چهارشنبه 24 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کلينتون: در مسکو مسيری مشخص در برابر ايران خواهيم گذاشت

راديو فردا ـ هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا می‌گويد که مطمئن است، روسيه و چين به ايران فشار می‌آورند که در مذاکرات اتمی مسکو با «جواب آماده» بيايد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هيلاری کلينتون که در موسسه بروکينگز در واشينگتن سخن می‌گفت، تاکيد کرد که هفته آينده گروه ۱+۵ در مسکو يک «مسير بسيار مشخص» در برابر ايران خواهد گذاشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هيلاری کلينتون گفت که گروه ۱+۵ موضعی يکسان در برابر ايران خواهد داشت؛ وی اظهار داشت اگر ايران علاقمند به برون‌رفت ديپلماتيک باشد يک مسير «قابل راست‌آزمايی» که به صورت «عمل متقابل» طراحی شده، به ايرانی‌ها در مسکو پيشنهاد خواهد شد.

وزير خارجه ايالات متحده افزود: «من کاملا اطمينان دارم که ايرانی‌ها از سوی روس‌ها و چينی‌ها زير فشار شديدی قرار دارند که با جواب آماده به مسکو بيايند. اما خواهيم ديد که جواب آنها به اندازه کافی قانع‌کننده است يا نه.»

روز سه‌شنبه شورای عالی امنيت ملی ايران در بيانيه‌ای اعلام کرد که سعيد جليلی، سرتيم مذاکره‌کنندگان ايرانی و کاترين اشتون، نماينده ۱+۵ در گفت‌وگوهای اتمی، با يکديگر به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند.

در بيانيه شورای عالی امنيت ملی آمده که اشتون اعلام آمادگی کرده که در مسکو درباره «پيشنهاد‌های ۵ گانه» ايران اعم از هسته‌ای و غير هسته‌ای در مسکو بحث شود.

بنا بر اين بيانيه سعيد جليلی نيز به خاطر برگزار نشدن گفت‌وگوهای کارشناسی و معاونان که در بغداد بر سر آن توافق شده بود، به کاترين اشتون گلايه کرده است.

مطابق اين بيانيه جليلی گفته است که ايران حول اين پنج محور در مسکو گفت‌وگو خواهد کرد.

دفتر کاترين اشتون هم با انتشار بيانيه‌ای اعلام کرد که طی تماس يک‌ساعته تلفنی ميان کاترين اشتون و سعيد جليلی، دو طرف بر سر محورهای مذاکرات مسکو به توافق دست يافته‌اند.

پيشتر علی باقری، معاون جليلی، در نامه‌ای به هلگا اشميد معاون اشتون، از برگزار نشدن نشست کارشناسی و معاونان انتقاد کرده بود.

دفتر اشتون پيش از اين گفته بود که ايران به موضوعات اساسی نمی‌پردازد.

در حالی که قرار است در روز ۲۹ و ۳۰ خرداد طبق اعلام قبلی ايران و گروه ۱+۵ در مسکو نشست ديگری برگزار کنند گفت‌وگوهای ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز جمعه بار ديگر بدون نتيجه ماند. آژانس به ويژه خواستار بازرسی فوری از محوطه نظامی پارچين است؛ آژانس مشکوک است که ايران در اين محل چاشنی انفجاری مرتبط با بمب اتمی آزمايش کرده باشد.

گروه ۱+۵ به ويژه بر سر غنی‌سازی ۲۰ درصدی در تاسيسات غنی‌سازی فردو حساسيت دارد و خواستار توقف آن است.

پيشتر مايا کسيانسيچ، سخنگوی کاترين اشتون، به راديو فردا گفته بود که گروه ۱+۵ می‌خواهد نشانه‌هايی آشکار از سوی ايران برای رسيدن به توافق ببيند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016