پنجشنبه 14 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گفت‌وگوی بابک اجلالی با فيروزصادق خانجانی، کشيش ارشد کليسا درباره قرآن‌سوزی تری جونز و محکوميت يوسف ندرخانی

يوسف ندرخانی
در حکمی که قوه قضائيه ايران به وکلا ابلاغ کرده است صحبتی از جنايت نيست. حکم قوه قضائيه به سرتاسر جهان ارسال شده است و تمام وکلای آقای يوسف ندرخانی اعلام کردند که وی به‌جرم خروج از دين محاکمه شده است

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ويژه خبرنامه گويا

تری جونز، کشيش امريکايی اهل فلوريدا با وجود درخواست وزارت دفاع آمريکا، برنامه خود را برای سوزاندن قرآن در ۲۹ اوريل عملی کرده است. او گفته است که اين اقدام وی در اعتراض به بازداشت يوسف ندرخانی، کشيش ايرانی، صورت گرفته است.
واکنشها نسبت به اقدام کشيش تری جونز ازسوی مسئولان کشورهای اسلامی و بخصوص ايران همچنان ادامه دارد بطوريکه وزارت امور خارجه ايران آن را "اقدام سخيف، توهين‌آميز و تحريک‌ کننده يک کشيش نمای آمريکايی" خوانده و آن را محکوم کرده و خواهان عذرخواهی دولت آمريکا شده است.
وزارت امور خارجه ايران روز دوشنبه، يازدهم ارديبهشت، در بيانيه‌ای مطبوعاتی، سوزاندن قرآن توسط يک کشيش در آمريکا را اقدامی توهين‌آميز خواند و تصريح کرد: "جامعه بين‌المللی در انتظار واکنش فوری، شديد و صريح دولت آمريکا در برخورد با عوامل آن و انجام اقدامات روشن و عملی جهت پيشگيری از تکرار چنين جنايت فرهنگی است."
و در اقدامی ديگر نادر طالب زاده کارگردان و مستندساز در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايی فارس در مورد قرآن سوزی کشيش آمريکايی و عنوان اين مطلب که اين کار در اعتراض به بازداشت ندرخانی در ايران است گفت: اين اولين باری نيست که ما در اين زمينه‌ها کوتاهی می کنيم. موارد مشابهی هم وجود داشت که بعلت عدم توجه ما، يک جبهه ای به ناحق عليه ما تشکيل شد و به ما لطماتی را وارد کرد.
طالب زاده در ادامه درباره قرآن سوزی کشيش آمريکايی و ربط دادن آن با دستگيری يوسف ندرخانی در ايران گفت: الان مدتی است بوق های تبليغاتی غرب به بهانه دستگيری يک ناکشيش در ايران به صدا درآمده است و يوسف ندرخانی فردی که عنوان می شود به دليل مسيحی شدن قرار است در ايران اعدام شود پرونده جنايی دارد ولی اينطور تبليغ می شود که او به دليل ارتداد به اعدام محکوم شده است.
اقای نادر طالب زاده در اين مصاحبه که باخبرگزاری فارس وابسته به سپاه انجام داد، بار ديگر بر ادعای واهی مسولان پرونده و مامورين اطلاعات تاکيد کرد و خبر از ساخت برنامه ای مستند در مورد يوسف ندرخانی داد. مستندی به مانند آنچه که برای سکينه آشتيانی در زير فشار مامورين اطلاعات ساخته شد، و در آن سکينه مجبور به اعتراف عليه خود و داشتن رابطه غير اخلاقی و قتل شوهرش ميشود و به ادعای طالب زاده اين مستند باعث روشنگری در مورد جنايت سکينه و سکوت جهانی در مورد پرونده وی شد. از جمله نکات قابل تامل اين مصاحبه حضور خبرگزاری فارس در اجرای اين نقشه شوم جمهوری اسلامی ميباشد. خبرگزاری که در دروغ پردازی حتی در بين رسانه های حکومتی شهرت يافته است و هميشه سعی در نشر اکاذيب و توهمات گردانندگان آن دارد.
اما بايد گفت که آقای طالب زاده در حالی چنين ادعاهايی راعنوان ميکند که پيشتر تصاوير حکم صادره از طرف قاضی پرونده به اتهام ارتداد در رسانه ها منتشر شده و دليل ايراد چنين سخنانی از سوی وی ميتواند ناشی از بی اطلاعی وی در مورد پرونده و موضوعی که در مورد ان اقدام به اظهار نظر کرده است باشد و يا و يا وی مامور اجرای سناريوی ديکته شده از سوی اربابان خود گشته است که همين عامل خود نشان از آئين ستيزی حکومت و نظام حاکم برايران دارد. به نحوی که اقدام به سرکوب مخالفان حتی به قيمت وارد کردن اتهامات واهی و پرونده سازی عليه آنان ميکنند.


يوسف ندرخانی

جريانی که هميشه برای سرپوش گذاشتن بر نقض آشکار حقوق اقليت ها، بار ديگر در تلاش هست که سمت و سو‌ی اين پرونده را در نگاه افکار عمومی‌ تغيير دهد. در حاليکه خبرگزاری فارس گويا فراموش کرده است که متجاوزين اصلی‌ همانا ماموران سپاه پاسداران در بازداشتگاهای کهريزک و ديگر زندانهای سياه جمهوری اسلامی ميباشند که به فرزندان آزاديخواه اين مرز و بوم تجاوز و شکنجه ميکنند.
بر کسی‌ پوشيده نيست که اين اتهام فارس و نادر طالب زاده دروغی بيش نبوده و رژيم ايران در تلاش است که به هر نحوی با اعدام اين جوان مسيحی‌ با ايجاد رعب و ترس در دل‌ مردم از گسترش مسيحيت در ايران جلوگيری کند.
با توجه به حساسيت موضوع و شرايط پيش امده گفتگوئی با فيروز صادق خانجانی، يکی از کشيشان ارشد کليسای ايران، کليسايی که يوسف ندرخانی يکی ار اعضای آن بوده انجام داديم تا علاوه بر اطلاع از موضع گيری کليسای ايران در قبال عمل کشيش امريکائی، واکنش آنان را در مورد اظهارات نادر طالب زاده جويا شويم.

***

۲۹ آوريل کشيش تری جونز در حمايت از اقای يوسف ندرخانی، اقدام به آتش زدن قرآن کرد واکنش شما نسبت به اقدام وی چيست؟
قبل هر چيز به همه ی خوانندگان اين مصاحبه در نام خداوند سلام ميکنم و برای همه آنها طلب برکت و آرامش ميکنم.
کليسا ايران از حرکت آقای تری جونز حمايت نميکند چون انجيل به ما ياد داده که هر چه برای خود پسند ميکنيم برای ديگران نيز پسند کنيم. ما دوست نداريم کسی کتاب مقدس ما را آتش بزند، دوست نداريم کسی به ما بی احترامی کند، پس مسلما دوست نداريم به اديان ديگر نيز بی احترامی کنيم. بنابراين ما حرکت و اقدام کشيش جونز در اتش زدن قرآن را نميپسنديم .اما بحث مهم اين است که مقصر اصلی اين حرکت ناپسند جمهوری اسلامی ايران است.
در خبرها خواندم که آقای حسين ابراهيمی، نماينده مجلس شورای اسلامی و از اعضای کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، تقاضای اعدام کشيش جونز را از دولت امريکا خواسته است.در حاليکه در ايران هر روز هزاران نسخه از کتاب مقدس توسط نيروهای اطلاعات وسپاهی سوزانده ميشود.سوال مهم اين است که چرا آقای ابراهيمی تقاضای اعدام اين افراد را نميکند؟. جمهوری اسلامی نبايد گمان کند که هر کاری را ميتواند انجام بدهد و همه وظيفه دارند سکوت کنند.آگر آقای ابراهيمی خواهان اعدام آقای جونز است اول بايد با نيروهای سپاه و اطلاعات برخورد کند.دولت جمهوری اسلامی مقصر اصلی اين قرآن سوزی است چون چهره ای خشن از اسلام در جهان به نمايش گذاشته است. در صدر اسلام وقتی دشمنان امام علی قرآن را بر نيزه ها خود گذاشتند.امام علی به ياران خود گفت من نماينده قرآن هستم .اگر آقای خامنه ای و دستگاه قضايی ايران خود را نمايندگان به حق قران ميدانند بايد که يک اسلامی را به جهان معرفی کنند که آزادی انتخاب را محترم ميشمارد.اگر مسوولان نظام ايران آيه قرآن را که ميگويد در پذيرش دين اجباری نيست را ناديده ميگيرند.پس نبايد از آقای جونز انتظار زيادی داشته باشند.مقصر اصلی تمام اين حوادث جمهوری اسلامی است.اما ما حرکت آقای جونز را را تاييد نميکنيم چون احترام به مقدسات اديان ديگر يک اصل غير قابل انکار و و نشانه دمکراسی است.همان چيزی که در ايران فراموش شده است.


تری جونز

اقای نادر طالب زاده، در مصاحبه ای با خبرگزاری فارس در مورد اقدام کشيش تری جونز گفته است که در حال ساخت مستندی بر عليه يوسف ندرخانی هستند و دليل صدور رای اعدام به وی را جنايت عنوان کرده اند. ايا شما اطلاعی از اين مستند و همچنين اتهامات ايشان در مورد اقای ندرخانی داريد؟ آيا فکر نميکنيد گفتاری از اين دست باعث برخوردهای به مانند برخورد کشيش جونز ميشود؟
ما قصد داريم از خبرگزاری فارس و آقای نادر نادر طالب زاده رسما شکايت کنيم. در حکمی که قوه قضاييه ايران به وکلا ابلاغ کرده است صحبتی از جنايت نيست. حکم قوه قضاييه به سرتاسر جهان ارسال شده است و تمام وکلا آقای ندر خانی اعلام کردند که يوسف ندر خانی به جرم خروج از دين محاکمه شده است. به نظر ميرسد که جمهوری اسلامی به دنبال پرونده سازی است چون در فقه حاکم که جمهوری اسلامی از آن پيروی ميکند شهادت دروغ عليه يک مسيحی گناه محسوب نميشود. آقای طالب زاده و نيروهای امنيتی ايران در فکر اين هستنند که دروغ پردازی کنند اما بايد بدانند که کليسای ايران تماشاگر اين دروغهای کثيف نخواهد ماند .کليسا ايران هنوز از تمام ظرفيتهای خود استفاده نکرده چون اميد داريم که نظام ايران راه منطق را در پيش گيرد و دست از آزار مسيحيان بردارد وگرنه مدارکی در دست داريم که ميتواند عمق ظلم جمهوری اسلامی را به جهان نشان دهد.کشيش ندر خانی را سه روز پی در پی برای توبه به دادگاه کشاندند و او را شکنجه کردند و به تيمارستان بردندو...حتی در خبر «پرس توی» هم صحبتی از جنايت نبوده است و الان به نظر ميرسد که دولت در پی يک پرونده سازی دروغ با شاهدين دروغ عليه يوسف ميباشند. اما دولت بايد بداند که ما سکوت نخواهيم کرد.

آخرين اطلاعی که از پرونده يوسف ندرخانی و وضعيت روحی و جسمی وی داريد چيست؟
متاسفانه اکيپی که مسوول رسيدگی به پرونده ها مسيحيان هستنند خيلی بی منطق برخورد ميکنند و کل کشور را دچار مشکل ميکنند. اسقف بهروز خانجانی وقتی مورد بازجويی قرار گرفت به مسوولان نظام اعلام کرد که روش آنها غلط است و کشور را دچار مشکل خواهد کرد اما تيم اطلاعاتی به او خنديدند و گفتن ما ميدانيم چه ميکنيم.متاسفانه بايد گفت که اين تيم با ديد غلط جلو ميروند و برای آنها آبروی ايران مهم نيست، آقای طالب زاده بايد بداند که به هر قيمتی نميشود نان خورد و بايد بداند که روزی در مقابل خدا داوری خواهد شد.

ايا اجازه ملاقات با خانواده اش به وی داده ميشود؟
وضيعت کشيش ندر خانی اصلا خوب نيست بيش ۹۰۰ روز است که زندانی ميباشند.اما خوشبختانه همسر ايشان اجازه ملاقات دارند.

شما دليل اصرار نظام برای مبارزه با مسيحيت را در چه ميدانيد؟ وقتی خودشان مسيحيان را دستگير ميکنند؟ کتابهايشان را اتش ميزنند چرا فکر نميکنند که با اين اعمالشان اتش تفرقه بين مذاهب را شعله ور ميکنند؟ايا عمد و قصدی دارند؟
نظام از انتخاب آزاد مردم ترس دارد .حتی در انتخابات سال ۸۸ شاهد اين مساله بوديم.ديديم که نظام چگونه رای مردم و انتخاب آزاد آنها را زير سوال برد.برای نظام چيزی جز بقای خودشان مهم نيست.برای آنها مهم نيست که در جهان ابرو ريزی ميشود يا نه .البته من اعتقاد دارم که نظام به عواقب کار خود فکر نکرده بود چون تيم مسوول پرونده مسيحيان آدمها کوچکی هستند چرا که آنها فکر کردند که مسيحيان آدمها بی خيال و بی غيرتی هستند که فقط دعا ميکنند. آنها از ياد بردن که اين مسيحيان هستند که نظام کمونيست را از بين بردند و از ياد بردن که در تاريخ توانستند روم را به زانو در آوردند. ما به هيچ وجه اهداف سياسی نداريم اما بی غيرت هم نيستيم.
نظام ايران برای بقای خودش و بخاطر انرژی هسته ای دريای خزر را مفت و مجانی فروخت. آنها عرق ملی ندارند بلکه تشنه ی قدرت هستند.
نظام جمهوری اسلامی سياست تجاوز به حريم اديان و مذاهب ديگر را در پيش گرفته است.نيروهای سپاه و بسيج و اطلاعات کتاب مقدس سوزی ميکنند، بهايی ها را سرکوب ميکند و به مقدسات ايرانيان سنی مذهب نيز توهين ميکند. کمتر سنی ايرانی جرات دارد تا نام عمر، ابوبکر يا عثمان را بر فرزند خود بگذارد. ما نگران پی آمدهای خطرناک سياست تنش آفرينی جمهوری اسلامی هستيم، اين سياست نه تنها يکپارچگی ايران و وحدت ملی را به مخاطره مياندازد بلکه ثبات منطقه ای و جهانی نيز به خطر افتاده است.در اينجاست که همه جهان بايد بفهمد که جمهوری اسلامی يک تفکر فرقه ای مضر و خطرناک دارد.آنها حتی به تفکر يک ميليارد مسلمان نيز احترام نمی گذارند. از ديد جمهوری اسلامی کسانی که پيرو شيعه گری نيستند به سه دسته تقسيم ميشوند کافران مسلمان، کافران اهل کتاب و کافران مطلق. برای آنها تنها تفکر زيبا بر روی زمين تفکر کثيف آقای مصباح يزدی است.

کليسای ايران چه توصيه ای به افرادی مانند نادر طالب زاده که سعی دارند با ايراد اتهامات بی پايه و اساس کارهای حکومتی مثل جمهوری اسلامی را موجه جلوه دهند دارد؟
آقای طالب زاده و امثال او نبايد فکر کنند که ما بيکار خواهيم نشست. من به اين آقا توصيه ميکنم از دروغ پردازی دست بردارد. آقای طالب زاده دير به فکر دروغ پردازی افتاد چون پرونده آقای يوسف ندر خانی و حکم مکتوب دادگاه جمهوری اسلامی ايران وجود دارد و در حکم مکتوب صحبتی از جنايت نيست بلکه صحبت از خروج از دين است.
ما خدا را بخاطر اين حکم مکتوب که در دست ماست شکر ميکنيم زيرا ايمان ما اين است که خدا از کشيش يوسف ندرخانی، فرشيد فتحی، عليرضا سيديان و کشيش بهنام ايرانی و تمام مسيحيان دفاع خواهد کرد.زيرا خداوند در کتاب مقدس گفته از تهمتها نترسيم.

اگر در پايان مطلب خاصی وجود دارد بفرماييد؟
دولت بداند که خدا از کليسا محافظت ميکند. الان ممکن است که کشيش يوسف در زندان باشد اما وضيعت آقای خامنه ای نيز بهتر از او نيست چون تحريمها او را نگران ميکند و آرام نميخوابد.
به اعتقاد ما ايران در مورد مساله هسته ای جام زهر را خواهد نوشيد. اما چيزی که ما را نگران کرده و برای آن دعا ميکنيم اين است که به احتمال قوی دولت بعد از نوشيدن جام زهر مخالفان خود در داخل کشور را از بين ببرد،چون نظام اگر به دنبال سلاح هسته ای است برای بقای خودش بود.پس اگر نظام ايران جام زهر را بنوشد.به احتمال قوی مخالفان خود را از بين خواهد برد.چون نظام بعد از خوردن جام زهر نياز به تقويت خود دارد پس خيلی بايد مراقب بود و به قول خانم عبادی نبايد اجازه بدهيم حقوق بشر فدای مساله هسته ای شود .پس از الان بايد مساله حقوق بشر در مذاکرات هسته ای توسط جامعه جهانی مطرح شود.

تصوير حکم يوسف ندرخانی که در آن حکم اعدام صرفا به دليل ارتداد وی صادر شده است:


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016