پنجشنبه 20 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی: حوزه های علميه نمی توانند سکولار و نسبت به نظام اسلامی بی تفاوت باشند

مهر ـ رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به فتوای مراجع تقليد مبنی بر حرام قطعی بودن تضعيف نظام، هرگونه تفکری را که روحانيت را جدای از نظام اسلامی بداند، سکولاريسم خواندند و تأکيد کردند: حوزه های علميه نمی توانند سکولار و نسبت به نظام اسلامی بی تفاوت باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حضرت آيت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امشب(چهارشنبه) در ديدار علماء، فضلا، روحانيون و طلاب استان خراسان شمالی، با اشاره به تفکيک ناپذيری روحانيت از نظام اسلامی و فرصت عظيمی که پيروزی انقلاب اسلامی در اختيار روحانيت، برای گسترش معارف دينی قرار داده است، تأکيد کردند: روحانيت و حوزه های علميه بايد با تلاش علمی مضاعف و مجهز شدن به معارف عميق دينی و آشنايی با انديشه های نو و ارتباط مستمر با نسل جوان بويژه دانشجويان، در جهت خدمت به نظام اسلامی و تقويت آن حرکت کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حضرت آيت الله خامنه ای با اشاره به مخاطبان گسترده و ميليونی ِروحانيون بواسطه تشکيل نظام اسلامی، افزودند: روحانيت و حوزه های علميه سربازان اين نظام هستند و هيچ گاه نميتوانند خود را جدا از نظام اسلامی تصور کنند.

ايشان هرگونه تفکری را که روحانيت را جدای از نظام اسلامی بداند، سکولاريسم خواندند و تأکيد کردند: حوزه های علميه نمی توانند سکولار و نسبت به نظام اسلامی بی تفاوت باشند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به فتوای مراجع محترم تقليد مبنی بر حرام قطعی بودن تضعيف نظام، خاطر نشان کردند: در حاليکه سياست سرويس های امنيتی دشمنان نظام اسلامی اعم از امريکا، انگليس و رژيم صهيونيستی، القاء وجود فاصله ميان روحانيت و نظام است، هيچ روحانی نميتواند خود را جدای از نظام اسلامی بداند.

حضرت آيت الله خامنه ای نظام اسلامی را نيز مرتبط با روحانيت دانستند و افزودند: بدون حضور روحانيت، انقلاب اسلامی، هيچ گاه به پيروزی نمی رسيد زيرا روشنفکران و گروهها و احزاب غير اسلامی، توانايی و نفوذ و مقبوليت روحانيت را در سطح کشور نداشتند.

ايشان با اشاره به وظايف سنگين روحانيت در شرايط کنونی، پيامبر عظيم الشأن اسلام(ص) را اسوه روحانيت دانستند و خاطر نشان کردند: امروز نيز همانند شرايط جنگ احزاب در دوران پيامبر(ص)، همه دشمنان ملت ايران در سطح بين المللی و منطقه ای، دست به دست يکديگر داده اند، تا ايستادگی و عزم راسخ اين ملت را بشکنند اما همانگونه که در آن جنگ، مومنان به خود ترس و ترديد راه ندادند، ملت ايران هم با تلاش برای افزايش قدرت و توانايی های خود، در مقابل فشارها ايستاده است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: در جنگ احزاب عده ای منافق و سست ايمان، مومنان را مورد عتاب و خطاب قرار ميدادند که چرا کوتاه نمی آييد و سياست خود را عوض نمی کنيد اما ياران واقعی پيامبر(ص) در پاسخ به آنها می گفتند: ما از اين فشارها تعجب نمی کنيم و نمی هراسيم و به راه خود ادامه خواهيم داد.

حضرت آيت الله خامنه ای تأکيد کردند: فشارها تا زمانيکه در مقابل خواسته دشمنان سر تعظيم فرود آورده نشود، ادامه خواهد داشت و تنها راه تأثير نپذيرفتن از اين فشارها ، قدرتمند شدن در ابعاد مختلف است.

ايشان مصداق قدرتمند شدن روحانيت را، درس خواندن عالمانه و تعمق در معارف دينی با نيت رسيدن به مدارج برجسته علمی دانستند و خاطر نشان کردند: روحانيت در کنار کسب علم بايد همواره مقيد به تدیّن، تهذيب اخلاقی، فرائض و نوافل، و تلاوت قرآن باشد.

رهبر انقلاب اسلامی ارتباط صميمی و با روی خوش، با جوانان و پاسخگويی به سوالات و نيازهای فکری آنان را يکی از وظايف مهم روحانيون برشمردند و افزودند: لازم است روحانيون و ائمه جماعات، کانون های فرهنگی مساجد را با همکاری بسيج رونق بخشند و ضمن حضور تأثيرگذار در مساجد و نمازهای جماعت، معارف دينی و مناقب اهل بيت عليهم السّلام را برای مردم بيان کنند.

حضرت آيت الله خامنه ای در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به استعداد خيز بودن استان خراسان شمالی و يادآوری جايگاه برخی علمای برجسته اين منطقه، خاطرنشان کردند: خراسان شمالی با چنين جايگاهی زمينه تأسيس يک حوزه ی علميه کامل و دارای سطوح عالی را دارد.

ايشان علما و فضلای سراسر کشور بويژه خراسان شمالی را به هجرت از حوزه های علميه قم و خراسان و شهرهای بزرگ، به مناطق خود توصيه کردند و افزودند: تنها راه ارتقاء کمّی و کيفی حوزه های علميه کشور طرح هجرت است که بايد بصورت عملی اجرا شود.

در ابتدای اين ديدار آيت الله مهمان نواز نماينده استان خراسان شمالی در مجلس خبرگان به رهبر انقلاب اسلامی خير مقدم گفت.

حجت الاسلام و المسلمين فرجام مدير اجرايی حوزه علميه خراسان نيز گزارشی از وضعيت علمی و آموزشی حوزه های علميه خراسان از جمله خراسان شمالی ارائه کرد.

در اين ديدار همچنين حجت الاسلام و المسلمين يعقوبی امام جمعه بجنورد ضمن بيان مطالبی در خصوص حوزه های علميه خراسان شمالی، پيشنهاد تأسيس حوزه علميه جامع در بجنورد را ارائه کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016