چهارشنبه 3 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

موج تازه سرکوب عليه جوامع قومی به راه افتاده است، فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران

بيانيه عمومی مشترک

ايران:
موج تازه سرکوب عليه جوامع قومی به راه افتاده است

http://www.fidh.org/repression-against-Iranian-ethnic?var_mode=calcul

۳ خرداد ۱۳۹۱
۲۳ مه ۲۰۱۲

عبدالکريم لاهيجی، نايب رئيس فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و رئيس جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران، امروز گفت: «دولتمردانِ ايران موج تازه‌ای از سرکوب عليه جوامع مختلف قومی از جمله بلوچ ها، عرب‌ها و آذری‌ها به راه انداخته‌اند. با وجود اين که کميته رفع تبعيض نژادی سازمان ملل در شهريور ۱۳۸۹ در ملاحظات نهايی خود در باره گزارش دولت ايران از محروميت ‘جوامع عرب، آذری، بلوچ، کُرد و نيز بعضی از گروه های غيرشهروند’ از حقوق شان به شدت انتقاد کرد و از دولتمردان خواست اقدامات لازم را برای حمايت موثر از اين جوامع به عمل آورند، اين دولتمردان کاملا مخالف با توصيه های کميته عمل می کنند.»

در روز ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱، نيروهای امنيتی در شهر راسک در استان سيستان و بلوچستان در جنوب شرقی کشور به روی کسانی که به دستگيری ۱۵ نفر از جمله دو امام جماعت اهل سنتِ بلوچ و خويشاوندان آن‌ها اعتراض داشتند، آتش گشودند. دست کم يک نفر کشته و چند نفر زخمی شدند. سپس، در روز ۳۱ ارديبهشت، دادستان زاهدان، مرکز استان، اعلام کرد چند تن در ارتباط با ترور امام جماعت يک مسجد، که هم‌زمان فرمانده واحد محلی بسيج و از طرف‌داران دولت بود، در بهمن ماه، دستگير شده اند. به ادعای دادستان شش نفر به اتهام مشارکت در اين ترور بازداشت شده‌اند. بازداشت‌شدگان در خطر شکنجه و بدرفتاری های ديگر، محاکمه ناعادلانه و احتمالاً مجازات اعدام به‌سرمی‌برند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در روز اول خرداد، محاکمه چندين نفر از اعضای جامعه قومی عرب ايرانی در اهواز، مرکز استان خوزستان در جنوب غربی ايران، آغاز شد. دست‌کم شش تن از آن ‌ها با اتهام‌های مبهم محاربه با خدا و افساد فی‌الارض روبه‌رو هستند. در هر دو مورد امکان صدور مجازات اعدام وجود دارد. بعضی از متهمان بيش از يک سال در بازداشت به سر برده‌اند و در بيشتر اين مدت به وکيل مدافع دسترسی نداشته‌اند. به گزارش بعضی از منابع، دو تن از متهمان در دادگاه اعلام کردند که در اثر شکنجه شديد وادار به اعتراف‌های دروغ شده‌اند.

در همان روز، نيروهای امنيتی در شهرهای تبريز (مرکز استان آذربايجان شرقی) و اروميه (مرکز استان آذربايجان غربی) در شمال غرب ايران به اعتراض‌های مسالمت‌آميز مردم حمله و ده‌ها نفر را بازداشت کردند. اين اعتراض‌ها در سالگشتِ تظاهرات ضد سياست‌های تبعيض‌آميز دولت عليه جامعه آذری در سال ۱۳۸۵ و سياست‌های دولت در ارتباط با درياچه اروميه، که به گفته فعالان محيط زيست در خطر خشک شدن است، انجام شد. در اروميه، گويا پليس از باتون و گاز اشک‌آور عليه معترضان استفاده کرد و گلوله‌های رنگی به آن‌ها شليک کرد تا بتواند بعدا آن‌ها را شناسايی کند.

اطلاعات پيشينه‌ای

جوامع قومی ايران پيوسته از حقوق سياسی، مدنی، اقتصادی، فرهنگی (از جمله زبانی) و اجتماعی خود محروم هستند.

فعالان فرهنگی و حقوق بشر آذری سال‌هاست که به شدت مورد آزار و تعقيب بوده‌اند. سعيد متين پور، روزنامه‌نگار آذری و فعال حقوق اقليت‌ها، از سال ۱۳۸۶ محکوميت هشت سال زندان خود را می‌گذراند و بنا به گزارش ها به شدت نيازمند رسيدگی پزشکی است.

جوامع کُرد، بلوچ و عرب ايران با سرکوب سياسی بيشتری مواجه هستند. فعالان سياسی و مدنی کُرد پس از صدور حکم های ناعادلانه در دادگاه هايی که اعتراف زير شکنجه را به عنوان مدرک می‌پذيرند، به اعدام محکوم می‌شوند.

محمد صديق کبودوند، بنيان‌گذار و رئيس سازمان حقوق بشر کردستان، از تيرماه ۱۳۸۶، محکوميت ۱۰ سال و شش ماه زندان خود را می گذراند. او که در سال ۱۳۸۷ يک بار دچار سکته قلبی و در سال های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۹ سه بار دچار حمله مغزی شده، پيوسته از رسيدگی پزشکی محروم بوده و جانش در خطر است. چندين روزنامه نگار و دانشجوی کُرد محکوميت های طولانی زندان خود را می گذرانند و عده ای از زندانيان سياسی کُرد به اعدام محکوم هستند. فرزاد کمانگر، معلم کُرد، پس از ماه ها شکنجه و محاکمه ای ناعادلانه در ارديبهشت ۱۳۸۹ اعدام شد.

در فروردين ماه ۱۳۸۴، عرب های خوزستان در اعتراض به گزارش هايی در باره طرح دولت برای تغيير بافت جمعيتی استان در خيابان ها به اعتراض پرداختند. بنا به گزارش ها، ده ها نفر در اين اعتراض ها کشته شدند. از آن پس، دولتمردان هر سال در آستانه سالگشت اعتراض ها ده ها تن از فعالان فرهنگی و حقوق بشری را بازداشت کرده اند. گزارش های زيادی در باره اعدام زندانيان سياسی عرب خوزستان به اتهام های مبهم و پس از محاکمه ناعادلانه منتشر شده است.

اقليت بلوچ ساليان طولانی قربانی تبعيض گسترده بوده است. در سال های اخير، تعداد زيادی از زندانيان سياسی بلوچ و نيز تعدادی از روحانيون اهل سنت بلوچ در اين منطقه اعدام شده اند و بنا به گزارش ها ده ها نفر در اعدام های فراقضايی به قتل رسيده اند.

برای اطلاعات بيشتر در باره تبعيض عليه جوامع قومی و دينی ايران، نگاه کنيد به «رُويه پنهان ايران: تبعيض ضد اقليت های قومی و دينی در ايران»، گزارش مشترک فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران؛ http://www.fidh.org/IMG//pdf/FIDH_LDDHI.pdf

فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر: Arthur Manet; Karine Appy +۳۳ ۶ ۷۲ ۲۸ ۴۲ ۹۴ / +۳۳ ۱ ۴۳ ۵۵ ۹۰ ۱۹

Twitter: @fidh_ngo

جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران: lddhi(at)fidh.net
Twitter: http://twitter.com/humanrightsiran

ـــــــــــــــــــــــــ
جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران، عضو فدراسيون بين المللی جامعه‏ های حقوق بشر
E-mail: lddhi(at)fidh.net
يا lddhi.fidh(at)gmail.com
Skype: lddhi.fidh
Twitter: http://twitter.com/humanrightsiran

صفحه ايرانِ فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر
http://www.fidh.org/-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86,1320-


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016