سه شنبه 2 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زندانيان عرب در دادگاه از اعتراف گيری تحت شکنجه پرده برداشتند‎

عدالت برای ايران: صبح امروز، نخستين جلسه محاکمه ۱۳ زندانی سياسی عرب اهل خلف آباد (رامشير)، در شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز برگزار شد.
پنج ماه پيش، شبکه انگليسی زبان جمهوری اسلامی (پرس تی وی)، دو تن از اين افراد، هادی راشدی و هاشم شعبانی را تروريست و عضو گروههای مسلح خطاب کرده و اقدام به پخش تصوير، اسامی و اعترافات آنها کرده بود در حالی که اين دو نفر، در جلسه دادرسی امروز ، تمامی اتهامات ياد شده را دروغ خوانده و گفته اند که تحت شکنجه های بسيار شديد، مجبور به اين اعترافات عليه خود شده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته يک منبع محلی، هادی راشدی و هاشم شعبانی، پس از بازداشت خود در اواخر سال ۱۳۸۹، به مدت ۷ ماه تحت شکنجه های بسيار شديد برای اخذ اعتراف بوده اند. به گفته اين منبع، خانواده های بازداشت شدگان که چند دقيقه قبل از شروع دادگاه توانسته اند آنها را ببينند، شهادت داده اند هادی راشدی که خود بيمار بوده است، در اثر شکنجه های وارده بيشتر از همه آسيب ديده است. لگن خاصره وی نيز در اثر شکنجه شکسته است. هادی راشدی، ۳۸ ساله و دبير شيمی دبيرستان در خلف آباد (رامشير) بوده است.
هاشم شعبانی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سياسی نيز با آب داغ شکنجه شده بوده و در وضعيت خطرناکی به سر می برد. شعبانی، ۳۱ ساله، دبير و پدر يک دختر است.
پرس تی وی، در حالی هادی راشدی و هاشم شعبانی را عضو گروههای تروريستی مسلح خواند که هنوز اين دو نفر در هيچ دادگاهی محاکمه و محکوم نشده بودند. از آنجايی که عضويت در گروههای تروريستی مسلح طبق قوانين ايران، مجازات اعدام در پی دارد، در واقع اين شبکه، پيش از اينکه اين افراد در دادگاه محاکمه و محکوم شوند، حکم اعدام آنها را صادر کرده بود.


سازمان عفو بين الملل در بيانيه جديد خود از خطر اعدام شش تن از ۱۳ نفری که امروز محاکمه شده اند، از جمله هادی راشدی و هاشم شعبانی ابراز نگرانی کرده است. چهار نفر ديگر، محمد علی عموری (وبلاگ نويس)، (رحمان عساکره، دبير) و دو برادر به نامهای سيد جابر آلبوشوکه و سيد مختار آلبوشوکه هستند. اين شش نفر پس از ماهها حبس در بازداشتگاه وزارت اطلاعات، هم اکنون در زندان کارون اهواز نگهداری می شوند. عفو بين الملل همچنين خواستار دسترسی فوری بازداشت شدگان به امکانات درمانی شده است. به گفته منابع محلی، فک و چندين دندان جابر آلبوشوکه در اثر شکنجه شکسته و بيش از ۱۰ کيلو وزن کم کرده است. مختار آلبوشوکه نيز در اثر شدت شکنجه دچار فراموشی شده است.
يکی از اقوام دستگير شدگان به عدالت برای ايران گفت:” به وکلای اين شش نفر، اجازه ملاقات با موکلان خود يا مطالعه پرونده داده نشده است.” اين در حالی است که پرس تی وی، در زمانی که اين متهمان در بازداشتگاه وزارت اطلاعات بوده و نه خانواده و نه وکلا از آنها خبری نداشته اند، اقدام به ضبط و پخش اعترافات ياد شده کرده است. عدالت برای ايران پيش از اين در گزارشی تحقيقی با عنوان “کات! پخش پرس تی وی بايد متوقف شود” نشان داده بود که چگونه اين شبکه تلويزيونی، با همکاری وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، اقدام به ضبط اعترافاتی از زندانيان سياسی می کند که تحت شکنجه و فشار شديد اخذ شده اند. در هيچيک از مواردی که در اين تحقيق مستند شده، رضايت زندانی، چه به طور شفاهی و چه به طور کتبی برای پخش مصاحبه در پرس تی وی اخذ نشده است. در بيشتر موارد به زندانی قول آزادی داده شده و به آنها گفته شده که فيلمبرداری به قصد استفاده های داخلی يا استفاده های تحقيقاتی صورت می گيرد و مصاحبه ها هيچگاه پخش نخواهد شد. اين در حالی است که حتی بر طبق قوانين جمهوری اسلامی ايران، رسانه ها حق انتشار اسامی و تصاوير متهمان را قبل از اثبات اتهام آنها ندارند و در صورت تخلف، بای د به مجازات برسند.
پس از اينکه در آوريل ۲۰۰۵، و در پی انتشار نامه ای منسوب به محمد علی ابطحی، رييس دفتر رياست جمهوری وقت در مورد اتخاذ سياست درباره تغيير بافت جمعيتی مناطق عرب نشين، اعتراضات گسترده ای مناطق عرب نشين را فرا گرفت، دولت ايران به طور مستمر و خشونت باری آنها را تحت سرکوب قرار داده است. تعداد زيادی از فعالان عرب، از جمله زنان عرب در سالهای گذشته بازداشت شده اند. موارد متعددی از بازداشت و حبس طولانی مدت زنان به همراه فرزندان خردسال خود گزارش شده است. در يک مورد، فهيمه بدوی، ۲۶ ساله، معلم ابتدايی، که ۷ اسفند آذر ۱۳۸۴، در حالی که ۸ ماهه باردار بوده، به همراه ه مسرش، علی مطوری زاده دستگير می شود و پس از اعدام همسرش، خود به ۱۵ سال حبس محکوم می شود. در حال حاضر در حبس در تبعيد در شهر ياسوج است. هدا هواشمی که خود به همراه پسر يک سال و نيمه اش در بازداشتگاه اداره اطلاعات محبوس بوده به عدالت برای ايران گفت: “فهيمه بدوی، بدون اينکه به بيمارستان منتقل شود و بدون هيچ امکاناتی، دختر خود را در سلول بازداشتگاه وزارت اطلاعات که يک مکان کاملا مردانه بود به دنيا آورد.”
در پی موج تازه بازداشتها که در زمستان سال گذشته در شهرهای شوش و اهواز صورت گرفت، حداقل دو تن از بازداشت شدگان به نامهای ناصرآلبوشوکه درفشان و محمد کعبی کشته شده اند. در اسفند سال ۸۹ نيز رضا مغامسی در زندان دزفول تحت شکنجه به قتل رسيده بود. تاکنون هيج اطلاعی از اينکه مسئولان مرگ اين سه نفرچه کسانی هستند به خانواده های آنان داده نشده است.
گفته های امروز بازداشت شدگان عرب در دادگاه در مورد اعمال شکنجه برای اخذ اعترافات دروغين يک بار ديگر همکاری شبکه پرس تی وی را در ضبط و پخش اين اعترافات و نقض حقوق زندانيان سياسی به اثبات می رساند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016