یکشنبه 7 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعلام نتايج آزمون کارشناسی ارشد مشخص شد: دانشجويان بازهم ستاره دار شدند

هم زمان با اعلام نتايج کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی، مشخص شد که شماری از دانشجويان از حق ادامه تحصيل در مقطع بالاتر محروم شده اند.


به گزارش دانشجونيوز، در سال های اخير شمار زيادی از دانشجويان، علی رغم کسب رتبه های برتر در آزمون های سراسری به دليل آنچه نقص در پرونده عنوان شده است، ستاره دار شده و از ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر بازمانده اند.

"دانشجويان ستاره دار" اصطلاحی است که از سوی فعالين دانشجويی به دانشجويان محروم از ادامه تحصيل به دليل فعاليت های صنفی- سياسی دوران دانشجويی و يا عقايد مذهبی اطلاق می شود.

با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال ١٣٨٤ روند ممانعت از ادامه تحصيل دانشجويان منتقد و مخالف حاکميت شتاب بيشتری گرفت. با اين وجود وی در مناظره های انتخاباتی در سال ١٣٨٨، وجود دانشجوهای ستاره دار را تکذيب کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در همان زمان مصطفی معين، وزير علوم دولت سيد محمد خاتمی، در پاسخ به بخشی از اظهارات محمود احمدی نژاد در جوابيه ای گفته بود که "با کمال تاسف روال متعارف مذکور در فوق از همان ابتدای دولت نهم با عنوان جنجالی ستاره‌دار شدن به يک پديده گسترده سياسی برای برخورد با دانشجويان فعال سياسی تبديل شد. به نحوی که بيش از هزار نفر از پذيرفته شدگان آزمون کارشناسی ارشد سال ١٣٨۵ مشمول عنوان ستاره‌دار و عمدتا دچار مشکل در ادامه تحصيل شدند. عليرغم پيگيری‌های متعدد و مراجعه به مراجع ذيصلاح و عدم حصول نتيجه، دامنه اعتراضات دانشجويی گسترش و ادامه يافت. بنابراين متذکر می‌‌‌‌‌‌شود که پديده دانشجويان ستاره‌دار و خسارات ناشی از آن در حوزه آموزش‌عالی و جامعه، اختصاص به دولت نهم داشته است."

مقامات مسئول در جمهوری اسلامی در اظهارنظر های رسمی همواره وجود دانشجويان ستاره دار را در کشور تکذيب کرده اند.

در همين زمينه يکی از فعالين دانشجويی ستاره دار پيشتر به دانشجونيوز گفته بود که مسئولان وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش کشور از پاسخ به دانشجويان طفره می روند و اخذ تصميم محروميت از ادامه تحصيل دانشجويان را به مراجع بالاتری چون وزارت اطلاعات مرتبط می دانند.

در حالی که شمار زيادی از دانشجويان هر ساله سه ستاره شده و از تحصيل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری باز می مانند، تعدادی از دانشجويان نيز، که تک ستاره و دو ستاره خطاب می شوند، با اخذ تعهد مبنی بر عدم انجام هيچ گونه فعاليتی در سطح دانشگاه توسط هيات مرکزی گزينش و بازجويان وزارت اطلاعات اجازه ادامه تحصيل پيدا می کنند.

ضيا نبوی و مجيد دری از جمله دانشجويان ستاره داری هستند که به دليل فعاليت های مرتبط با دفاع از حق تحصيل، هر کدام به ترتيب به ده و شش سال حبس در تبعيد محکوم شده اند.

محروميت از تحصيل مخالف قانون اساسی است

در سال ٨٨ نيز شماری از دانشجويان ستاره دار در نامه ای به علی لاريجانی، رييس مجلس، خواستار بهره مندی از حق اوليه خود برای ادامه تحصيل شدند. در بخشی از اين نامه بر حق ادامه تحصيل برای همه شهروندان ايرانی مطابق با قانون اساسی کشور تاکيد شده بود:

"ستاره دار کردن دانشجويان در شرايطی صورت می گيرد که علاوه بر مفاد بند ٣ اصل سوم و اصل سی ام قانون اساسی که دولت را به تسهيل و تعميم آموزش عالی و همچنين گسترش وسائل تحصيلات عالی رايگان برای عموم ملت موظف کرده است، مستفاد از بندهای ٩ و ١٤ اصل سوم و نيز اصول ٢٠، ٢٢، ٣٠ ، ٣٦ و ٣٧ قانون اساسی دولت ملزم است فارغ از نوع مذهب، مسلک و مرام سياسی ضمن رفع تبعيضات ناروا، امکانات عادلانه را برای آحاد ملت ايجاد کرده و آنان را از همه حقوق انسانی، سياسی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار نمايد.اطلاع داريد که از نظر حقوقی واژه "ملت" يک واژه عام است و استثناناپذير بوده و همه مردم ايران فارغ از رنگ، نژاد، زبان،مذهب، مسلک و مرام را شامل می شود."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016