چهارشنبه 30 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بهره برداری از نسخه اول موتور جستجوگر ملی در سال جاری

معاون وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات از بهره برداری از نسخه نخست موتور جستجوگر ملی در سال جاری و با همکاری موسسات تحقيقاتی خبر داد و گفت: منابع اين موتور جستجو با اطلاعات روز دنيا مطابقت دارد.

به گزارش مهر، موضوع راه اندازی يک موتور جستجوگر بومی و ملی که بتواند با موتورهای جستجوگری چون "ياهو" و "گوگل" رقابت کند در نيمه سال ۸۹ و از سوی رضا تقی پور وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد. وی اعلام کرد که ايران برای جوابگويی به نيازهای داخلی می خواهد موتور جستجوگر ملی راه اندازی کند و حتی اين طرح ملی در برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور پيش بينی شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در آن زمان يکی از مسئولان سازمان فناوری اطلاعات ايران نيز در تشريح آغاز به کار اين پروژه تاکيد کرد که حتی پيشنهاداتی در مورد نام اين طرح ارائه شده که وزير ارتباطات از عنوان "ياحق" برای نام اين موتور جستجوگر ياد کرده است.

اما در سال ۹۰ و با اظهارات مسئولان سازمان فناوری اطلاعات اين طور استنباط می شد که سياست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اجرای موتور جستجوگر ملی تغيير يافته و اين وزارتخانه قصد دارد نسبت به ارتقای موتورهای جستجوگر داخلی فعلی اقدام کند و تنها به يک موتور جستجوی ملی واحد بسنده نکند.

اما علی حکيم جوادی- معاون وزير ارتباطات و رئيس سازمان فناوری اطلاعات ايران در گفتگو با خبرنگار مهر بار ديگر از بهره برداری از نسخه نخست موتور جستجوگر ملی در سال جاری خبرداد و تاکيد کرد که ايران در کنار موتورهای جستجوگر داخلی نياز به يک موتور جستجوی ملی نيز دارد که کارهای تحقيقاتی اجرای آن به پايان رسيده است.

وی با بيان اينکه خوشبختانه چندين مجموعه در کشور در بخش فراهم آوردن دسترسی به موتورهای جستجوگر فعال هستند و منابع اطلاعاتی مورد نياز کاربران ايرانی را فراهم می کنند، تصريح کرد: سازمان فناوری اطلاعات مانند بسياری از کشورهای ديگر که از موتورهای جستجوی بومی مطابق با فرهنگ و نياز جامعه استفاده می کنند تاکيد بر راه اندازی موتور جستجوگر ملی دارد.

معاون وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات با اظهار اميدواری از اينکه در طول برنامه پنجم توسعه موتور جستجوگر ملی مطمئن و با کيفيت مناسب در اختيار کاربران ايرانی قرار گيرد، تاکيد کرد که هم اکنون در برخی حوزه ها و موضوعات خاص موتورهای جستجوی اختصاصی و شناخته شده ای در کشور فعال هستند اما با اين وجود به نظر می رسد بايد هرچه سريعتر موتور جستجوی بومی را نيز در کنار اين موتورها داشته باشيم.

حکيم جوادی با بيان اينکه کارهای تحقيقاتی اين پروژه با کمک موسسات تحقيقاتی به اتمام رسيده و نتايج خوبی نيز حاصل آمده است، بهره برداری از نسخه اول موتور جستجوی بومی را امسال وعده داد.

به گفته رئيس سازمان فناوری اطلاعات ايران در راه اندازی از موتور جستجوی ملی از آخرين دستاوردها و شيوه های متداول دنيا بهره گرفته شده است و منابع اين موتور جستجو به طور قطع با اطلاعات روز دنيا مطابقت می کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016