سه شنبه 5 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمان پرست: ديپلمات ايرانی در برزيل تخلف انضباطی کرده است

خبرگزاری مهر ـ تکذيب اختلال در صادرات نفت، سئوال از سخنگو:سوء تفاهم فرهنگی يعنی چه؟!، سولانا مشخصات کانال مورد نظر را بدهد!،واکنش به پيروزی اولاند در دور اول،در استانبول بحث محتوايی نشد،نماينده ای برای مذاکره با امارات تعيين نشده از جمله محورها و مطالب مطرح شده در نشست هفتگی سخنگوی وزارت خارجه است.

به گزارش خبرنگار مهر، رامين مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری با نمايندگان رسانه های داخلی و خارجی در پاسخ به سئوالی در رابطه با نامه جمهوری اسلامی ايران به مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در ارتباط با همکاری با آژانس و پيش بينی اش از اجلاس بغداد تصريح کرد: همکاری ايران و آژانس همواره وجود داشته و ما هميشه آمادگی همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی را داشته ايم مجددا آمادگی خود را برای گفتگو اعلام کرده ايم که در چارچوب آژانس بتوانيم به همکاری ادامه دهيم تا از حقوق خود بهره مند شويم.

با ديد مثبت به نشست بغداد نگاه می کنيم

وی در رابطه با اجلاس ايران و ۱+۵ که قرار است در بغداد برگزار شود گفت ما در خصوص نشست بعدی که سوم خرداد در بغداد تشکيل می شود با ديد مثبت نگاه می کنيم و اميدواريم در چارچوب توافق ها اين رويه با روند مثبت انجام شود و نتايج خوبی به دنبال داشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


انتقال آب خزر در دستور کار است

خبرنگاری در رابطه با بر هم خوردن رابطه ايران با کشورهای شمالی به دليل طرح انتقال آب دريای خزر به سمنان سئوال کرد که مهمانپرست ضمن رد بر هم خوردن روابط ايران با کشورهای شمالی گفت: در رابطه با تامين منافع ملی در چارچوب رژيم حقوقی دريای خزر يعنی قراردادهای ۱۹۱۳ و ۱۹۴۰ ما بهره برداری خود را از دريای خزر دنبال می کنيم که اين شامل موضوعات نفت و گاز و انتقال آب به دريای خزر و فلات مرکزی است که اين طرح در دستور کار است. البته با رعايت مسائل زيست محيطی که مسائل فنی آن در دستور کار است.


لغو تحريم ها پيش از نشست بغداد گام درستی است

خبرنگار ديگری در خصوص اظهارات برخی ديپلمات های غربی مبنی بر احتمال لغو تحريم ها عليه ايران قبل از مذاکرات بغداد سئوال کرد که مهمانپرست گفت آنچه فکر می کنيد گام مثبت در مسير درست برای ادامه همکاری ها در نشست بعدی است اين است که تحريم های غير قانونی کنار گذاشته شود اگر اين تصميم را اتخاذ کنند نشانگر اين است که در مسير درستی گام بر می دارند و همکاريها بايد به سمتی برود که حقوق ملت ما به صورت کامل تامين شود.

در استانبول بحث محتوايی نشد

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اينکه گفته می شود ايران و ۱+۵ در مذاکرات استانبول برای تبادل سوخت ۲۰ درصد به توافق رسيده اند که مهمانپرست ضمن رد اين ادعا گفت: در اجلاس استانبول بحث محتوايی صورت نگرفت بلکه چارچوب همکاريهای بعدی مشخص شد و طبق اظهارات آقای جليلی و خانم اشتون مبنای مذاکرات آتی ان پی تی خواهد بود.

به گفته مهمانپرست محور مذاکرات ايران و ۱+۵ در بغداد بعد از تعيين از سوی مسئولان مذاکره کننده اعلام خواهد شد.

اقدام عملی آژانس بايد مشخص شود

خبرنگار افه اسپانيا پرسيد آيا طرحی برای نظارت آژانس بر سايت پارچين وجود دارد که سخنگوی وزارت خارجه در اين رابطه توضيح داد: بحث های همکاری با آژانس در چارچوب نشست دوطرفه مورد مذاکره قرار می گيرد و قبلا هم در اين رابطه مذاکره شده بود و ما در چارچوب همکاری کامل می توانيم به توافقاتی برسيم که جزو تعهدات ما باشد و تا جايی که از ان پی تی برداشت می شود اين درخواست ها شامل اين مواد نيست و خارج از تعهدات است مگر اينکه به صورت موردی و داوطلبانه باشد.

وی خاطر نشان کرد: بايد مشخص شود مجموعه سئوالات و ابهامات آژانس چه مواردی است و در صورت رفع ابهامات آژانس چه اقدام عملی دنبال می کند.


سولانا مشخصات کانال مورد نظر را بدهد!

يکی ديگر از خبرنگاران عنوان کرد سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا طی مقاله ای مدعی شده که ايران و آمريکا کانال ارتباطی مستقيمی باز کرده اند که سخنگوی وزارت خارجه در اين رابطه گفت بايد از خود سولانا بپرسيد اگر وجود دارد مشخصات کانال را بدهد من اخباری در اين رابطه دريافت نکرده ام.

جزاير ايرانی قابل مذاکره نيست

مهمانپرست در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که پرسيد مقامات اماراتی مدعی شده اند که سفر رئيس جمهور ايران بر خلاف توافقات دو کشور بوده، ايران چه توافقی با امارات کرده که مغاير با سفر رئيس جمهور به يک شهر ايرانی تلقی شده است، تصريح کرد: همانطور که اعلام شد سفر رئيس جمهور به جزيره ابوموسی يک سفر داخلی در هنگام بازديد رئيس جمهور در سفر استانی بوده و در چارچوب مسائل داخلی ماست.

رئيس مرکز ديپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در پاسخ به اين سئوال خبرنگار مهر که جمهوری اسلامی ايران سفير سوئيس را به دليل اظهارات مداخله جويانه اظهار کرد در رابطه با ساير کشورهايی که از اين دست اظهارات داشته اند از جمله خود امارات چه اقداماتی صورت گرفته است، بيان داشت: اظهارنظرهايی که صورت می گيرد قابل قبول نيست و ما به هيچ وجه اظهارات خلاف حق حاکميت خود و تماميت ارضی مان را نخواهيم پذيرفت.

مهمانپرست با اشاره به اينکه ايران همواره به حسن همجواری با همسايگان تاکيد داشته است، گفت: مذاکرات سازنده بين ايران و امارات می تواند موجب گسترش همکاری ها و رفع سوء تفاهم احتمالی مسئولان اين کشور درباره قرارداد ۱۹۷۱ و سند مبادله شده درباره اجرای ترتيبات اين سند باشد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ايران خاطر نشان کرد: هر فرد يا هر کشوری که در امور داخلی کشور ما دخالت کند و اظهاراتی بر خلاف تماميت ارضی ما مطرح نمايد با برخورد جمهوری اسلامی ايران روبرو می شود و احضار سفير سوئيس نيز در همين راستا بود تا به آمريکا تذکر داده شود به مسائل داخلی ما وارد نشوند.

وی در عين حال تاکيد کرد که جزاير سه گانه متعلق به ايران است و جزء حاکميت ماست و بحث تماميت ارضی خود را قابل مذاکره نمی دانيم.

وی افزود: مذاکرات می تواند برای رفع سوء تفاهمات و راه های جديد توسعه مناسبات باشد.

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی مبنی بر ادعای امارات که ايران نماينده ای برای مذاکره در اين چارچوب تعيين کرده است گفت: برای مذاکره طبيعی است که مذاکره کننده تعيين می کنند.

نماينده ای برای مذاکره با امارات تعيين نشده

از سخنگوی وزارت خارجه سئوال شد که نام نماينده مذاکره کننده از سوی ايران چيست که مهمانپرست گفت هر وقت مشخص شد اعلام خواهد شد تا الان تعيين نشده است.


واکنش به پيروزی اولاند در دور اول انتخابات فرانسه

خبرنگار ديگری موضع سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با پيروزی اولاند در برابر سارکوزی در دور اول انتخابات رياست جمهوری فرانسه جويا شد که مهمانپرست گفت: انتخابات فرانسه تا الان نشانگر عدم اقبال مردم فرانسه به مسئولان کنونی کشور است و بهترين قضاوت را مردم در کشور دارند و اگر مردم يک کشور سياست های مقاماتشان را درست ارزيابی نکنند به آنها رای نمی دهند که در رابطه با سارکوزی به نظر می رسد تصميمات اشتباه وی در خصوص خاورميانه و ايران به مردم فرانسه و منافع ملی اين کشور ضربه زده است.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی در پاسخ به سئوالی در رابطه با اقدامات عراق برای جلوگيری از ورود گرد و خاک به استان های ايران و طرح اين موضوع با نوری المالکی در سفر اخير وی به ايران تصريح کرد: سفر مالکی به ايران سفری خوب و موثر و مهم ارزيابی می شود و طی آن گفتگوی سازنده درباره موضوعات دوجانبه و همکاريها و زمينه های مشترک مطرح شد.

وی با اشاره به اينکه حجم مبادلات دو کشور در سال ۹۰ ، ۹ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار بوده که پيش بينی می شود در سال جاری به ۱۲ تا ۱۵ ميليارد دلار برسد، تصريح کرد: بحث گرد و غبار نيز يکی از موضوعات مهم بود که در اين مذاکرات مورد بحث و بررسی قرار گرفت که البته به همکاری و مشارکت کشورهای منطقه نياز دارد که در اين چارچوب تصميمات جديدی گرفته شد و بخش هايی از خاک عراق اقدامات عملياتی اش در اين خصوص شروع شده است.

مهمانپرست با بيان اينکه در سفر نوری المالکی در خصوص تحولات منطقه ای نيز تبادل نظر صورت گرفته است، گفت: جايگاه عراق به سمت اقتدار واقعی پيش می رود.

احمدی نژاد به برزيل می رود

خبرنگار خبرگزاری فرانسه در رابطه با زمان سفر رئيس جمهور ايران به برزيل سئوال کرد که مهمانپرست گفت: سفر رئيس جمهور در آينده انجام می شود تاريخش نيز بعد از تنظيم اطلاع رسانی خواهد شد.

جوسازی هدفمند رسانه های عربی

وی در عين حال به جوسازی رسانه ای اخير در روابط ايران و برزيل اشاره کرد و گفت: شاهد برخی فعاليت رسانه ای برای خراب کردن روابط بين دو کشور هستيم موضوعی که اخيرا برخی رسانه های عربی و غربی به آن دامن می زنند که هدفش تخريب روابط ايران و برزيل است.

اين خبرنگار در رابطه با تحريم های جديد آمريکا عليه ايران و تاثيرش بر مذاکرات آتی با ۱+۵ سئوال کرد که مهمانپرست گفت: اولين تحريم ها تاثيری نخواهد داشت و اراده ما را برای سرعت بخشيدن به توسعه کشور بيشتر می کند هر تحريمی يک گام اشتباه و هر برداشتن تحريم رويکرد صحيح برای جبران اقدامات نادرست تلقی می شود و هر تصميم غربی ها می تواند به فضای مذاکرات آتی تاثيرگذار باشد.

سئوال از سخنگو: سوء تفاهم فرهنگی يعنی چه؟!

خبرنگاری با اشاره به اخبار منتشر شده در رابطه با يک ديپلمات ايرانی در برزيل و واکنش سفارت ايران در برزيل که اين موضوع را ناشی از سوء تفاهم فرهنگی عنوان کرده بود سئوال کرد که تقريبا هيچکس منظور سفارت ايران از سوء تفاهم فرهنگی را متوجه نشد شما بفرماييد که منظور از سوء تفاهم فرهنگی چه بود که سخنگوی وزارت خارجه در اين رابطه گفت: بايد يک توضيحی خدمت ملت ايران بدهم دستگاه سياست خارجی نسبت به مسائل انضباطی کارکناش بسيار جدی و حساس است و هر موضوعی که باشد جدی دنبال می کند اصل حضور اين فرد در استخر مختلط تخلف انضباطی است و به همين دليل بلافاصله به کشور فراخوانده شد و پرونده ايشان در دست بررسی است و بر اساس قوانين انضباطی رسيدگی می شود.

وی در عين حال به فضاسازی رسانه های عربی و غربی اشاره کرد و گفت: سوابق اين رسانه ها اهداف خاصی را نشان می دهد که تلاش می کند روابط ايران و کشورها را تخريب کند اما اين مسئله به هيچ وجه توجيه کننده تخلف انضباطی کارشناس سفارت ايران نيست و با هر تخلفی برخورد خواهد شد.


توصيه به مقامات آذری

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی در خصوص روابط ايران و آذربايجان و تحرکات صورت گرفته در اين خصوص گفت: هوشمندی می بايست در کشورهای منطقه وجود داشته باشد تا از تحرکاتی که موجب مخدوش شدن روابط می شود جلوگيری شود. به خصوص تحرکات رژيم صهيونيستی که هدف اصلی آن بر هم زدن امنيت و ايجاد تنش در منطقه است.

وی گفت: توسعه روابط کشورهای منطقه با اين رژيم لطماتی را به کشورهای منطقه وارد خواهد کرد.


عربستان نيروهايش را از بحرين خارج کند

مهمانپرست در رابطه با اظهارات ضد ايرانی برخی مقامات عربستان که مورد سئوال يکی از خبرنگاران بود با اشاره به اينکه عربستان کشور مهم و موثر در منطقه است و بايد رويکرد درستی در خصوص تحولات منطقه ای داشته باشد، گفت: همکاری ، کنار گذاشتن مطالبی که به جهان اسلام نيست و خروج نيروهای اين کشور از کشورهای مظلوم مثل بحرين می بايست در دستور کار عربستان قرار بگيرد تا با کمک کشورهای مقتدر منطقه امنيت منطقه ای تامين شود.


تکذيب اختلال در صادرات نفت

خبرنگارAP پرسيد آيا در پی حمله ويروسی اختلالی در صادرات نفت ايران وجود دارد که مهمانپرست گفت: در صادرات نفتی ما هيچ اختلالی وجود ندارد.

اين خبرنگار نظر مهمانپرست را در خصوص مخالفت سوئيس با تحريم بانک مرکزی ايران پرسيد که وی گفت: ما مخالفت سوئيس با تحريم های غير قانونی عليه ايران را تصميم درستی می دانيم و از آن استقبال می کنيم و آن را موثر در روابط دو جانبه تلقی می کنيم و اميدواريم ساير کشورها نيز تصميمات اشتباه را اصلاح کرده و به مسير درست برگردند.


رابطه مان با اخوان خوب است

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با استراتژی ايران در قبال اخوان المسلمين که مورد سئوال يکی از خبرنگاران بود گفت: جريان اخوان المسلمين جريانی موثر در منطقه است هر چند ممکن است شاخه های مختلفی داشته باشد اما بايد مراقبت کرد نفوذ جريانات افراطی حرکت های مردم را با انحراف روبرو نکند ما جريان اخوان را موثر در منطقه می دانيم و از آن استقبال می کنيم و آينده روابط با اخوان المسلمين را خوب می دانيم هم اکنون نيز روابط بين ما و آنها بسيار خوب است.

توصيه به دولت کانادا

وی در رابطه با دعوای حقوقی کانادا با غير بوميان و رای دادگاهی در اين کشور به نفع غير بوميان اظهار داشت: رهبران جامعه بوميان کانادا يادداشت هايی را به سفارتخانه های کشورهای مختلف از جمله ايران ارسال کردند و نسبت به نقض حقوقشان مطالبی را عنوان داشتند و درخواست مساعدت کردند ما از کانادا می خواهيم به حقوق جامعه بوميان احترام بگذارد و البته اقدام اين دادگاه را نيز مثبت و در جهت حقوق بوميان می دانيم.

مهمانپرست تاکيد کرد: موارد مختلفی از نقض حقوق بشر در کانادا مشاهده می شود و اخيرا هم سرکوبی نسبت به اساتيد و دانشجويان اين کشور صورت گرفت و اميدواريم دولت کانادا خود را متعهد به رعايت حقوق بشر بداند.


ابراز اميدواری به آزادی ۴زائر ديگر

وی در خصوص زائران ربوده شده ايران در سوريه گفت: از همان ابتدا تلاش زيادی از سوی وزارت خارجه انجام شد و تاکنون تعداد قابل توجهی از زائران ايرانی آزاد شده اند و اميدواريم در آينده نزديک چهار زائر ديگر به کشور برگردند و بتوانيم موجبات آزادی ۷ مهندس ربوده شده را فراهم کنيم ما معتقديم اين گونه اقدامات که از انسانها برای اهداف استفاده شود مورد قبول هيچ جامعه ای نيست و اين گروه های مسلح و کشورهای حامی آنها بايد از طريق مذاکره مسائلشان را دنبال کنند و جان انسان ها را به خطر نيندازند و در سريعترين زمان ممکن ايرانيان ربوده شده را آزاد کنند.

ايران ميزبان دوستان بحرين می شود؟!

خبرنگاری پرسيد آيا ممکن است ايران ميزبان کنفرانسی تحت عنوان دوستان بحرين شود که سخنگوی وزارت خارجه در اين باره با اشاره به اينکه سرکوب مردم بحرين تشديد شده است، گفت: ما هر اقدامی که بتواند به مردم بحرين کمک کند در دستور کار قرار می دهيم اما انتظار اينکه اجلاسی در اين رابطه برگزار کنيم که نمايندگان دولت ها در آن شرکت کنند انتظار درستی نيست چون اين ملت ها هستند که تاثيرگذارند و خيلی دولتمردان نمی توانند به نمايندگی از مردمشان نظر آنها را دنبال کنند.


نا امن جلوه دادن عراق برای برگزار نشدن اجلاس بغداد

وی در خصوص ناامنی های اخير عراق که با دخالت های خارجی دنبال می شود، اين ناامنی ها را بی ارتباط با مذاکرات آتی ايران با ۱+۵ ندانست و با بيان اينکه قصد دارند با نا امن جلوه دادن عراق مانع برگزاری نشست ايران و ۱+۵ در بغداد شوند گفت: مشخص می شود چه کشورهايی خواهان به نتيجه رسيدن گفتگوهای ايران و ۱+۵ هستند و چه کشورهايی موفقيت اين گفتگوها را در جهت مخالف منافع خود تلقی می کنند همچنين مشخص می شود چه کشورهايی امنيت را در منطقه برقرار می کنند و چه کشورهايی در ناامنی کشورهای منطقه از جمله عراق نقش دارند.

مهمانپرست در آغاز اين نشست خبری ضمن تسليت ايام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) سالروز تاسيس سپاه پاسداران و دهم ارديبهشت روز خليج فارس را گرامی داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016