دوشنبه 29 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حزب طرفدار ریاضت اقتصادی در یونان پیشتاز انتخابات شد

راديو فردا ـ برپایه اعلام رسمی نتایج آولیه آرا در انتخابات پارلمانی یونان، حزب محافظه‌کار دموکراسی نوین، می‌تواند با تشکیل یک دولت ائتلافی، سیاست ریاضت‌های اقتصادی در این کشور را ادامه دهد؛ ریاضت‌هایی که اجرای آن ضمانتی برای دریافت وام‌های اتحادیه اروپا و صندوق‌ بین‌المللی پول است.

نتایج اولیه حاکی از آن است که حزب دموکراسی نوین ۲۹.۵ درصد از کل آرا را به خود اختصاص داده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حزب چپگرای سیرازا، نیز با ۲۷.۱ درصد در رده دوم قرار گرفته است. الکسیس سیپراس، رهبر حزب سیرازا، در کنفرانس خبری خود اعلام کرد که به رهبر دموکراسی نوین پیروزی این حزب را تبریک گفته است.

الکسیس سیپراس رهبر حزب چپگرای سیرازا با این حال تصریح کرد که حزب وی تحت هیچ شرایطی راه ریاضت اقتصادی را نخواهد رفت و اپوزیسیون دولت آینده خواهد بود.

دقایقی پیش از آن، رهبر حزب محافظه‌کار دموکراسی نوین، آنتونیس ساماراس، در یک کنفرانس خبری با اعلام پیروزی حزبش، اظهار داشت که مردم یونان با رای خود نشان دادند که طالب ماجراجویی در کشور نیستند و به سیاست ریاضت اقتصادی اعتقاد دارند.

حزب سوسیالیست پاسوک هم که طرفدار ریاضت اقتصادی است، در این انتخابات ۱۲.۳ درصد آرا به دست آورد و در جایگاه سوم قرار گرفت.

هیچیک از احزاب موجود نتوانسته‌اند اکثریت کرسی‌‌های پارلمان را به دست آوردند.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، در روزهای منتهی به انتخابات پارلمانی یونان مردم روزانه ۸۰۰ میلیون یورو از بانک‌های این کشور خارج کرده‌اند؛ سپرده‌گذاران بیم آن دارند که با خروج این کشور از حوزه یورو، سپرده‌های آنها به دراخما، واحد پول کم ارزش‌تر تبدیل شود.

از سوی دیگر، آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان سفر خود را به نشست گروه ۲۰ برای ۱۲ ساعت به تعویق انداخته است؛ وی پیشتر تصریح کرده بود که اگر یونان به ریاضت‌های اقتصادی تن ندهد، از وام‌های اتحادیه اروپا به این کشور خبری نخواهد بود.

در همین حال بانک‌های مرکزی حوزه‌های یورو، از هم‌اکنون تدابیری برای خروج احتمالی یونان از حوزه یوره در نظر گرفته‌اند؛ این در حالی است که اسپانیا، که اقتصاد آن به مراتب بزرگتر از یونان است در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد و این کشور برای تزریق پول به بانک‌های خود تقاضای ۱۰۰ میلیارد یورو از اتحادیه اروپا کرده است. با مشخص شدن نتایج انتخابات یونان، ارزش یورو در مقابل دیگر ارزها افزایش یافت.

حزب چپگرای سیرازا، پیش از این گفته بود در صورت پیروزی «طرح بازسازی ملی» را جایگزین وام‌های اتحادیه اروپا و صندوق‌بین‌المللی پول کند. وام‌هایی که بر پایه توافق‌های انجام شده در صورت اجرای ریاضت اقتصادی به یونان پرداخت خواهد شد.

اکنون پس از این انتخابات، احزاب یونان دو گزینه در پیش دارند؛ یکی آنکه دولت ائتلافی تشکیل بدهند و دیگر آنکه برای برگزاری سومین انتخابات پارلمانی تصمیم بگیرند. این دومین انتخابات پارلمانی در طول شش هفته گذشته در یونان است؛ پس از انتخابات شش هفته پیش احزاب نتوانستند برای تشکیل دولت به توافق برسند.

پیشتر مقام‌های وزارت دارایی یونان اعلام کرده بودند که اگر یونان کمک مالی دریافت نکند، این کشور از پس از یک ماه در پرداخت حقوق بازنشستگی و دستمزد حقوق‌بگیران با مشکل مواجه خواهد بود.

رهبران احزاب یونانی از سوی اتحادیه اروپا تحت فشارند ظرف ۴۸ ساعت یک دولت تشکیل دهند و بر تعهدات پیشین خود در مورد اجرای ریاضت اقتصادی تاکید ورزند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016