پنجشنبه 25 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

داريوش مهرجويی: صددرصد توليدات سينمايی دولتی شده است

پارس توريسم ـ تازه چند روزی از اکران آخرين فيلم آقای کارگردان می گذرد. «نارنجی پوش» با موفقيت فصل پرخطر اکران را پشت سر گذاشت.

به گزارش پارس توريسم همزمان با اکران «نارنجی پوش» بود که خبرهايی مبنی بر تصميم داريوش مهرجويی برای ساخت فيلم بعدی مطرح شد. اما بعد از مدتی بالاخره مهرجويی اعلام کرد که به او پروانه ساخت برای فيلم جديدش نمی دهند! همين ها باعث شد تا محيا رضايی در تماشا به سراغش مهرجويی رفته و از او درباره همين موضوع و اوضاع و احوال سينما بپرسد. به نظر می رسد کارگردان آثاری چون «هامون»،‌ «اجاره نشين ها»، «ميکس» و «پری» به خاطر شرايط بد سينمای فعلی از ساخت فيلم دينی فلسفی خود انصراف داده و به اين زودی ها هم قصد بازگشت به دنيای سينما را ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش پارس توريسم داريوش مهرجويی با اکران فيلم سينمايی "نارنجی پوش" بار ديگر نامش برسر زبان ها افتاد. اما نه به آن شکلی که هميشه از او صحبت می شد. کسانی که «طهران – تهران» و «آسمان محبوب» او را ديده بودند عقيده دارند، «نارنجی پوش» سومين ساخته ای است که اين کارگردان را از آثار فاخری چون «هامون» و «پری» جدا کرده است. اما اغلب مردمی هم که هنوز مهرجويی را همان کارگردان فلسفی سابق می شناسند، نتوانستند بعد از اکران آخرين ساخته او از تفاوتی که بين اين فيلم با کارهای گذشته مهرجويی داشته، چشم پوشی کنند. داريوش مهرجويی در پاسخ به همه منتقدينی که اين مدت به خاطر ساخت «نارنجی پوش» به او خرده گرفته بودند تنها يک جواب داد و آن هم شرايط نا بسامان توليد در سينمای فعلی کشور است. او که چندی پيش زمزمه ساخت کار جديدش به گوش می رسيد، حالا انصرافش را اعلام کرده و صريحا گفته در شرايط فعلی کار سينمايی چندان عملی نيست.

* ۱۰۰ درصد توليدات سينمايی دولتی است

او در پاسخ به اينکه «مهرجويی که مثل اکثر کارگردانان خوب کشورمان انگار کم کم دارد از سينما کنار می کشد برای علاقمندانی که منتظر فيلم های بعدی او هستند، چه جواب قانع کننده ای دارد؟» به تماشا گفت: «من خودم هم نمی دانم. فکر می کنم بايد صبر کنيم ببينيم تا اين برنامه هايی که برای سينمای ما در نظر گرفته اند که هيچ معقوليتی هم درآن نيست، به کجا می رود. بعد تصميم بگيريم چکار کنيم . الان اصلا نمی دانم چه کار بايد بکنم. الان ۱۰۰درصد توليدات سينمايی دست دولت است و ما قدرت و آزادی عمل نداريم».


* ترجيح می دهند توليد نباشند تا اينکه فيلم را حذف کنند

از نظر اين کارگردان شرايط توليد سينمايی آنقدر سخت شده که اگر می خواست "نارنجی پوش" را امسال بسازد، ديگر امکانش نبود. وقتی می پرسيم «اما شما در همين شرايط "نارنجی پوش" را ساختيد» در اين باره می گويد: «نه.آن برای پارسال بود. اگر امسال می خواستم همين فيلم را بسازم، اجازه نمی دادند.امسال تا پارسال همه چيز کلی فرق کرده است. مثلا همه کارهای مقدماتی پروژه ای که می خواستيم با نام "بيا تا برويم" آغاز کنيم، فراهم بود و می توانست به مرحله توليد برسد. اول قرار بود ۴.۵ سال پيش توليد شود. ولی بنا به دلايلی متوقف شد. نه اينکه مشکل نظارتی داشته باشد. اما وضعيت آن موقع طوری بود که نمی شد ساخت. اين روزها هم که اصلا نمی شود. همين نشان می دهد الان چقدر حساسيت هايشان بالا رفته و چقدر ترجيح می دهند هيچ توليدی نباشد تا اينکه بخواهند بعد از ساخت آن را از ليست اکران ها بيرون بکشند».

* خودشان می گويند چرا نمی سازی؟

مهرجويی می گويد فيلمنامه جديدش که نام آن را "بيا تا برويم" گذاشته اصلا مشکل مميزی و اصلاحيه نداشته. او توضيح می دهد: «اصلا مساله اصلاحيه نيست. آنها هيچ جواب دقيقی ندادند. اما خبری هم مبنی بر اينکه می توانيم به توليد فکر کنيم هم به گوش مان نرسيده. آنقدر که برخی مسولان سينما و تلويزيون مثل مهدی ارگانی گاهی سراغش را می گيرند و می گويند پس چرا نميسازی؟ او در ادامه می گويد:«"بيا تا برويم" يک کار عميقا فلسفی عرفانی است و در رده فيلم هايی چون "هامون" و "پری" قرار دارد و در رابطه با کنکاش شخصی و درونی يک آدم حرف می زند. بنابراين چيزی نيست که نمونه اش در سينما نبوده باشد» .

او در پاسخ به اينکه «شما که هميشه به کشف بازيگری در بازيگران شهره بوديد برای کار جديدتان هم کسی را مد نظر داشتيد؟» جواب داد: «نه. چون اصلا کار به آنجا نکشيد. ما منتظر بوديم پيش توليد را شروع کنيم، ببينيم برحسب موقعيت چه کسانی را می توانيم انتخاب کنيم. اتفاقا کاراکترهای بسيار جالب توجه و حساسی دارد که هر کدام آنها نمايانگر انديشه خاصی هستند و نبايد به سادگی از کنارش گذشت. اگر کار به توليد کشيد، بايد در انتخاب دقت بيشتری کرد. فيلم داستان مردی را روايت می‌کند که در سفری دچار شک و ترديدهايی در زندگی‌اش می‌شود. اين فيلم قرار بود در سه شهر ايران و يکی از کشورهای خارجی فيلمبرداری شود».

* و آسمان محبوب ...؟

"آسمان محبوب" بعد از "سنتوری" تنها فيلم اکران نشده اين کارگردان است که مثل اغلب آثار سينمايی نه توقيف شده نه پروانه نمايش گرفته است خودش دراينباره می گويد: «اين فيلم هيچ مشکلی تا به حال نداشته. فقط يک گير اداری دارد که بايد رفع شود. البته با اين وضعيت اکران نمی دانم بشود به "آسمان محبوب" اميدی داشت يا نه».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016