سه شنبه 13 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مذاکرات فنی ايران و ۱+۵ در استانبول آغاز شد

نشست کارشناسان ايران و ۱+۵ در راستای توافق دو طرف در مذاکرات مسکو که ۲۹ و ۳۰ خرداد در روسيه انجام شد، صبح روز سه‌شنبه در استانبول آغاز کار کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) ـ نشست کارشناسان ايران و ۱+۵ صبح روز سه‌شنبه در استانبول آغاز کار کرد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌يی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، نشست کارشناسان ايران و ۱+۵ در راستای توافق دو طرف در مذاکرات مسکو که ۲۹ و ۳۰ خرداد در روسيه انجام شد، برگزار می‌شود.

اين نشست به احتمال زياد يک روزه خواهد بود و هيات‌های کارشناسی دو طرف برای جمع‌بندی نظرات به پايتخت‌های‌شان بازگشته و در صورت توافق بر سر چارچوبی مشترک نتايج در نشست معاونان بررسی می‌شود.

هيات کارشناسی ايران متشکل از کارشناسانی از وزارت خارجه، سازمان انرژی اتمی و شورای عالی امنيت ملی است.

سعيد جليلی، مذاکره‌کننده ارشد ايران با ۱+۵ پس از مذاکرات مسکو در جمع خبرنگاران گفت که آن‌ها (۱+۵) پيشنهاد کردند که جلسات کارشناسی برگزار شود و در نهايت قرار شد بعد از جلسه‌های کارشناسان و معاونان مشخص شود که در چه تاريخی اين مذاکرات پی‌گيری شود.

به گفته جليلی ايران در مذاکرات مسکو پنج محور اساسی را مشخص کرد و کليه‌ بحث‌های کارشناسی مطرح شد.

مذاکره‌کننده ارشد ايران با ۱+۵ ابراز اميدواری کرد که در جلسات کارشناسان و معاونان، آن‌ها بتوانند به نتايج قابل قبولی دست يابند.

جليلی اظهار کرد: در نشست کارشناسی، محورهای پنج‌گانه ارايه شده از سوی جمهوری اسلامی ايران و محورهايی که آن‌ها ارايه کرده‌‌اند به لحاظ فنی بررسی می‌شود و پس از آن جلسات معاونان برگزار می‌شود تا ابعاد حقوقی و سياسی اين محورها بررسی شود و اين‌ها همه وقتی می‌تواند موفق باشد که در چارچوب راهبرد گفت‌وگو و همکاری باشد.

ايران پيش از مذاکرات مسکو بر برگزاری نشست کارشناسان برای بررسی ديدگاه‌ها و پيشنهاد‌های دو طرف اعلام آمادگی کرده بود اما طرف ۱+۵ از حاضر شدن در اين گفت‌وگوها اجتناب کرد.

هم‌چنين کاترين اشتون، هماهنگ کننده مذاکرات ايران و ۱+۵ در پايان مذاکرات مسکو با اعلام اين‌که يک نشست در ۳ جولای (۱۳ تير) در شهر استانبول در سطح کارشناسان برگزار خواهد شد افزود که، انتظار داريم اين نشست کمک کند به ۱+۵ (۳+۳) و اميدواريم پاسخ‌های ايران را دريافت کنيم و مسايلی که توسط ايران در طول مذاکرات بيان شده است را بررسی کنيم. ديدار بعدی در سطح معاونان، اشميد و باقری خواهد بود و بعد من مستقيم با جليلی صحبت می‌‌کنم برای اين که درباره ديدار سياسی بعدی تصميم بگيريم و اين که می‌توانيم ديدار داشته باشيم يا نه.

اشتون در کنفرانس خبری در مسکو که به نمايندگی از سوی نمايندگان ۱+۵ سخن می‌گفت، پيشنهاد‌های ۱+۵ را برای اولين بار به طور رسمی شرح داد.

او گفت: ما در مذاکرات قبلی (بغداد) درخواست کرديم که ايران غنی‌سازی اورانيوم ۲۰ درصد را تعليق و سايت فردو را تعطيل و ذخاير اورانيوم ۲۰ درصد را از ايران خارج کند. ما اعلام کرديم اين را به عنوان اقدام اعتمادساز از ايران قبول می‌کنيم.

به نظر می‌آيد همان‌طور که کاترين اشتون در مسکو نيز اظهار کرد، آن‌ها (۱+۵) در مذاکرات با ايران و نيز مذاکرات کارشناسی رويکردی يک‌جانبه را دنبال می‌کنند، مبنی بر اين‌که صرفا به دنبال شنيدن پاسخ ايران درباره پيشنهادات‌شان هستند و درباره پاسخ به پيشنهاد‌های ايران برای ۱+۵ سکوت اختيار کرده يا اهميتی به آن نمی‌دهند.

رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا روز دوشنبه در بروکسل ابراز اميدواری کرد که ايران موضع سازنده‌ای را در مذاکرات با گروه ۱+۵ که قرار است روز سه‌شنبه در استانبول برگزار شود، اتخاذ کند.

اشتون گفت: ما اميدواريم که ايران از اين فرصت استفاده کرده و آمادگی خود برای انجام اقدامات مشخصی را به نمايش بگذارد تا نگرانی‌های جامعه بين‌المللی از ميان برداشته شده و اطمينان به ماهيت صلح‌آميز برنامه هسته‌يی اين کشور تقويت شود.

به گزارش ايسنا، مذاکرات کارشناسی ميان ايران و ۱+۵ در حالی امروز سه‌شنبه در مسکو انجام می‌گيرد که تحريم‌های يک‌جانبه نفتی و بانکی آمريکا و اتحاديه اروپا عليه ايران چند روز قبل به طور خودکار اعمال شده است.

برخی کارشناسان و تحليل‌گران بر اين نظرند که ۱+۵ به دنبال نگه داشتن روزنه‌ای برای ارزيابی شرايط ايران پس از اعمال تحريم‌های يک‌جانبه است و از فضای مذاکرات در سطح کارشناسی و يا معاونان و حتی مذاکرات احتمالی آينده با ايران در اين راستا بهره‌ می‌برد.

در عين حال ايران بر مواضع هسته‌يی خود در چارچوب ان‌. پی. تی در راستای تعهد و تکليف متقابل تاکيد دارد.

دبير شورای عالی امنيت ملی ايران در مسکو و نيز پس از آن نسبت به رفتار‌های تحريک‌آميز از سوی غرب عليه ايران هشدار داد.

وی گفته است که "ايران به هر رفتار غيرسازنده پاسخ متناسب با آن خواهد داد، ولی اگر حرکتی به نفع ملت ايران و در جهت مثبت باشد از آن استقبال خواهد کرد و اميد می‌رود که در گفت‌وگوی معاونان و کارشناسان مسير همکاری در آينده رقم خورد."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016