یکشنبه 10 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وقوع ۷۰ ميليون حادثه در محيط های کاری، سلامت کارگران در خطر است


خبرگزاری مهر ـ آمار حوادث و بيماريهای ناشی از کار ۴ درصد از توليدات ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهد. اين در حالی است که سالانه ۲۷۰ ميليون حادثه در محيطهای کاری رخ می دهد و ۱۶۰ ميليون بيماری شغلی گزارش می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نهم ارديبهشت ۱۳۹۱ مصادف با ۲۸ آوريل ۲۰۱۲ ميلادی به عنوان روز جهانی ايمنی و بهداشت حرفه ای نامگذاری شده است و سازمان بين المللی کار در يک حرکت جهانی شعار امسال را "ارتقاء ايمنی و بهداشت در يک اقتصاد سبز" اعلام نام نهاده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اهميت چنين شعار و روزی را از آنجا می توان متوجه شد که بدانيم بيماريها و حوادث ناشی از کار از علل عمده مرگ و مير کارگران در قرن بيست و يکم است. به طوريکه طبق آمارهای سازمان جهانی کار، سالانه ۲۷۰ ميليون حادثه در محيطهای کاری رخ می دهد و ۱۶۰ ميليون بيماری شغلی گزارش می شود. در مجموع ۲.۲ ميليون مورد فوت در محيطهای کاری در سراسر جهان رخ می دهد و بطور ميانگين هر ۴ دقيقه يک نفر بر اثر حوادث شغلی در محيط کار جان خود را از دست می دهد.

اين در حالی است که بخش بزرگی از حوادث را کارفرمايان نمی بينند اما در ايران بر اساس يک برآورد به طور متوسط هر ساعت دست کم ۳ نفر به علت حوادث گوناگون جان خود را از دست می دهند و هزينه عدم رعايت مقررات و اصول ايمنی معادل صادرات نفت کشور است.

بر اساس آمارهای بين المللی هر سال ۶۰ هزار حادثه منجر به فوت در کارگاههای ساختمان سازی رخ می دهد و طبق آمار وزارت کار ۴۶ درصد حادثه های منجر به فوت در کشور ما در کارگاههای ساختمان سازی اتفاق می افتد که البته گودبرداری و ريزش ساختمان در اين خصوص خيلی رخ می دهد.

آمارها نشان می دهد ۸۰ درصد حوادث شغلی ناشی از خطاها و رفتارهای انسانی است که طراحی الگو و مدل جديد با هدف تاثيرگذاری و اصلاح رفتارهای موجود می تواند نقش اساسی در کاهش اين آمار و افزايش سلامت در محيط کار داشته باشد.

دکتر رضا عزتيان رئيس اداره خدمات بهداشت حرفه ای و مشاغل خاص وزارت بهداشت در ارتباط با اقدامات اين وزارتخانه برای ارتقای سطح ايمنی و بهداشت محيط های کار در کشور، گفت: پيش بينی، شناسايی و ارزشيابی حوادث هنگام کار، کنترل عوامل زيان آور محيط کارگران ساختمانی و کنترل سطح سلامت شاغلان اين بخش از جمله اهداف اداره خدمات بهداشت حرفه ای وزارت بهداشت به شمار می رود.

وی تهيه بسته های آموزشی برای کارگران ساختمانی و صدور کارت مهارت فنی را از جمله اقدامات وزارت بهداشت برای حفظ سلامت کارگران برشمرد و افزود: پوشش معاينات سلامت شغلی کارگران ساختمانی به ۳۰ درصد می رسد.

دکتر سيد حميد صالحی رئيس بيمارستان سوانح و سوختگی شهيد مطهری، با اشاره به آمار بالای سوختگيهای الکتريکی در ايران، تاکيد کرد: حداقل ۳۰ درصد اين مصدومان را کارگران ساختمانی تشکيل می دهند که بعضا دچار قطع عضو و از کارافتادگی می شوند.

اين در حالی است که بررسيها نشان می دهد ۲۰ درصد کارکنان عملياتی پالايشگاهها دچار کاهش شنوايی ناشی ازآسيبهای شغلی هستند و شايع ترين بيماريهای شغلی در صنعت نفت به ترتيب کاهش شنوايی، اختلالات اسکلتی عضلانی و کمر درد ناشی از کار عنوان شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016