سه شنبه 30 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اخبار مبهم و ضد و نقيض درباره حضور نظامی روسيه، چين و ايران در سوريه

کلمه – گروه بين الملل: همچنان در سوريه درگيری ها ادامه دارد و هر روز ده ها نفر کشته می شوند بر اساس آخرين گزارش ها در شهرهای حمص، ديرالزور و دوما در حومه دمشق، آتشباری سنگينی در جريان بوده است و بر اساس گزارش منابع حقوق بشری در سوريه ۵۲ نفر در درگيری های شبانه روز اخير کشته شده اند.

اما به تازگی اخبار مبهم و ضد و نقيضی در مورد تغيير موضع برخی کشورها در قبال سوريه منتشر شده است که احتمال نظامی شدن بحران سوريه را قوت می بخشد. نگرانی به خصوص از اين لحاظ برای ايرانيان جدی تر می شود که توجه کنيم پای ايران نيز مستقيما در اين ماجرا در ميان است و به نظر می رسد برخی محافل و جريان های تندرو قصد دارند پای ايران و روسيه را زودتر از آمريکا و متحدانش به جنگ احتمالی در پيش رو در سوريه، باز کنند.

ماجرا از آنجا آغاز شد که روز دوشنبه ۲۹ خرداد رسانه های روسيه اعلام کردند دو کشتی جنگی اين کشور آماده حرکت به سوی آب های سوريه هستند و به نقل از چند فرمانده ارتش روسيه که خواسته بودند نامشان فاش نشود اخبار ضد و نقيضی منتشر شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرگزاری اينترفکس در اين مورد نوشته بود: دو ناو نيوکلای فلچنکوف و سزار کونيکوف خود را برای حرکت به سمت بندر طروطوس سوريه آماده می‌کنند. اعزام اين دو ناو برای محافظت از شهروندان روس و حفاظت از تاسيسات زيربنايی پايگاه روسيه در سوريه است. سايت خبری بی بی سی نيز نقل قول يکی از فرماندهان نيروی دريايی روسيه نوشته بود که: ما در شرايط اضطراری شهروندانمان را تنها نمی‌گذاريم و آنان را از منطقه درگيری خارج خواهيم کرد.

برخی از تحليلگران اين اقدام روسيه را نشانه‌ای از تغيير مشی مسکو نسبت به دمشق و در پيش گرفتن اقدامات احتياطی از سوی روسيه در صورت فروپاشی رژيم سوريه دانسته اند.

اما همزمان با اين شايعات، عصر ديروز خبرگزاری فارس اعلام کرد که قرار است بزرگ‌ترين رزمايش مشترک خاورميانه با حضور ۹۰ هزار نيروی نظامی ۴۰۰ هواپيما و ۱۰۰۰ تانک و صدها موشک از چهار کشور روسيه، ايران، چين و سوريه بزودی در خاک و آب‌های سوريه آغاز شود. فارس با استناد به خبر منتشر شده در شام‌لايف که يکی از رسانه های وابسته به دولت سوريه است، اعلام کرد که قرار است اين رزمايش تا کمتر از يک ماه ديگر برگزار شود.

بر اساس خبر اين رسانه منتسب به سپاه، چين توانسته موافقت رسمی مصر را برای عبور ۱۲ ناو چينی از کانال سوئز بگيرد که حامل ادوات نظامی دريايی و هوايی خواهد بود که تا دو هفته ديگر به سواحل لاذقيه و طرطوس سوريه می‌رسد و همزمان با اين اقدام چين، ناو اتمی روسيه و ناو هواپيمابر و زيردريايی و مين‌روب روسيه و «نبردناو»ها و زيردريايی‌های ايران نيز وارد آب‌های سوريه خواهد شد.

فارس به نقل از شام لايف نوشته است که اين رزمايش پس از پاکسازی کامل سوريه انجام خواهد شد؛ پاکسازی‌ای که به ادعای اين خبرگزاری، هم‌اکنون چند روزی است در چندين شهر محل تجمع گروهک‌های مسلح آغاز شده است.

همزمان با انتشار اين خبر در فارس، خبر بر روی بخش انگليسی فارس و خبرگزاری تهران تايمز نيز منتشر شده است.

اگرچه بارها شده که در برخی از رسانه های حامی دولت احمدی نژاد، اخباری منتشر شده اند که در هيچ جای جهان اتفاق نيفتاده و هيچ کسی هم از آن خبر ندارد؛ اما انتشار چنين خبری توسط رسانه خبری وابسته به سپاه پاسداران را، در صورت جدی شدن، می توان نوعی ميليتاريزه کردن منطقه، تبديل مشکل سياسی سوريه به يک بحران نظامی فراتر از مرزهای کشور و بلکه در نهايت نوعی اعلام جنگ عليه غرب برداشت کرد.

اين اخبار همزمان با انتشار خبر مذاکره روسای جمهور آمريکا و روسيه در حاشيه نشست گروه ۲۰ در مکزيک نگران کننده تر به نظر می رسد. در اولين روز از نشست گروه بيست که در لوس کابوس مکزيک برگزار شد اوباما و پوتين ديدار و گفت‌و‌گو کردند. حل بحران سوريه و برنامه هسته‌ای ايران از جمله محورهای اصلی گفت‌و‌گوی باراک اوباما و ولاديمير پوتين عنوان شد. اين نخستين ديدار دو رئيس جمهوری بعد از بازگشت پوتين به سمت رياست جمهوری بود.

اين جلسه ۲ ساعت به طول انجاميد و به گزارش خبرنگارانی که در محل بودند روسای جمهوری دو کشور در طول جلسه خبری خود، لبخندی به هم نزدند و رفتارهايشان سفت و سخت بوده است.

هلن کوپر از روزنامه نيويورک تايمز می نويسد: اين ديدار برای اوباما بسيار سخت بود، با وجود سخنان اوباما در مورد لزوم محکوميت دولت سوريه، پوتين همچنان از تاييد سخنان اوباما امتناع کرد و دو طرف در انتهای اين نشست تنها خواهان پايان فوری خشونت ها در سوريه شدند و بيانيه مشترکی صادر کردند که در آن صرفا آمده بود: مردم سوريه بايد خودشان برای آينده کشورشان تصميم بگيرند.

در تمام عکس هايی که از اين نشست مخابره شده، سرخوردگی و عصبانيت در صورت دو رئيس جمهور موج می زند.

هلن کوپر می نويسد: اوباما چندين بار بر لزوم توقف خشونت و جلوگيری از جنگ داخلی در سوريه تاکيد کرد و در مقابل پوتين با ذکر اتفاقاتی که در مصر و ليبی در جريان است، دخالت غرب در اين کشور ها را سياستی شکست خورده ناميد و گفت: غرب طرح قابل اعتمادی برای آرام کردن اوضاع سوريه ندارد و تاکيد کرد در صورت کناره گيری بشار اسد، جنگ داخلی در سوريه ادامه خواهد يافت.

بر اساس اين گزارش، اوباما با دقت سعی داشت به پوتين اطمينان بدهد که ايالات متحده قصد ندارد در ميان سوريه و روسيه قرار بگيرد و سوريه همچنان متحد استراتژيک روسيه باقی می ماند.

پيش از اين بسياری از تحليلگران در مورد منافع روسيه در سوريه و دلايل حمايت اين کشور از رژيم بشار اسد نوشته بودند، اما به نوشته هلن کوپر در اين جلسه اوباما مستقيما با اشاره به اين منافع به پوتين گفت: اين شانس را امتحان کنيد، آقای پوتين.

بعد از ديدار دو ساعته دو رئيس جمهور، هر دو عملا بر توافقات و حرف های تکراری گذشته تاکيد کردند. اوباما گفت که دو کشور قرار گذاشتند تا با بازيگران بين المللی ديگر از جمله سازمان ملل و کوفی عنان همکاری کنند تا راهی برای حل بحران سوريه بيابند. پوتين هم گفت که دو کشور نقاط اشتراک زيادی درباره سوريه دارند.

در بيانيه ای مشترک، دو رئيس جمهوری گفتند که برای پايان دادن به حمام خون در سوريه، بايد به سرعت آتش بس اجرا شود. آنها همچنين در بيانيه خود تاييد کرده اند که مردم سوريه بايد بخت اين را داشته باشند تا از راه های دموکراتيک و به صورت مستقل آينده خود را تعيين کنند.

سرکوب خونين مردم سوريه ادامه دارد و روسيه متحد ديرينه بشار اسد همچنان نگران دفاع از منافع اقتصادی و استراتژيک خود در اين کشور است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016