سه شنبه 3 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمانپرست: واگذاری زمين‌های کشاورزی به قطری‌ها صحت ندارد

ايلنا: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برخی اخبار منتشر شده درباره واگذاری زمين‌های کشاورزی به قطری‌ها فاقد صحت منبع است، اما در مجموع وزارت امورخارجه از سرمايه گذاری خارجی در بخش‌های مختلف در چارچوب قوانين حمايت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ايلنا، رامين مهمانپرست درباره اخبار منتشره مبنی بر دستور «محمد مرسی» رييس جمهور مصر درمورد صادر نکردن رواديد برای اتباع ايرانی و عراقی ضمن رد اين ادعا گفت: اخباری که در اين زمينه منتشر می‌شود، فاقد اعتبار لازم است و به نظر می‌رسد برخی جريانات رسانه‌ای به آن دامن می‌زنند.

مهمانپرست با بيان اينکه برخی جريانات بدنبال دور نگاه داشتن مسلمانان از يکديگر هستند، افزود: فعاليت برخی رسانه‌های عربی و غربی در جهت دور نگاه داشتن دو ملت ايران و مصر از يکديگر است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دستيار ويژه وزير امور خارجه در پاسخ به سوال ديگری درباره اينکه آيا دعوت نامه آقای مرسی جهت شرکت در اجلاس سران جنبش غيرمتعهد‌ها برای وی ارسال شده است يا نه؟ اظهار داشت: هنوز فرستاده ويژه رييس جمهوری اسلامی ايران اين دعوت نامه را به مصر نبرده ولی هر وقت فردی که قرار است اين دعوت نامه را ببرد، قطعی شد، اطلاع رسانی خواهد شد.

وی افزود: احمدی‌نژاد در گفت‌و‌گوی تلفنی، موضوع دعوت از آقای مرسی را مطرح کرده و قرار است فرستاده وی دعوت نامه کتبی را به مصر ببرد.
رييس مرکز ديپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در پاسخ به اين سوال که آيا رييس جمهوری مصر در اجلاس سران جنبش غيرمتعهد‌ها در تهران شرکت خواهد کرد يا نه؟ گفت: انشاء الله بعد از اين بايد منتظر بمانيم تا شاهد حضور سران تمامی اعضای جنبش عدم تعهد و آقای مُرسی در تهران باشيم.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: کشور مصر در حال حاضر رياست جنبش غير متعهد را در اختيار دارد و اميدواريم آقای مرسی برای انتقال رياست به ايران بيايد تا اقدامات لازم در اين راستا انجام شود.

مهمانپرست در پاسخ به سوالی درباره وظايف و مسوليت‌های وزارت امور خارجه برای برگزاری نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران گفت: اين نشست شامل سه بخش نشست کار‌شناسان ارشد، وزرای امور خارجه و نشست سران است.

وی افزود: قرار است نشست کار‌شناسان ارشد در روزهای ۵ و ۶ شهريور ماه، نشست وزرای امور خارجه ۷ و ۸ شهريورماه و نشست سران نيز در روزهای ۹ و ۱۰ شهريور ماه برگزار شود.

دستيار ويژه وزير امور خارجه اظهارداشت: وزارت امور خارجه مسووليت تهيه محتوا و دستور کار مذاکرات، به همراه بحث‌های مطرح شده از قبل را با هماهنگی ساير دستگاه‌ها به عهده دارد.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی تصريح کرد: وزارت امور خارجه مسووليت بخش کار‌شناسان ارشد و وزرای امور خارجه و همچنين آماده کردن دستور کار اجلاس سران را به عهده دارد.

رييس مرکز ديپلماسی عمومی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: اولويت اصلی وزارت امور خارجه در حال حاضر برگزاری مناسب اين اجلاس است و خود را متعهد به برگزاری هرچه بهتر آن می‌دانيم.

«رامين مهمانپرست» در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به سوال خبرنگاری در باره اجاره زمين‌های کشاورزی اطراف کرمان به دولت قطر گفت: وزارت امور خارجه از طرح‌های مختلف در ورود سرمايه خارجی در بخش کشاورزی در چارچوب مورد نظر مسئولان کشور حمايت می‌کند.

وی با بيان اينکه اجاره زمين‌های کشاورزی يکی از روش‌های سرمايه گذاری است، تصريح کرد مطلب اخير درباره قطر به لحاظ منبع فاقد صحت است و چنين موضوعی درست نيست.

مهمانپرست همچنين در پاسخ به سوال ديگری در باره جذب سرمايه ايرانيان خارج از کشور برای بخش‌های پايين دستی نفت افزود: جذب سرمايه و سرمايه گذاران ايرانی از اولويت‌های دستگاه سياست خارجی است.

دستيار ويژه وزير امور خارجه با بيان اينکه ايرانيان می‌توانند به ارتقا وضعيت کشور کمک کنند، ابراز اميدواری کرد ايرانيان عزيز در سال توليد ملی نقش پررنگ تری در پروژه‌های مختلف کشور ايفا کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنين درباره گفت‌و‌گو با کشور کويت برای بهره برداری از ميدان نفتی آرش اظهار داشت: اين موضوع در چارچوب سياسی خود دنبال می‌شود و اميدواريم توافقات لازم در اين باره صورت گيرد.

خبرنگاری در ادامه اين نشست خبری از سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برگزاری انتخابات رياست جمهوری در قره باغ پرسيد و موضع جمهوری اسلامی ايران را در اين باره جويا شد.

مهمانپرست در پاسخ با بيان اينکه اين موضوع نياز به يک توضيح دارد، گفت: قره باغ دچار بحران است و تا زمانی که منطقه بحرانی باشد و گفت‌و‌گوهای ارمنستان و جمهوری آذربايجان به نتيجه نرسد، فکر نمی‌کنيم برگزاری اين انتخابات نتيجه قابل قبولی داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ديگری درباره بازگرداندن اتباع ايرانی از سوريه و حفاظت از آن‌ها اظهار داشت: تدابير لازم برای اين موضوع صورت گرفت و به کسانی که در کشور سوريه مامور هستند، توصيه‌های ايمنی لازم گفته شد.

مهمانپرست با يادآوری ممنوعيت سفر زمينی زائران ايرانی به سوريه در مناطقی که تروريست‌های مسلح حضور دارند، افزود: سفر هوايی نيز به سوريه محدود شده است و سفر زمينی به سوريه غير رويه قانونی است و زائران ايرانی بايد به توصيه‌های سازمان حج و زيارت و وزارت امور خارجه توجه داشته باشند.

وی اوضاع دمشق را آرام‌تر از گذشته توصيف کرد و گفت: کنترل مقامات سوری در حال حاضر به سطح قابل قبولی رسيده است و ارتش و مردم، توانايی کافی برای برقراری امنيت را دارند.

دستيار ويژه وزير امور خارجه با بيان اينکه همه بايد کمک کنند تا امنيت در سوريه برقرار شود، تصريح کرد: ناامنی در سوريه، ناامنی در تمام منطقه را بدنبال خواهد داشت.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگار ديگری درباره طرح پيشنهادی قطر درباره سوريه و اينکه اعلام شده اين طرح ابقای بشار اسد را در سوريه دنبال می‌کند، اظهار داشت: طرح آقای عنان را تنها طرح موجود می‌دانيم که می‌تواند به ايجاد آرامش در سوريه کمک کند و جمهوری اسلامی ايران نيز از آن طرح حمايت می‌کند.
مهمانپرست افزود: ساير طرح‌ها و پيشنهادات درباره سوريه نمی‌تواند دارای اولويت باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ديگری درباره سفر هيات عالی رتبه اقتصادی از سوريه به تهران گفت: همکاری‌های دو کشور چارچوب خود را دارد و اين تلاش‌ها طبق برنامه در حال انجام است.

مهمانپرست در پاسخ به اين پرسش که چه تعداد از سران کشور‌ها قرار است در اين اجلاس شرکت کنند، اظهار داشت: حدس می‌زنيم به دليل اهميت و موضوعات مهمی که در سطح بين المللی وجود دارد، تعداد قابل توجهی از سران در اين اجلاس شرکت کنند.

وی افزود: بايد تا روزهای نزديک به برگزاری اين اجلاس صبر کنيم تا تعداد سران شرکت کننده در اين اجلاس به اطلاع ما برسد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016