دوشنبه 22 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چپ‌های فرانسه، پيروز دور اول انتخابات پارلمانی

دويچه وله ـ با پيروزی چشمگير اردوگاه چپ در انتخابات مجلس ملی فرانسه‌، محافظه‌کاران در آستانه شکست کامل قرار گرفته‌اند. اين احتمال وجود دارد که جناح چپ ‌به اکثريت مطلق در مجلس دست يابد.


روند گرايش‌ سياسی مردم فرانسه به سوی اردوگاه چپ تداوم خود را حفظ کرده است. با برگزاری دور نخست انتخابات مجلس ملی فرانسه در روز يکشنبه (۱۰ ژوئن/۱۹ خرداد)، جناح سوسياليست حول رئيس‌جمهور فرانسوا اولاند می‌تواند به همراه متحدان خود تقريبا بر روی اکثريت مطلق در پارلمان آينده اين کشور حساب کند.

بر پايه نتايج اوليه انتخابات پارلمانی که صبح دوشنبه انتشار يافت، حزب سوسياليست موفق ‌به کسب ۴/ ۲۹ درصد آرا در سطح کشور شده است. پنج سال پيش اين حزب در دور اول انتخابات پارلمانی ۷/ ۲۴ درصد آرا را به دست آورده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حزب سبزها با کسب ۵/۵ درصد آرا اميدوار است با دولت سوسياليست وارد ائتلاف شود.

از آرای حزب راست محافظه‌کار حول رئيس‌جمهور شکست‌خورده، نيکلا سرکوزی، در مقايسه با دور اول انتخابات پارلمانی پنج سال پيش، به‌شدت کاسته شده است. بر اساس نتايج اوليه، اين حزب ۱/ ۲۷ درصد آرا را به دست آورده است. اين درحالی است که آرای محافظه‌کاران در پنج سال پيش ۵/ ۳۹ درصد بوده است.

از آنجا که محافظه‌کاران، برخلاف سوسياليست‌ها، امکان اتئلاف ندارند، بنابراين مجبور خواهند بود برای نخستين مرتبه از سال ۲۰۰۲ به اين سو بر صندلی اپوزيسيون بنشينند.

آرای جناح راست افراطی فرانسه، موسوم به "جبهه ملی"، بر اساس آخرين محاسبات به ۶/ ۱۳ درصد رسيده است.

حدود ۷ درصد آرا نيز به ائتلاف "جبهه چپ" تعلق گرفته است.

در نظام انتخاباتی فرانسه اکثريت مطلق اهميت دارد و اين به ضرر احزابی مانند راست‌گرايان افراطی "جبهه ملی" است که شريک ائتلافی ندارند.

در پی دور دوم انتخابات پارلمانی است که ترکيب کرسی‌های مجلس روشن خواهد شد. دور دوم روز يکشنبه‌آينده (۱۷ ژوئن) برگزار می‌شود.

احتمال داده می‌شود که سوسياليست‌ها و متحدان آنان بين ۲۸۳ تا ۳۲۹ کرسی را بدست آورند. سهم حزب سبزهای فرانسه به احتمال بين ۱۲ تا ۱۸ کرسی خواهد بود.

مجموع کرسی‌های مجلس ملی ۵۷۷ کرسی است. بنابراين با کسب ۲۸۹ کرسی می‌توان به اکثريت مطلق دست يافت.

ميزان مشارکت در دور اول ۵۷ درصد حدود ۴۶ ميليون واجدان شرايط شرکت در انتخابات بوده است. حدود ۶۶۰۰ نفر زن و مرد خود را کانديدای نمايندگی مجلس کرده بودند.

به نظر می‌آيد حزب محافظه‌کار فرانسه که حزب برادر دمکرات مسيحی‌آلمان است، با تمرکز و تکيه بر چهره سياسی نيکلا سرکوزی بيشترين آسيب را از ميزان کم مشارکت در اين انتخابات ديده است.

چنان‌که انتظار می‌رود، ترکيب اکثريتی جديدی در پارلمان ايجاد خواهد شد، و به احتمال بسيار اردوگاه چپ فرانسه در تعيين سياست اقتصادی اين دومين کشور قدرتمند اتحاديه اروپا نقشی مؤثر ايفا خواهد کرد.

در چنين شرايطی اين نخستين بار خواهد بود که در فرانسه جناح چپ هم رئيس‌جمهور را انتخاب می‌کند و هم‌زمان اکثريت را در هر دو نهاد پارلمانی در اختيار خواهد داشت.

سوسياليست‌های فرانسه در انتخابات سال گذشته اکثريت را در سنای اين کشور به دست آوردند.

در انتخابات روز يکشنبه به ويژه دو همکار فرانسوا اولاند، يعنی لوران فابيوس، وزير امور خارجه، و ژان مارک اورو، نخست‌وزير، در حوزه انتخابی خود بيش از ۵۰ درصد آرا را به خود اختصاص دادند.

اورو به همراه رهبر حزب سوسياليست‌، خانم مارتين اوبری، برای دور دوم انتخابات در روز يکشنبه آينده به بسيج گسترده‌ی نيروها فراخوان داده‌اند تا برای فرانسوا اولاند پايگاه قدرتمندی در پارلمان فراهم کنند. از نظر نخست‌وزير، در غير اين صورت جايگاه فرانسه در سطح اروپا و جهان تضعيف خواهد شد.

فرانسوا اولاند قصد دارد برای رونق اقتصادی کشور دست به يک رشته اصلاحات بزند. وی ازجمله می‌خواهد سن بازنشستگی را برای افرادی که خيلی زود وارد عرصه‌ی کار شده‌اند از ۶۲ سال به ۶۰ سال کاهش دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016