چهارشنبه 17 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ابراز تأسف هاشمی رفسنجانی از رفتارهای افراطی نسبت به "بيت امام"

• چگونه می‌شود گرو‌هی اندک ولی متشکل و البته نامشخص،اجازه اهانت به بيت امام و مسئولين را به خود بدهند؟ آيا می‌توان تصور کرد آنها گروهی خودسر هستند؟
• اين رفتارهای افراطی نمود بارز استبداد عوام است که به اصل نظام آسيب می‌زند.


خبرگزاری کار ايران (ايلنا) ـ رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار جمعی از مديران ارشد، استادان و دانشجويان برگزيده پژوهشکده امام خمينی(ره)، اين مؤسسه را از برکات وجودی مرحوم حاج سيداحمد خمينی و در جهت حفظ و گسترش انديشه‌های والای فقهی، اعتقادی و سياسی امام راحل(ره) خواند و گفت: گزارش‌ها حاکی از اين است که مجموعه فعاليت‌های علمی و پژوهشی پژوهشکده پايه و اساس خوبی برای حفظ و گسترش انديشه‌های امام خمينی(ره) در ميان مسلمانان و به خصوص جوانان خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آيت‌الله هاشمی رفسنجانی با بيان ابعاد شخصيتی مرحوم حاج سيداحمد آقا و فرزند صالح ايشان حاج سيدحسن خمينی، آنان را يادگاران باارزش بنيانگذار جمهوری اسلامی ايران در دوران حاضر خواند و تصريح کرد: بيت حضرت امام(ره) هم به لحاظ شخصيتی و هم به لحاظ علمی و دينی از مرتبت والايی در جامعه و حوزه‌های علميه برخوردارند و همين امر حفظ حرمت آنان را برای همه ما واجب و لازم می‌گرداند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با ابراز تأسف از حرمت‌شکنی برخی افراطيون مغرض در مراسم سالگرد امام خمينی در حرم مطهر نسبت به يادگار ايشان، اهانت و تعصب کور را غيرقابل قبول خواند و تصريح کرد: تضاد بسيار عجيبی است، چگونه می‌شود در سالروزی که اقشار مختلف مردم عاشق امام از سراسر کشور به اميد وحدت و همدلی در آستان مطهر امام گرد هم می‌آيند، گرو‌هی اندک ولی متشکل و البته نامشخص، در مقابل چشم ميليون‌ها انسان و شبکه‌های تلويزيونی اجازه اهانت به بيت امام و مسئولين را به خود بدهند؟ آيا می‌توان تصور کرد آنها گروهی خودسر هستند؟

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اعلام نارضايتی رهبری معظم انقلاب از حرکات تند و افراطی صورت گرفته نسبت به نوه امام آن هم در سالگرد امام راحل عظيم‌الشأن افزود: اين رفتارهای افراطی نمود بارز استبداد عوام است که اگر جلوی آن گرفته نشود به اصل نظام آسيب می‌زند.

ايشان با ابراز تأسف از افراطی‌گری گفت: افراط و عوام‌فريبی در طول تاريخ و از زمان امام علی(ع) به عنوان خوارج تاکنون بوده‌اند و امروز هم به اشکال و شيوه‌های جديد و نو وجود دارد.

آيت‌الله هاشمی رفسنجانی با بيان اينکه همه ما شاخ و برگی از شجره وجودی اسلام و رهبری حضرت امام(ره) هستيم، بنياد حفظ و نشر آثار امام خمينی و پژوهشکده امام خمينی را از ثمرات باارزش بيت آن حضرت خواند و تصريح کرد: امروز حاج سيدحسن خمينی علی‌رغم جوانی، يک عالم واقعی اسلامی و نيز شخصيتی آشنا به مسائل کشور و دنيا و دارای هوش و ذوق درخوری است که فرصت خدمت بسياری به کشور و آينده نظام دارد.

رئيس هیأت امنا و مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، اسناد و ذخاير موجود در بنياد حفظ و نشر حضرت امام را منبع غنی و بسيار خوبی برای پژوهشگران، دانشجويان و اساتيد مؤسسات آموزش عالی به خصوص پژوهشکده امام خمينی(ره) دانست و تصريح کرد: مسئولان مؤسسه حفظ و نشر آثار امام می‌توانند با بازگشايی مخزن اسناد محرمانه آن مؤسسه بنيان تدوين تاريخ اصيل انقلاب اسلامی را بريزند تا نسل حاضر و نسل‌های آينده درک و تصور حقيقی و واقعی از تاريخ انقلاب و نظام اسلامی داشته باشند.

آيت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به شدت يافتن حملات به انديشه‌ و آرمان‌های امام خمينی(ره) از سوی دشمنان داخلی و خارجی، وظيفه دلسوزان و نظام در مقطع کنونی برای حفظ و نشر تاريخی حقيقی مبارزات امام خمينی و يارانش را يادآور شد و گفت: متأسفانه در حق امام در داخل و به ويژه خارج جفا می‌شود و هنوز ابعاد شخصيتی اين مرد بزرگ درست معرفی نشده است.

ايشان افزود: امام(ره) همواره خشم خود را از گروهی به عنوان خشک‌مقدس‌ها نشان و نسبت به وجود چنين تفکری هشدار می‌دادند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، اعتدال در گفتار، کردار و تفکر را راه اساسی بازگشت به آرمان‌های اصيل حضرت امام و انقلاب اسلامی خواند و تأکيد کرد: امام هيچ‌گاه ترور و عمليات مسلحانه را برای مبارزه با طاغوت تأييد نکردند و هموراه به حضور مردمی در مبارزه و موج آگاهی توده‌ها تأکيد داشتند. امروز هم اگر می‌خواهيم شاهد، الگو و الهام‌بخش مردم دنيا باشيم بايد اعتدال و آزادمنشی را در همه ابعاد زندگی و کشور و نظام حفظ کنيم و از اين رهگذر کارآمدی اسلام و انقلاب اسلامی را به اثبات برسانيم.

در ابتدای اين ديدار حجت‌الاسلام والمسلمين روحانی رئيس پژوهشکده امام خمينی(ره) گزارشی از نحوه تأسيس اين مؤسسه و نيز برنامه‌ها و فعاليت‌های آن بيان و افزود: مؤسسه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در پنج رشته فقه و حقوق اسلامی، عرفان اسلامی، انديشه سياسی در اسلام، جامعه‌شناسی انقلاب اسلامی و تاريخ انقلاب اسلامی از طريق آزمون سراسری دانشجو می‌پذيرد و تاکنون نزديک به ۳۵۰ فارغ‌التحصيل با حداقل يک اثر علمی معتبر داشته است.

همچنين در ادامه دکتر علی‌محمد حاضری رئيس گروه جامعه‌شناسی اين مؤسسه گزارشی از محورهای مورد تدريس در اين رشته ارائه و طرح‌های پژوهشی و سؤالات موجود در اين مبحث را فهرست‌وار بيان کرد.

دکتر محسن بهشتی سرشت رئيس گروه تاريخ انقلاب اسلامی پژوهشکده امام خمينی نيز با طرح ديدگاه‌های خود در خصوص انقلاب اسلامی، نقش آيت‌الله هاشمی و ساير مؤثرين در انقلاب را بيان و بر لزوم تاريخ‌نگاری صحيح و واقعی به کمک دلسوزانی چون آيت‌الله هاشمی رفسنجانی تأکيد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016