پنجشنبه 2 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی: اقتصاد مقاومتی؛ تنها راه ادامه روند پيشرفت کشور

• استفاده از همه ظرفيتهای بخشهای دولتی و غيردولتی، مبارزه با مفاسد، اهتمام جدی به حل مشکلات معيشتی مردم، حمايت از توليد ملی و مبارزه با اسراف از لوازم اقتصاد مقاومتی است.

خبرگزاری کار ايران (ايلنا) ـ حضرت آيت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز(پنجشنبه) در ديدار رئيس جمهور و اعضای هیأت دولت ضمن برشمردن برخی نقاط قوت دولت، اقتصاد مقاومتی را تنها راه ادامه روند پيشرفت کشور دانستند و تأکيد کردند: استفاده از همه ظرفيتهای بخشهای دولتی و غيردولتی، اهتمام جدی به حل مشکلات معيشتی مردم، مبارزه با مفاسد اقتصادی، حمايت از توليد ملی و مبارزه با اسراف از لوازم اقتصاد مقاومتی است.

ايشان در اين ديدار که در آغاز هفته دولت انجام شد با گراميداشت ياد شهيدان رجايی، باهنر و همچنين شهيد عراقی، تجليل از اين عزيزان را زنده نگه داشتن گفتمان انقلاب و ارزش شهادت دانستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رهبر انقلاب هفته دولت را فرصتی برای تشکر از خدمات قوه مجريه و مسئولان و کارکنان دستگاهها خواندند و افزودند: اين هفته علاوه بر فرصت ارائه گزارش و آشنا کردن مردم با حقايق و فعاليتهای دولت، فرصتی برای ارزيابی درونی و بررسی نقاط قوت و ضعف قوه مجريه است.

حضرت آيت الله خامنه ای با اشاره به عبور سريع فرصتهای خدمت، رئيس جمهور و همکارانش را به مغتنم شمردن يک سال باقی مانده از عمر دولت دهم توصيه و خاطرنشان کردند: در همين يک سال نيز می شود کارهای بسيار مهم و بزرگی انجام داد.

ايشان، سال چهارم فعاليتهای دولت دهم را از دو جهت خارجی و داخلی مهم برشمردند و افزودند: قدرتهای مستکبر همه توان خود را برای وادار کردن ايران به عقب نشينی به کار گرفته اند که دولت نيز بايد با استفاده از همه توان و ظرفيتهای کشور و ادامه روند پيشرفت ها،‌اين توهم باطل دشمنان را بر هم بزند.

ايشان، سال آخر فعاليت دولت دهم را از لحاظ شيرازه بندی کارها نيز مهم دانستند و به هیأت وزيران تأکيد کردند: شما به پرکاری مشهور هستيد همين ويژگی را با جديت و تا لحظات آخر فرصت خدمت به مردم و کشور، حفظ کنيد.

رهبر انقلاب روند کلی حرکت کشور را با وجود برخی مشکلات و نقاط ضعفها، رو به جلو ارزيابی کردند و افزودند: حتی مراکز رصد جهانی نيز به روند پيشرفتهای ايران اذعان دارند اما برخی در اين زمينه دچار توهم ناشی از ارزيابی غلط هستند.

ايشان با اشاره به ناکامی طرحها و ترفندهای بيگانگان افزودند: هميشه به ياد داشته باشيد که زورگويان جهانی دست از دشمنی بر نمی دارند و در پی هر ناکامی به دنبال تصميمات و اقدامات جديد برمی آيند، بنابراين لازم است مسئولان نيز هميشه در فکر راهکارها و تدابير جديد مقابله باشند.

ايشان پيش بينی سناريوها و توطئه های دشمن را باعث تسلط در ميدان مواجهه با اين توطئه ها دانستند و خاطرنشان کردند: اگر قبل از تصميم دشمنان، بتوانيم سناريوی آنها را بخوانيم در اتخاذ تدابير، موفق تر خواهيم بود.

رهبر انقلاب تمرکز در کارهای قوه مجريه را بويژه در مسائل کلان و اساسی، ضروری خواندند و افزودند: تمرکز در اينگونه مسائل در درجه اول به خود هیأت دولت برمی گردد و بايد همه اعضای دولت خود را در تصميمات اتخاذ شده شريک و مسئول بدانند و با هماهنگی کامل حرکت کنند.

استفاده از همه توان کشور و بهره گيری از ظرفيتهای فکری و انسانی در داخل و خارج از دولت توصيه ديگری بود که رهبر انقلاب در اين ديدار بيان کردند.

رهبر انقلاب، با اشاره به اينکه نقاط ضعف را نيز بايد بررسی و برطرف کرد در تشريح برخی نقاط قوت دولت افزودند: کارهای وسيع عمرانی در مناطق مختلف کشور، پيشرفت چشمگير در زمينه علم و فناوری، ارتقای جايگاه ايران در عرصه سياست خارجی و مسائل بين المللی، برجسته شدن ارزشهای انقلاب در گفتار و رفتار دولت از جمله ساده زيستی و دوری از تجمل، استکبار ستيزی و افتخار به انقلابی گری و تلاش برای ارتباط گسترده با مردم از جمله نقاط قوت دولت است که منشأ برکات و آثار مثبتی بوده است.

ايشان تلاش فوق العاده را از ديگر ويژگيهای دولت دهم دانستند و توصيه کردند: اين تلاش را با کيفيت کاری خوب، همراه کنيد و برای تحقق وعده های داده شده اهتمام ويژه به خرج دهيد.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه سخنانشان در ريشه يابی افزايش تلاشهای خصمانه امريکا و مستکبران در سالهای اخير، به چهار عامل اشاره کردند: پيشرفتهای مستمر جمهوری اسلامی، زنده شدن شعارهای انقلاب، بيداری عظيم و بسيار مهم ملتهای منطقه و جلوگيری از الگو شدن ايران در چشم اين ملتها.

ايشان در همين بحث افزودند: برخی افراد اين روزها می گويند چرا دشمن تراشی می کنيد اما اين حرفها ناشی از تحليل غلط است.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: در زمان امام خمينی (ره) نيز دشمنی های مستکبران پايانی نداشت چرا که امام قاطعانه از انقلاب و اسلام و ايران دفاع می کرد و اين واقعيات نشان می دهد هرگاه مسئولان و ملت ايران مواضع مستحکمی بگيرند چهره دشمن عبوس تر می شود که البته مستکبران هيچگاه در مقابل اين ملت پيروز نخواهند شد.

حضرت آيت الله خامنه ای در بخش ديگری از سخنانشان با اشاره به برخی مشکلات موجود افزودند: عمده اين مشکلات به مسائل معيشتی قشرهای متوسط و ضعيف مربوط می شود که بايد برای برطرف کردن آنها،‌ جداً همت و برنامه ريزی کرد.

ايشان در ريشه يابی مشکلات موجود خاطرنشان کردند: بخشی از مسائل ناشی از تورم است البته ما کمبود کالا در کشور نداريم اما گرانی و کاهش قدرت خريد مردم، بايد علاج شود که در اين زمينه همه بخشهای ستادی و عملياتی مسئولند.

رهبر انقلاب با اشاره به اينکه صاحبنظران داخل و خارج دولت، افزايش نقدينگی را يکی از ريشه های مشکلات فعلی می دانند تأکيد کردند: بايد با همفکری و تکيه بر علم و تجربه، راهی برای کنترل نقدينگی بيابيد و نقدينگی افزايش يافته را به سمت مراکز توليد هدايت کنيد.

ايشان توانمند کردن بخش خصوصی را يکی از ارکان اقتصاد مقاومتی خواندند و تأکيد کردند: لازم است سياستهای اصل ۴۴ با دقت و وسواس هرچه تمامتر دنبال شود.

رهبر انقلاب در ارائه تعريفی از اقتصاد مقاومتی افزودند: در اين اقتصاد، هم روند پيشرفت کشور حفظ می شود و هم آسيب پذيری نظام اقتصادی در مقابل ترفندهای دشمنان کاهش می يابد.

ايشان استفاده از همه ظرفيتهای مادی و انسانی دولتی و غيردولتی را از لوازم اقتصاد مقاومتی دانستند و افزودند: بايد به مردم واقعاً بهاء دهيد.

حضرت آيت الله خامنه ای مبارزه با مفاسد اقتصادی را باعث افزايش سرمايه گذاری، استقبال سرمايه داران سالم و رونق بيشتر اقتصادی دانستند و افزودند: بايد با چشمانی تيزبين، ريزبين و دوربين مراقب فساد اقتصاد بود و با آن مبارزه کرد که در اين زمينه همکاری متقابل دولت و دستگاه قضايی ضروری است.

حمايت از توليد، رسيدگی به واحدها و کارخانه هايی که دچار مشکل شده اند، ‌فعال سازی واحدهای متوسط و کوچک، مديريت منابع ارزی و حمايت همه جانبه از توليد ملی، ديگر توصيه مؤکد رهبر انقلاب به هیأت دولت بود.

ايشان مبارزه با اسراف را نيز در اقتصاد مقاومتی،‌مهم برشمردند و افزودند: در اين زمينه، هم دستگاههای فرهنگ ساز بويژه رسانه ملی و هم دستگاههای اجرايی مسئولند.

حضرت آيت الله خامنه ای با ابراز خرسندی از توجه دولت به ضرورت صرفه جويی در دستگاهها افزودند: مسئله استفاده از توليد ملی را نيز بطور جدی در دستور کار دستگاهها قرار دهيد و مصرف اجناس و کالاهای خارجی را در دستگاهها ممنوع اعلام کنيد.

توجه به شرکتهای متکی بر اقتصاد دانش بنيان و حل مشکلات آنها از ديگر نکاتی بود که رهبر انقلاب به دولت دهم توصيه کردند.

حضرت آيت الله خامنه ای بار ديگر مسئله وحدت و انسجام ملی را بسيار مهم خواندند و با دعوت جدی از مسئولان برای همگرايی ‌افزودند: حوزه های مسئوليتها مشخص است هر سه قوه بايد با هماهنگی و تعامل عمل کنند.

ايشان، مسئوليت رسانه ها، افراد صاحب تريبون و پايگاههای اينترنتی را نيز در زمينه تقويت وحدت ملی مهم دانستند.

رهبر انقلاب، با توصيه به پرهيز از کارهای سطحی و توجه به کارهای عميق در زمينه های فرهنگی خاطرنشان کردند: مراقبت کامل کنيد که فرهنگ مهاجم، فرهنگ عمومی را در معرض تأثيرگذاری و آسيب قرار ندهد.

حفظ روحيه انقلاب در ديپلماسی کشور و تلاش برای بهره گيری منطقی و صحيح از حوادث منطقه نکته ديگر ايشان خطاب به مسئولان قوه مجريه بود.

توصيه آخر رهبر انقلاب به رئيس جمهور و هیأت دولت اين بود: برای خدا کار کنيد و لحظه ای را در خدمت به مردم و نظام از دست ندهيد اگر هم کسی نبيند خداوند می بيند و همه اين فعاليتها را پاداش مضاعف می دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016