دوشنبه 11 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درخواست مالکی از آیت الله خامنه ای برای تکرار فتوای حرام بودن سلاح اتمی

واشنگتن – پير غانم العربيه. نت فارسی - ايران و گروه ۱+۵ تلاش می کنند در مذاکرات آتی در بغداد که قرار است در اول ژولای برگزار شود به نتايج مثبت برسند.

اين تاريخ با زمان اجرای تحريم های نفتی اروپا عليه ايران و همچنين ضرب الاجل اسرائيل برای حمله به تاسيسات اتمی اين کشور همزمان است.

مذاکره کنندگان در حالی به استانبول رفتند که برای رويارويی اعلام آمادگی کرده بودند اما يافتن راه حل سوم به جای تحريم ها و اقدام نظامی بر دو طرف چيره شد.

باوجود اينکه آمريکا و همپيمانان غربی آن ايمان دارند که ايران می خواهد در معرض حمله نظامی اسرائيل قرار گيرد اما برای جلوگيری از افزايش قيمت نفت و کنترل عواقب حمله نظامی اسرائيل به دنبال پيدا کردن راه حل ديگری هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آنها می دانند حمله نظامی اسرائيل با شکست مواجه خواهد شد زيرا با اين اقدام نمی توان برنامه اتمی اين کشور را متوقف کرد و همچنين جمهوری اسلامی ايران از اين مسئله برای ايجاد وحدت داخلی استفاده خواهد کرد.


تحويل اورانيوم


راه حلی که دو طرف برگزيده اند تاکيد می کند ايران بايد فورا غنی سازی اورانيوم به نسبت ۲۰% را متوقف کند و ۱۰۰ کيلوگرام اورانيوم غنی شده به نسبت ۲۰% را تحويل دهد.

اين درخواست به اين دليل فوری است که ايران برای ساخت بمب اتمی به ۲۰۰ کيلوگرم اورانيوم غنی شده به نسبت ۲۰% احتياج دارد و در صورتی که تا پايان سال به غنی سازی ادامه دهد ممکن است به هدف خود برسد اما در صورتی که اين ۱۰۰ کيلوگرم را تحويل دهد مسئله را به يک يا دو سال به تاخير انداخته است.

کشورهای عضو گروه ۱+۵ می خواهند ايران غنی سازی به نسبت ۳.۵% را نيز متوقف کند اما بر اساس توافقات اين مسئله می تواند به تاخير بيفتد تا به تدريج آژانس بين المللی انرژی اتمی بر فعاليت اتمی ايران نظارات کند.

اين محتوای پيامی بود که باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا به واسطه رجب طيب اردوگان نخست وزير ترکيه برای آيت الله خامنه ای فرستاد .

کاترين اشتون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در نامه خود به طرف ايرانی تاکيد کرده بود گروه ۱ + ۵ می خواهد بر اساس اصل " گام به گام " به حل مسائل بپردازد.
همچنين چند تن از مقامات ايران پس از مذاکرات استانبول اعلام کرده بودند مسئله غنی سازی اورانيوم به نسبت ۲۰% از محورهای مذاکرات بود.

بر اين اساس راه حل مسئله آسان می شود: ايران ۱۰۰ کيلوگرم اورانيوم غنی شده به نسبت ۲۰% را تحويل دهد و در مقابل تحريم ها لغو خواهد شد و خطر حمله نظامی نيز برطرف می شود.


برنامه اتمی در برابر نفوذ ايران

ايران به ادامه برنامه اتمی خود اصرار می کند و تلاش می کند فعاليت خود را به ويژه بخش نظامی آن را از ديد جهانيان پنهان کند زيرا اين کشور به خوبی می داند در صورت وارد شدن به يک جنگ کلاسيک با ايالات متحده آمريکا شکست خواهد خورد و به سرنوشت صدام حسين دچار خواهد شد.اما رسيدن به بمب اتمی اين امکان را به ايران خواهد داد تا مانند کره شمالی به قدرت پيشگيرانه برسد.

رهبران ايران همچنين تصور می کنند متوقف کردن برنامه اتمی کشور آنها را با خطر مواجه می سازد زيرا از ديد مقامات ايران هدف همه اين فشارها برخورد با نفوذ منطقه ای ايران است که با برنامه اتمی آغاز و سپس به سرنگونی رژيم سوريه و حزب الله می رسد.


ماموريت مالکی

عراق اما به رهبری نوری مالکی تلاش می کند وارد بازی شود. او از نگرانی تهران آگاه است وخود را در برابر يک موقعيت تاريخی می بيند . بنابراين تلاش می کند تا نقش ميانجی را بازی کند. رابطه مالکی با تهران قديمی است و ريشه های شيعه او باعث می شود خود را در برابر سرنوشت يک جريان شيعی ديگر مسئوليت پذير ببيند. مالکی نمی خواهد دوستان آمريکايی او با همسايگان ايرانيش وارد جنگ شوند.

توافق ايران و گروه ۱ + ۵ برای انجام مذاکرات در بغداد تصادفی نيست. آمريکايی ها می خواهند عراق نقش منطقه ای داشته باشد و عراق نيز می خواهد دايره محاصره توسط کشورهای عربی را بشکند و در برابر لجبازی ترکيه بايستد تا خود را برای برعهده گرفتن نقش بين المللی بزرگتر آماده کند. بنابراين تلاش می کند تا شعله های تنش را در منطقه خاموش کند تا به راحتی بتواند پروژه های خود را اجرا کند.

تهران اما اگر تصميم بگيرد امتياز بدهد اين اقدام را جز به وسيله مالکی انجام نخواهد داد.

ناظران می گويند مالکی در سفر اخير خود به ايران از اين کشور خواست امتيازاتی چون عدم اصرار بر لغو تحريم ها پيش از توقف اورانيوم به طرف غربی بدهد.

همچنين به آنها گفت که آمريکايی ها می خواهند فتوای سابق خود در مورد تحريم سلاح اتمی را مورد تاکيد قرار دهد و آن را تکرار کند.

بر اين اساس مذاکرات بغداد بسيار سخت خواهد بود؛ زيرا ليست شروطی که به ايران ارائه خواهد شد طولانی است.ايران در برابر پروژه اتمی خود می خواهد آمريکا و ديگران به نفوذ ايران و دوستان آن از جمله حزب الله و سوريه را به رسميت بشناسند. اين معامله هر چه بزرگتر شود ، مذاکرات سخت تر می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016