانه در اين شرايط خيلی‌ها مردود شدند و گروهی که جريان حزب‌الله را به نفع خود مصادره کردند و در مقابل به مديريت فرهنگی حمله کردند، مديريتی که مومن و متعهد است از اين جمله‌اند. در موضوع اخير بسياری از افراد که سال‌هاست خود را قيم سينما می‌دانند ساکت ماندند که اين موضوع از چشم‌ها پنهان نخواهد ماند و اهالی سينما در اين مورد قضاوت خواهند کرد.


بعضی خواص از کار و حوز ه تخصصی سينما مطلع نيستند

مسلماً وقتی نامی از ارزش‌ها و دفاع مقدس می‌آيد، دهان خيلی‌ها بسته می‌شود، می‌خواهند مديريت کنونی را جريانی در مقابل شهدا و ارزش‌ها نشان دهند. اين يک ظلم بزرگ است، البته می‌توانيم ما هم متقابلاً نشان دهيم که ديگران از نام شهدا و ارزش‌ها سوء استفاده می‌کنند، اما اين برای ما شايسته نيست. ما هم‌اکنون در افکار عمومی مشکل نداريم، مشکلی که داريم در بين خواص است و بعضی خواص از کار و حوزه تخصصی سينما مطلع نيستند و گزارشاتی که به آنان می‌دهند برداشت‌های نارواست، البته قصد و غرض ديگری وجود دارد، چاره‌ای نداريم جز اينکه مسئولان کشور در جريان واقعيت قرار بگيرند.


وزيری که بايد درگير مباحث کلان شود، درگير مسائلی می‌شود که نبايد بشود

به عنوان مثال دوستان با کميسيون فرهنگی صحبت کنند، امروز جناب آقای وزير را به کميسيون فرهنگی فرا خوانده‌اند، فضا اين‌گونه است مثلاً وزيری که بايد درگير مباحث کلان شود درگير مسائلی می‌شود که نبايد بشود.

اگر گزارش درد دل‌ها، نظرات و گفت‌وگوهای اين جلسه جمع‌بندی شود و توسط صنوف به مسئولين برسد حتماً نظرات‌شان عوض می‌شود. من به خيلی از دوستان توصيه کردم، اما گوش نکردند. برای من اين اوضاع قابل پيش‌بينی بود اما نه تا اين حد.

ما اگر بتوانيم امور را تدبير کنيم موفق می‌شويم. مثلاً در انتخابات آتی می‌توان نظر داد که چه کسی و چه گروهی به نفع يا ضرر سينما حرکت کرده است.


اين اتفاقات به ضرر سازمان سينمايی نيست، به ضرر سينماست

من بر خلاف دوستان اعتقاد دارم اين اتفاقات به ضرر سازمان سينمايی نيست، به ضرر سينماست که البته چون خود من سينماگر هستم ضرر ديدم، پس بايد همه با هم به ميدان بياييم و همدلی کنيم. گردنه بسيار سختی است، اما عبورش فصل بسيار روشنی را به همراه خواهد داشت. لازم است دوستان با صبر و تأمل بيشتر صحنه را ببينند و کار کنند.


گرفتار آفت بحران اظهار نظرها هستيم

از اين طرف بپذيريم ضعف‌هايی داشتيم و راهکار بيانديشيم. ما الان گرفتار آفت بحران اظهار نظرها و تحليل‌ها هستيم، مثلاً در نقد يکی از اين فيلم‌ها در برنامه سينمايی «هفت» اين فيلم شريف قلمداد شد و در جايی ديگر فيلم را ضد حجاب و حتی ضد نظام معرفی کردند.

ما با بحران اظهار نظرها روبرو هستيم. ما راهی نداريم جز اينکه روشنگری کنيم. اگر قانون اشکال دارد قانون را درست کنند طبق قوانين موجود بايد وزارت ارشاد نظر آخر را بدهد اگر اعضای شورای پروانه نمايش اعضای مورد تأييد نظام‌اند پس اين حرف‌ها چيست؟

اين اتفاقات نشان داد سينمای ايران به جای مهمی رسيده که سينما می‌تواند خيلی موضوعات را مديريت کند که اين جای تبريک دارد. اين اتفاقات يعنی ديگر در فيلم‌ها نقد اجتماعی نشود، در حالی که هنرمند بايد مسائل اجتماعی را به تصوير بکشد. چه اشکالی دارد همين جمع از حوزه علميه تقاضا کند در ساخت فيلم‌های منتقدانه اجتماعی مشاوره بدهند.


انصار حزب‌الله به همه ياد بدهد فيلم حزب‌اللهی چگونه است

اين گروه انصار حزب‌الله که تجمع کردند حزب اللهی‌ترين فيلمنامه‌شان را بياورند، ما نخوانده به آن‌ها مجوز می‌دهيم تا به همه ياد بدهند فيلم حزب‌اللهی چگونه است، اما اگر ناتوان هستند بگذارند اهالی سينما کارشان را بکنند. اگر کسی دغدغه و نگرانی دارد می‌تواند بيايد مشارکت کند، نظر بدهد، پيشنهاد بدهد ما حمايت می‌کنيم.

فصل‌الخطاب ارشاد و شوراهای آن است

طبق قانون فصل‌الخطاب ارشاد و شوراهای آن است و نمی‌توان اين توافق را بر هم زد. به فرموده قرآن کريم «اوفو بعهدکم»، اين تکليف قرآنی هم هست، رهبر معظم انقلاب در اول سال فرمودند هيچ کس به نام انقلابی‌گری کار غير قانونی نکند و ما کار غير قانونی نکرديم، اما آن‌ها انجام دادند. من سعی می‌کنم هر چه زودتر ديداری با اهالی سينما بگذارم و برخی مباحث را خواهم گفت، اما نقطه مثبت و مأموريت ما استقرار سازمان سينمايی است. يکی از دلايلی که با سينما اين‌چنين برخورد می‌شود اين است که پشتوانه محکمی برای سينما وجود ندارد. ما قانون سينمايی را که الزامات فيلم و سينما هست را تهيه کرده‌ايم که اميدواريم در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصويب برسد که ديگر اين اتفاقات نيفتد.


نقل‌کنندگان فساد در سينما بيش از همه درگير آن هستند

متأسفانه اين روزها برخی رفتارهای ناشايستی داشتند که در يکی از اين موارد فساد در سينما را مطرح کردند. مظاهری از فساد در همه جا هست و در همه قشرها وجود دارد، اگر سينمای ايران مشکلی دارد برای عقبه سی ساله آن است، چرا برخی اصرار دارند سينما را ‌به فساد متهم کنند، گويا نقل‌کنندگان بيش از همه درگير اين موضوع هستند، ترديدی نيست اگر فردی از خط قرمز عدول کرد و باعث ترويج فساد شد بايد با آن برخورد شود در غير اين صورت نقل مستمر مسئله فساد که به خودی خود بجز تشويش اذهان عمومی نقشی ‌ندارد. ما پيرو مکتبی هستيم که مولا علی عليه السلام در مقابل اصرار کسی که اعتراف به گناهی می‌کند تلاش می‌کنند نشنيده بگيرند.

کجای اسلام و قرآن به ما توصيه کرده گناه و فساد فرد يا افرادی را در کوی و برزن جار بزنيم. چرا سايت‌ها و خبرگزاری‌های ما روش اسلامی را در اين حوزه‌ها به فراموشی سپرده‌اند.

نکته بعد که رئيس جمهوری محترم بارها خواسته‌اند مشخص شدن تکليف صنوف سينمايی است، بنابراين بايد جايگاه قانونی آن مشخص شود و هرچه زودتر تعامل فعال و قدرتمند با صنوف برقرار گردد.


ايجاد کانون تشکل‌های صنفی سينمای ايران

در کميسيون تخصصی شورايعالی سينما طرحی در دست بررسی است که پس از تصويب در شورايعالی سينما اجرايی خواهد شد. در اين طرح کانون تشکل‌های صنفی سينمای ايران جايگزين خانه سينمای منحله خواهد شد.

اميدواريم دوستان اين شرايط را با بصيرت تحمل کنند تا از آن عبور کنيم، ما بايد با ائمه جمعه و دلسوزان نظام تعامل فعال و سازنده داشته باشيم.

تصور می‌کنم گروهی به دنبال ايجاد سوءتفاهم‌ها و بحران‌سازی هستند. بنابراين ضرورت دارد همه شما و مسئولان با نشست و گفتگو شرايط درخشان سينمای ايران را ترسيم و راه آرمانی آن را دنبال نمايند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016