دوشنبه 20 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزيرعلوم: دانشجويان ايرانی کانادا نگرانی نداشته نباشند، با اردوهای مختلط دانشگاه‌ها برخورد می کنيم

ايسنا ـ وزير علوم، تحقيقات و فناوری درباره وضعيت دانشجويان ايرانی دانشگاه های کانادا در پی بسته شدن سفارت اين کشور، گفت: دانشجويان ايرانی که در حال ادامه تحصيل در کشور کانادا هستند، نگرانی نداشته باشند، چرا که ما سابق بر اين نيز در مقابل اين گونه موارد قرار گرفته‌ايم.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر کامران دانشجو امروز طی نشست مطبوعاتی که در حاشيه مراسم نشست روسای دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری برگزار شد، همچنين افزود: در زمينه اينکه بخواهيم به کشور کانادا دانشجو اعزام کنيم يا نه بايد سياست‌های کلان لحاظ شود و ما در راستای آن حرکت خواهيم کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


برنامه‌ای درباره ازدواج موقت نداريم

وی همچنين در خصوص اظهارات حجت‌الاسلام والمسلمين قرائتی در جمع روسای دانشگاه‌ها مبنی بر اينکه مساله ازدواج موقت بايد راه افتد، گفت: وزارت علوم در اين زمينه هيچ سياست و برنامه‌ای ندارد.

دانشجو همچنين در ادامه در خصوص اين بحث که با توجه به وجود ۳۵ هزار عضو هيات علمی استاديار و استاديار به بالا می‌توان ۳۵ هزار دانشجو دکتری پذيرش کرد، گفت: در نظر داريم اين اقدام در يک برنامه درازمدت صورت گيرد که در اين راستا بايد اول فضای مناسب و امکانات لازم فراهم شود و اساتيد دانشگاه نيز به اين موضوع برسند که بتوانند اين کار را انجام دهند.

اصلاح آزمون دکتری درصورت تضييع حقوق دانشجويان

وی همچنين در خصوص آزمون دکتری امسال و لحاظ نمره "صفر" توسط برخی دانشگاه‌ها نيز اين چنين توضيح داد: آزمون دکتری سال دوم است که برگزار می‌شود که طی آن در سال اول آزمون دکتری يک آزمون عمومی گرفته می‌شد و پس از يک غربالگری افراد انتخاب شده جهت مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفی می‌شدند اما در اين زمينه دانشجويان نسبت به نحوه انتخاب دانشگاه اعتراض داشتند و بنابر اين شد که اين روند را تصحيح کنيم.

وزيرعلوم ادامه داد: در سال دوم آزمون دکتری نمره مصاحبه دانشگاه‌ها را ضريب ۲ و نمره آزمون را ضريب يک قرار داديم و در رتبه‌بندی نهايی نمره آزمون دخالت داده شد. در اين راستا ۱۵ هزار نفر برای مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفی شدند که پس از آمدن نمرات مصاحبه‌ها، گزارش‌های مکتوبی به دست ما رسيد که نمره مصاحبه برخی داوطلبان صفر بود که اين موضوع مورد اعتراض شديد دانشجويان قرار گرفت که در اين زمينه برخی گروه‌های آموزشی و برخی دانشگاه‌ها همان اعمال سليقه‌ای را که قبلا داشتند را در پذيرش دانشجويان انجام می‌دادند و درواقع در نتايج نهايی سليقه اعمال می‌شد تا دانشگاه‌ها بتوانند دانشجويان خودشان را پذيرش کنند.

دانشجو ادامه داد: موضوع ذکر شده در دست بررسی است که اگر اشتباهی صورت گرفته باشد به دانشگاه‌ها تذکر می‌دهيم ولی اگر رويه‌ای باشد تا حق دانشجو تضييع شود، در روند برگزاری آزمون تغيير ايجاد می‌شود و شايد مجبور شويم در آزمون بعدی در وزن نمرات مصاحبه و آزمون تغييراتی را اعمال کنيم.

با اردوهای مختلط دانشگاه‌ها برخورد می‌شود

وی در خصوص برگزاری اردوهای مختلط در برخی از دانشگاه‌ها نيز تاکيد کرد: اگر اين موضوع به بنده گزارش داده شود، بلافاصله برخورد می‌کنيم، چرا که سياست وزارت علوم، برگزاری اردوهای مختلط نيست و همه دانشگاه موظف هستند که بر اساس اين سياست‌ها عمل کنند.

وزير علوم ادامه داد: اگر بازديد علمی صورت گيرد، مختلط بودن ايرادی ندارد، اما در صورتی که بحث اردوهای مختلط باشد با اين موضوع برخورد می‌شود.

دانشگاه جای اساتيد مبلغ سکولار نيست

دانشجو در خصوص بحث وجود اساتيد سکولار در دانشگاه‌ها نيز تاکيد کرد: بنده نگفته‌ام که اساتيد سکولار در دانشگاه نباشد، بلکه عنوان کرده‌ام اساتيد سکولاری که ترويج ضد دين می‌کنند، اگر در دانشگاه‌ باشند بايد بروند جای ديگر کار کنند، چرا که دانشگاه علاوه بر تعليم، محل تربيت و فرهنگ است و ما فرهنگ دينی را در جامعه می‌خواهيم.

در مرز دانش نيز حرفی برای گفتن داريم

وزير علوم همچنين با بيان اينکه توليد علم پيش زمينه فناوری است، با اشاره به برخی پيشرفت‌های صورت گرفته در زمينه فناوری، گفت: به عنوان نمونه در حوزه انرژی‌های نو، از رتبه ۳۴ در سال ۸۴ به ۱۲ در حوزه فناوری اطلاعات از رتبه ۳۳ به ۱۳، در حوزه سلول‌های بنيادی از رتبه ۴۴ به ۱۸، ارتقا يافته‌ايم و اين نشان می‌دهد که در مرز دانش نيز حرفی برای گفتن داريم.

دانشجو ادامه داد: برنامه‌هايی در زمينه ايجاد دانشگاه‌های علوم و مهندسی فناوری‌های نوين نيز در دست اقدام است و برخی از آنها نيز صورت گرفته است.

اجرای ۴۰۰ سرفصل درسی جديد درصورت تاييد شورای عالی انقلاب فرهنگی

به گزارش ايسنا، وزير علوم همچنين در خصوص بحث تحول در علوم انسانی با بيان اينکه تحول در علوم انسانی پروژه نيست بلکه يک پروسه است که تا ظهور امام زمان (عج) ادامه دارد، گفت: در اين زمينه سياست ما اين است که هر سرفصلی را که تغيير می‌دهيم در دانشگاه آن را اجرايی کنيم.

وی گفت: ۴۰۰ سرفصل بازنگری شده را تحويل شورای تحول علوم انسانی داديم که اين شورا پس از بررسی نهايی آن را به شورای برنامه‌ريزی درسی شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت تاييد نهايی ارسال می‌کند که در صورتی که اين بازنگری‌های صورت گرفته به ما سريعتر اعلام شود، ما نيز می‌توانيم آن را زودتر در دانشگاه‌ها اجرايی کنيم.

دانشجو همچنين در خصوص بحث طرح‌های کلان ملی با بيان اينکه ۳۸ طرح کلان ملی استخراج شده که دو طرح مربوط به علوم انسانی است، گفت: برای اين ۳۸ پروژه کنسرسيوم‌هايی تشکيل شده است و حدود ۵۸ دانشگاه در اين کنسرسيوم‌ها دخيل هستند و از مهرماه امسال بر روی اين پروژه‌ها کار خواهند کرد که برخی از اين طرح‌ها سه ساله و برخی نيز پنج ساله هستند.

دانشگاه‌های تک جنسيتی تنها مربوط به دانشگاه‌های غيردولتی نيست

وزير علوم در خصوص دولتی يا غيردولتی بودن يا نبودن دانشگاه ويژه خواهران و برادران، گفت: دانشگاه‌های تک جنسيتی تنها مربوط به دانشگاه‌های غيردولتی نيست که از جمله دانشگاه‌های تک جنسيتی دولتی می‌توان به دانشگاه سمنان، البرز و رفسنجان اشاره کرد و برنامه اين است که به اين دانشگاه‌ها به خوبی رسيده شود تا کيفيت در آنها اعمال شود.

اعطای ۴ ترم مرخصی زايمان به مادران دانشجو

وی با اشاره به بحث‌ آيين‌نامه مرخصی سنوات مادرانی که در دانشگاه و دانشجو هستند، گفت: اگر فردی بخواهد فرزنددار شود از شش ماه قبل و چهار ترم بعد می‌تواند مرخصی زايمان داشته باشد که اين موضوع از ترم گذشته تعيين و اعمال شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016