سه شنبه 20 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هند با خريد آرشيو گاندی از حراج آن جلوگيری کرد

راديو زمانه ـ هندوستان با پرداخت ۱/۱ ميليون دلار برای مجموعه‌ای از نامه‌ها، يادداشت‌ها و عکس‌های مربوط به مهاتما گاندی از فروش آن‌ها در حراجی در لندن جلوگيری کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين آرشيو که به هرمان کالنباخ، يک معمار يهودی آلمانی و از دوستان نزديک گاندی تعلق داشت، قرار بود امروز، سه‌شنبه ۱۰ ژوئيه (۲۰ تير) در حراجی ساتبی لندن چوب حراج بخورد.

به گفته سانجيو ميتال، از مسئولان وزارت فرهنگ هند، دولت اين کشور مبلغ ۷۰۰ هزار پوند (۱/۱ ميليون دلار) را برای کل مجموعه پرداخت کرده که قرار است به هندوستان ارسال شود و در آرشيو ملی اين کشور قرار بگيرد.

ميتال در اين‌باره به خبرگزاری فرانسه گفت: "به نظر می‌رسد که اين‌ها نامه‌های مهمی برای بررسی انديشه‌ها و ديدگاه‌های گاندی درباره موضوعات مختلف باشد. از آن‌جا که برخی نامه‌هايی که بين کالنباخ و گاندی رد و بدل شده همين حالا نيز در آرشيو ما موجود است، فکر کرديم که خريد آن آرشيو می‌تواند برای تکميل نواقص مجموعه‌مان به ما کمک کند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حراجی ساتبی قيمت اوليه اين مجموعه را چيزی مابين ۵۰۰ هزار و ۷۰۰ هزار پوند در نظر گرفته بود.

رامچاندرا گوها، تاريخدان هندی اين نامه‌ها را در خانه ايسا ساريد، نوه خواهر کالنباخ پيدا کرده بود.
طبق گزارش‌های رسانه‌های هندی، دولت اين کشور پس از چند هفته مذاکره جدی با بستگان و بازماندگان کالنباخ به خريد اين مجموعه مبادرت ورزيده است.

اغلب مکاتبات موجود در اين آرشيو که در خلال سال‌های ۱۹۰۵ تا ۱۹۴۵ انجام گرفته است، نامه‌های خانواده، دوستان و پيروان گاندی را در بر می‌گيرد اما در عين حال، ۱۳ نامه نيز به قلم شخص او در اين مجموعه وجود دارد که برای کالنباخ نوشته شده است.

مبارزات سياسی اوليه گاندی و بيماری همسرش کاستوربا موضوع نامه‌های او به کالنباخ را تشکيل می‌دهد.

هندوستان در گذشته شکاياتی جدی را عليه به حراج‌ گذاشتن متعلقات گاندی در حراجی‌های خصوصی طرح کرده بود. دولت اين کشور معتقد است که اين گونه حراج‌ها به‌منزله توهين به خاطره مردی است که ثروت مادی را رد می‌کرد.

دوستی بين گاندی و کالنباخ موضوع کتابی جنجالی قرار گرفته بود که سال گذشته به چاپ رسيد. آشنايی اين دو در ژوهانسبورگ به سال ۱۹۰۴ به رابطه‌ای پردوام و صميمی ميان آن‌ها تبديل شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016