دوشنبه 1 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: گردن‌کشی مقابل رهبری، عزت نيست، پاسخ ندادنم به آقای احمدی نژاد فقط به دليل شرايط کشور بود


خبرآنلاين ـ مجلس - رييس مجلس شورای اسلامی گفت: موفقيت جمهوری اسلامی ايران در مذاکرات بين‌المللی منوط به تقويت توليد و اقتصاد کشور است.


علی لاريجانی که هفته قبل از اين مهمان دانشجويان قمی در حوزه انتخابيه اش بود،[ اينجا ] امروز به دانشگاه علم و صنعت رفت و به سوالات گوناگون دانشجويان اين دانشگاه پاسخ داد.نشستی طولانی که حاوی چند خبر و موضع گيری های صريح در حوزه های مختلف بود.

نخستين خبری که از اين نشست منتشر شد درباره منتفی شدن استيضاح وزير جهاد کشاورزی بود. خبری که رييس مجلس شورای اسلامی گفت که استيضاح خليليان «طبق توافق امضاکنندگان» منتفی شده است.

استيضاح وزير جهادکشاورزی پيش از اين هم در مجلس هشتم پيگيری شده بود، اما در آن مجلس هم در نهايت اين استيضاح منتفی شد.

لاريجانی درباره جزئيات نشست با استيضاح کنندگان هم گفت که تاکيد نمايندگان بر اين بود که وزارت جهاد کشاورزی بايد بر روی توليد محصولات اساسی کار کند که به باور آنها چنين اهتمامی در وزارت جهاد کشاوری ديده نمی‌شود، آنها نگران آينده کشور و شيوه مديريت در اين وزارتخانه هستند.

رييس قوه مقننه اضافه کرد: بعد از شنيدن اين اظهارات ديدم که دلسوزی نمايندگان از باب يک موضوع ملی و آينده کشور است، از اين رو به وزير گفتم که چون خود چنين موضوعی را قبول دارد حداقل به سمت يک سند برای توليد محصولات برود و حتی اگر مشکل بودجه‌ای داشت از مجلس بخواهد آن را تامين نمايد چون اين يک خواسته ملی است.

وی خاطرنشان کرد: تلاش ما اين است که مواردی همچون استيضاح به روش معقول حل شود اما باز هم در دست ما نيست که دستور بدهيم وزارتخانه‌ای کار نکند، تشخيص با خود نمايندگان است.

روز گذشته رحيمی معاون اول رئيس جمهور هم استيضاح وزرا در شرايط مانده به پايان دولت را مضر خوانده بود.

گردن‌کشی مقابل رهبری، عزت نيست

رييس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود در جمع دانشجويان دانشگاه علم و صنعت در پاسخ به سوال يکی از دانشجويان مبنی بر اينکه آيا تا به حال شده کسی از مسئولين جلوی رهبری بايستد که گفت گردن‌کشی مقابل رهبری و ايستادن جلوی ايشان، عزت نيست، اگرچه کسانی اين کار را کرده‌اند اما کار غلطی بوده است.

علی لاريجانی در پاسخ به اظهارات انتقادی يکی از دانشجويان دانشگاه علم و صنعت در خصوص مقايسه اسلام صدر اسلام و اسلام جمهوری اسلامی گفت: پايه سوال ايشان مقايسه نتايج اسلام صدر اسلام و اسلام جمهوری اسلامی است و برداشت ايشان اين بود که اين فاصله زياد است.

وی افزود: نبايد اسلام صدر اسلام را به سادگی با اسلام جمهوری اسلامی مقايسه کرد، در آنجا پيامبر عظيم‌الشان محمد مصطفی(ص) حضور داشتند و ياور ايشان امام علی (ع) و مالک‌اشتر بودند و بساری از صحابه از نزديک با معصومين ارتباط داشتند، چه کسی ادعا می‌کند که ما آن شرايط را داريم، خيلی از اشکالات وجود دارد و توان ما آنقدر نيست، اين نبايد ذهن‌تان را آزار دهد آن يک جايگاه و حکومت متعالی بوده است، مسئولين جمهوری اسلامی هم ادعا نکرده و نمی‌توانند ادعا کنند که ما مثل آن زمان هستيم، حتی رهبری نظام هم اين ادعا را ندارند، آنها ولايت مطلقه داشتند و معصوم بودند.

ايران در صحنه بين المللی

لاريجانی اضافه کرد: البته مقايسه برخی نکات در صدر اسلام و دوران کنونی اشکالی ندارد، در صدر اسلام فکر مجاهدت اسلامی يک رکن بود و درون تفکر اسلامی عنصر مجاهدت وجود دارد که اگر از آن گرفته شود ناقص است، ما معتقديم اگر کسی با همه هستی مجاهدت کرد خدا دريچه‌های مجاهدت را به رويش باز می‌کند اتفاقا در جمهوری اسلامی عنصر جهاد به صورت کانونی مورد توجه قرار گرفته و امروز اگر ما به بسيج احترام می‌گذاريم به خاطر اين است که لباس مجاهدت به تن دارد.

وی در پاسخ به بخش ديگری از سوال اين دانشجو مبنی بر جايگاه بين‌المللی کشورمان در شرايط فعلی خاطرنشان کرد: مگر ملت ايران امروز در صحنه بين‌المللی سرافراز نيستند؟

تعدادی از دانشجويان حاضر در پاسخ به اين سوال پاسخ دادند: نه!

لاريجانی ادامه داد: اشتباه نکنيد، اطلاعات من نسبت به صحنه بين‌المللی کم نيست، ما همچنين ارتباطات زيادی با شخصيت‌های منطقه داريم، مثلا شما از حسن هيکل از شخصيت‌های برجسته مصر سوال کنيد و ببينيد راجع به جمهوری اسلامی چه می‌گويد او خواهد گفت که جمهوری اسلامی پشتيبان آزادی‌خواهان و کشورهايی است که می‌خواهند دموکراسی ايجاد کنند.

وی همچنين در بخش ديگری از سخنان خود گفت که مگر در جنگ ۳۳ روزه عزتی نبوده که به وجود آمده است.

اين بخش از صحبت‌های لاريجانی با استقبال تعدادی از دانشجويان حاضر مواجه شد.

رييس مجلس همچنين در ادامه سخنان خود حزب‌الله را مريد امام و رهبری ايران و اهل مجاهدت توصيف کرد و گفت: شهيد رضوان از شهدای حزب‌الله تربيت شده مکتب امام بوده است، امام (ره) صحنه را عوض کرد و عنصر مجاهدت را وارد سبک زندگی انسان‌ها کرد؛ غربی‌ها اين عنصر را جدا کردند و برخی عرب‌های مرتجع هم عنصر جهاد را از خود جدا کردند، البته آنها گاز، نفت و ثروت خوبی دارند ولی نوکر آمريکا هستند و با يک تشر عقب می‌نشينند.

لاريجانی با اشاره به وابستگی کشورهای منطقه به آمريکا گفت: زمانی بر سر مساله هسته‌يی ايران اختلاف بالا گرفت و می‌گفتند ايران را می‌زنيم، استنباط ما اين بود که اين يک عمليات روانی است، من در آن زمان مسئول دبيرخانه شورای امنيت ملی بودم، يکی از مسئولين کشورهای عربی که کشور معتبر و پولداری است تماسی با ما گرفت و با حالت دلالی از ما خواست تا راهکار آمريکا را بپذيريم، قطعا ما معتقديم که اين عزت نيست.

وی يادآور شد: البته که عزت جمهوری اسلامی مربوط به ملت ايران است اما هزينه‌هايی هم دادند و به خاطر آن عليه کشورمان ماجراجويی می‌کنند، من اين را نمی‌گويم که بگوييم مشکلات درونی نداريم ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که بايد آن را اصلاح کنيم. جمهوری اسلامی به خاطر اينکه عنصر جهاد را پذيرفته باعث سرافرازی ملت شده اگرچه مشکلاتی هست که بايد رفع شود.

وضعيت حجاب در جامعه

وی در بخش ديگری از سخنان خود در مورد وضعيت حجاب در جامعه تصريح کرد: من معتقدم از زمانی که شهيد مطهری کتاب مساله حجاب را نوشت اين قدر خوب به اين مساله توجه نشده است، جوان‌های ما فطرت پاکی دارند و کسی نمی‌خواهد خلاف کند، ما بايد سبک و سنگين کنيم و شرايط را به سمت تربيت صحيح پيش ببريم.

لاريجانی همچنين درباره وجود چهره‌های علمی و فرهنگی در جامعه گفت: اينطور نيست که در جمهوری اسلامی رويشی وجود نداشته باشد، شهيد مطهری يک فرد استثنايی بود و شهادت ايشان برای ما ضايعه‌ای بود که منافقين آن را به وجود آوردند، امروز هم منافقين توسط آمريکا پرورش داده می‌شوند.

رييس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: افراد زيادی هستند که هم در دانشگاه و هم در حوزه پرورش يافته‌اند، مثلا شهيد شهرياری عنصر پاک‌باخته، متدين و صاحب فضلی بود که در تکنولوژی اتمی کار مهمی کرد، البته با گرفتن اين شخصيت ضربه‌ای به ما زدند اما موافق نيستم که رويشی نداشته‌ايم، من با دانشگاه و حوزه مرتبط هستم و می‌دانم جوانان حوزه انصافا با فضل هستند و ما در گذشته کمتر اينگونه جوانانی داشتيم.

لاريجانی ادامه داد: مثلا برخی آقايان در تفسير قرآن با جديت کار می‌کنند و مسلط هستند، اينها سرمايه‌های ملی کشورند، آيت‌الله جوادی آملی شخصيت بزرگی است، يا آيت‌الله حسن‌زاده آملی شخصيت و عارف بزرگی هستند، همچنين در سنين پايين‌تر در رشته‌های مختلف افراد صاحب بافضلی داريم.

رييس مجلس شورای اسلامی تصريح کرد:‌ در دانشگاه هم چهره‌های زيادی هستند که جزو رويش‌ها به حساب می‌آيند، رييس دانشگاه شما گفت که در دانشگاه علم و صنعت ماهواره‌ای برای پرتاب به فضا ساخته‌ايد اين کار مهمی است چه آن را دست کم می‌گيريد، اين رويش‌هايی است که در نظام جمهوری اسلامی رشد کرده است.

فتنه ۸۸ و برخی تندی ها به آيت الله جوادی آملی

لاريجانی در بخش ديگری از سخنان خود در پاسخ به سوال دانشجويی که درباره تقابل مسئولين با مقام معظم رهبری پرسيد اظهار کرد: از ما می‌پرسند يک بار هم نشده مسئولی جلوی رهبری بايستد، چرا ما چنين کسانی داشتيم و مقابل ايشان ايستادند اما کار غلطی انجام دادند.

وی اضافه کرد: شايد سن شما اقتضا نکند اما من به شما راست می‌گويم، چيزی به من اضافه نمی‌شود که شما از اين حرف‌ها خوشتان بيايد يا نه، اما من وظيفه دارم سهم خود را بگويم، آشنايی من با سيستم رهبری از زمان امام زياد بود و با بزرگان دينی و مراجع تقليد هم رابطه نزديکی داشته و دارم. اينها سرمايه‌های ملی و دينی ما هستند، گاهی برخی به بزرگان تندی می‌کردند از جمله در فتنه ۸۸ به آيت‌الله جوادی آملی تندی‌هايی شد که من می‌گويم غلط است و احترام اين افراد بايد حفظ شود.

لاريجانی بنی‌صدر را از جمله افرادی دانست که جلوی امام (ره) ايستاده بود و گفت: جمهوری اسلامی فراز و فرودهای مختلفی داشته است، منافقين و بنی‌صدر از کسانی بودند که جلوی امام ايستادند اما آيا درست فکر کرده بودند؟ امام واقعا همه امکانات را در اختيار بنی‌صدر قرار داد و از وی در زمان رياست‌جمهوری حمايت کرد، امام همچنين فرماندهی کل قوا را به بنی‌صدر داد اما او در اوج دوران جنگ در روزنامه انقلاب اسلامی سرمقاله می‌نوشت و هر روزدر کشور دعوا به راه می‌انداخت، او به بچه‌های سپاه در خرمشهر که در حال سقوط بود سلاح نمی‌داند و مسخره می‌کرد، معتقد بود که به شيوه اشکانيان عقب‌نشينی می‌کنيم و دشمن را محاصره می‌کنيم اما در آن زمان قسمتی از اراضی ما را گرفتند.

رييس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امام (ره) به دنبال اين بودند که مردم در کشور با عزت زندگی کنند، رهبری هم در سخت‌ترين شرايط کشور را عبور داد، يکی از اين مسائل، مساله هسته‌يی بود، شرايطی بود که در جلسات القاء می‌کردند شرايط سختی است و بايد رها کنيم، ايشان مخالف بود و نظرش را می‌گفت اما به نظر جمع هم احترام می‌گذاشت، ما بعد از مدتی فهميديم که آن روش درست نبوده است، چرا فکر می‌کنيد ايشان می‌خواهد نظرش را اعمال کند؟

در دوران مجالس هشتم و نهم، رهبری هيچ دستوری به مجلس ندادند

لاريجانی با بيان اينکه در دوران مجالس هشتم و نهم، رهبری هيچ دستوری به مجلس ندادند، تاکيد کرد: ممکن است ايشان نظرش را به من گفته باشد و من چون معتقدم ايشان فرد خبيری است نظر ايشان را در نظر گرفته باشم اما ايشان هيچ وقت نگفتند وظيفه‌تان را انجام ندهيد بلکه معتقدند مجلس بايد کار خود را انجام دهد، در استيضاح هم همين‌طور، ممکن است نظر ايشان را پرسيده باشند و ايشان گفته باشد مخالفم، يا نظری ندارم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی تصريح کرد: اين عزت نيست که کسی گردن‌کشی کند و مقابل رهبری بايستد، مگر ايشان چه می‌خواهد؟ ايشان می‌خواهد مردم سرافراز زندگی کنند، ممکن است در جايی هم اشتباهی صورت گرفته باشد، ايشان تذکر می‌دهند و معتقدند تا جايی که صدمه به مسير انقلاب نخورد دخالت نمی‌کنند.

رييس مجلس شورای اسلامی در ادامه ولايت فقيه با مختصات قانونی آن را عامل استواری و پايداری ملی برای کشور توصيف کرد و گفت: مثلا عراق که رهبری ندارد ببينيد که چقدر مشکلات داخلی در آن وجود دارد.

وی همچنين با اشاره به واکنش‌های دانشجويان به سوالات انتقادی يکی از دانشجويان، گفت: خوشحالم که ايشان با صراحت حرفشان را زد، خرده نگيريد و بگذاريد حرف‌شان را بزنند، ما هم مثل اين برادر بوديم و بايد راجع به مسائل سوال کرد، حتی بايد زمينه‌ای فراهم شود که اگر در مورد خداشناسی هم اشکال دارد سوالش را مطرح کند، اجازه دهيد فضای گفت‌وگو وجود داشته باشد.

دليل تشکيل فراکسيون اصولگرايان رهروان ولايت

رييس مجلس در بخش ديگری از اظهارات خود در پاسخ به سوال يکی از دانشجويان درباره اينکه با تشکيل فراکسيون رهروان ولايت بين اصولگرايان مجلس اختلاف ايجاد شده، گفت:‌ هميشه بين خود اصولگرايان اختلاف نظر بوده، حتی در مجلس هشتم که يک فراکسيون اصولگرا وجود داشت عده‌ای فراکسيون ديگری در دل فراکسيون اصولگرايان ايجاد کردند.

وی افزود: چه اشکالی دارد افرادی که با همفکرترند با يکديگر کار کنند، اختلاف نظر داشتن عيبی ندارد، افراد می‌توانند با هم گفت‌وگو کنند اما مبارزه نکنند، ممکن است افراد متفاوت باشند اما نبايد همديگر را دشمن بدانند.

وصله پينه‌ جوابگوی حل مشکلات اقتصادی نيست

نوسانات بازار ارز و اظهارات رئيس جمهور در خصوص تاثير تحريم ها و انتقاد از رئيس مجلس در کنفرانس خبری اش ديگر محوری بود که مورد اشاره لاريجانی قرار گرفت.

علی لاريجانی با بيان اينکه نبايد اختلاف قوا به رسانه‌ها کشيده شود، گفت: زمانی که برادر عزيزم آقای احمدی‌نژاد در رسانه‌ها از من نام بردند بنده به صحبت‌های ايشان پاسخ ندادم که اين موضوع نيز تنها به خاطر شرايط کشور بود.

در ادامه يکی از دانشجويان سوال خود را اينگونه مطرح کرد که با توجه به وجود شورای حل اختلاف آيا بهتر نيست که شما به جای صرف وقت برای مصاحبه عليه رييس‌جمهور به مشکلات مردم بپردازيد البته از شما می‌خواهم که به من اينگونه پاسخ ندهيد که رييس‌جمهور عليه من حرف می‌زند و من می‌توانم عليه او حرف بزنم، هر کسی تکليف خود را دارد.

اختلاف شخصی نداريم

لاريجانی در پاسخ به اين پرسش با بيان اينکه بنده نيز به اين موضوع که نبايد اختلاف قوا به رسانه‌ها کشيده شود معتقدم، گفت: زمانی که برادر عزيزم آقای احمدی‌نژاد در رسانه‌ها از من نام بردند بنده به صحبت‌های ايشان پاسخ ندادم که اين موضوع نيز تنها به خاطر شرايط کشور بود اما اختلافات ما شخصی نيست، ممکن است همين الان من صحبتی کنم اما رسانه‌ها طوری از آن تيتر بزنند که موضوع به شکل ديگری منعکس شود.

رييس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده در همين شرايط باز هم می‌گويم که شرايط اقتصاد کشور طوری است که رشد بيشتر نقدينگی به کشور لطمه وارد می‌کند، ممکن است اين نظر من را عده‌ای به نام اختلاف بين قوا تعبير کنند اما موضوع بر سر اين است که اين اختلاف نظرها نبايد به سايش تبديل شود ان‌شاءالله دولت نيز به اين موضوع توجه داشته باشد.

وی در عين حال تاکيد کرد که وجود اختلاف نظرها در کشور ما به عنوان کشوری دموکراتيک امری مثبت به شمار می آيد.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه ضمن تشريح وظايف مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: وظيفه مجمع تشيخص مصلحت نظام، حل مواردی اختلافی آن هم از باب مصوبات قانونی بين مجلس و شورای نگهبان است.

وی افزود: وظيفه ديگر مجمع تشخيص مصحلت نظام وظيفه مشورتی مقام معظم رهبری تا سياست‌های کلی را تدوين نمايد.

لاريجانی همچنين به تشريح وظايف حل اختلاف بين قوا پرداخت و گفت: اين هيات در مواردی که دولت، قانونی را به درستی اجرا نمی‌کند و مجلس به آن انتقاد دارد، وارد می‌شود. به طور مثال در مورد موضوع ادغام وزارتخانه‌ها، ‌نظر مجلس بر آن بود که بايد ادغام وزارتخانه‌ها با مصوبه مجلس باشد و وزير نيز رای اعتماد بگيرد اما دولت نظری خلاف اين موضوع داشت سرانجام اين اختلاف نظر به مقام معظم رهبری ارجاع داده شد و موضوع اينگونه حل شد که ادغام وزارتخانه‌ها به تصويب مجلس برسد.

لاريجانی با تاکيد بر اينکه بايد هيات حل اختلاف کار بيشتری انجام بدهد، گفت: اگر موارد تخلف قانونی به روز مورد بررسی قرار گيرد، کشمکش ايجاد نمی‌شود. اعتقاد ما بر اين است که نبايد در کشور کار خلاف قانون انجام گيرد.

ديگر اظهارات رئيس مجلس به نقل از ايسنا به شرح زير است:

انتقاد به دو دو کردن نمايندگان به نشانه اعتراض به صحبت‌های رييس‌جمهور

* بنده نيز به دو دو کردن ايراد دارم البته اين موضوع بعد از توصيه خيرخواهانه مقام معظم رهبری ديگر انجام نمی‌شود.

* مجلس بايد با متانت حرف‌ها را گوش دهد، ممکن است که حرفی مورد قبول نمايندگان نباشد ولی باز هم بايد به حرف‌ها گوش داد.

راهکار مجلس برای مقابله با گرانی‌ها و اينکه چرا به جای مقابله با گرانی‌ها، موضوعاتی همچون سوال از رييس‌جمهور، اصلاح قانون انتخابات و يا استيضاح وزرا در دستور است؟

* به نظر ما مقداری از مشکل گرانی‌ها به دليل مشکل و فشار بيرونی و تحريم‌هاست و مقداری ديگر، از باب مشکلات مديريت داخلی رخ داده است. ممکن است اين حرف بنده باز هم به يک اختلاف تعبير شود اما ما معتقديم که فضای کسب و کار داخلی و نقدينگی بايد کنترل شود و فکری به اين حال اين موارد شود. اين موضوعات بدون تحليل درست از شرايط حل شدنی نيست.

* مجلس همچون دستگاه اجرايی نيست که ريس مجلس دستور دهد و بقيه از آن تبعيت کنند. نظر بنده آن است که حل مشکل اقتصادی کنونی، در گروی کنترل نقدينگی و سوق دادن آن به سمت توليد و در نهايت تسهيل کردن شرايط توليد است. ممکن است برخی با اين نظر من مخالف باشند اما اعتقاد بنده بر اين است که بايد مباحث علمی برای حل مشکلات اقتصادی صورت گيرد.

* مجلس حتی با لايحه دولت نيز مخالف باشد. به طور مثال در مورد قانون هدفمند کردن يارانه‌ها اعتقاد اکثريت مجلس بر آن بود که اجرای فاز دوم قانون هدفمندی در شرايط فعلی ممکن نيست چون ديگر کشور کشش گران شدن بنزين، نفت و گاز را در * راه‌های وصله پينه‌ جزئی جوابگوی حل مشکلات اقتصادی نيست.

راهکارهای مجلس برای رسيدن به اهداف اقتصاد مقاومتی

*مجلس در اين رابطه با تشکيل کميسيون خاص و برگزاری جلسات مستمر و تسهيل فضای کسب و کار، به کنترل نقدينگی و سوق دادن آن به سمت توليد و استفاد ه از نيروهای متخصص دانشگاهی تاکيد کرد که مطمئنا اين طرح ظرف دو هفته آينده برای تصويب به صحن علنی ارائه خواهد شد.

* مهمتر از تصويب قانون، وجود اراده و همفکری بين مسئولان اجرايی برای رسيدن به اهداف اقتصاد مقاومتی است. در زمان رياست در راديو و تلويزيون بنده تلاش‌های بسياری کردم تا فرستنده‌های راديويی در داخل ساخته شود که حتی در اين راه مجبور شدم چندين نفر را به انحای مختلف در کار جابجا کنم.

* تمامی اراده‌ها در کشور بايد معطوف به محقق شدن اقتصاد مقاومتی باشد.همين موضوع در مورد توليدات محصولات کشاورزی همچون خودکفا شدن گندم صدق می‌کند. در جلسه غيرعلنی که اخيرا داشتيم وزير جهاد کشاورزی اذعان داشت که سيزده ميليون تن گندم توليد می‌شود که برای خودکفا شدن احتياج به توليد چهارده ميليون تن گندم داريم. حال اينکه چرا همه اين مقدار گندم به سيلوها نرفته است يک مشکلات مديريتی است.

* از سوی ديگر برای خودکفا شدن در برنج، احتياج به توليد سه ميليون تن برنج داريم که اکنون تنها ۲.۵ ميليون تن توليد می‌شود. می‌توان از روش‌هايی همچون دو بار کشت به اين مهم نيز دست يافت. مهم، داشتن اراده در اين راه است.

راهکارهای افزايش همدلی بين مسئولان و منتقل نشدن اختلافات به مردم

*مطمئنا در شرايط فعلی همدلی بين مسئولان و کاهش مسائل حاشيه‌ای می‌تواند به کشور کمک کند. بداخلاقی و تندمزاج بودن هيچ کمکی نمی‌کند و بايد همه گذشت داشته باشيم.

* گاهی به مجلس ايراد می‌گيرند که چرا در مواجهه با برخی امور هيج اقدامی انجام نمی‌شود. در مجلس، نمايندگان شرايط را سبک و سنگين می‌کنند و بعد تصميم می‌گيرند. مثلا در مورد استيضاح ممکن است انتقاداتی به يک وزير داشته باشند اما باز هم بر اساس شرايط اقتصادی تصميم نهايی را می‌گيرند.

* اختلاف نظر با سايش‌های سياسی تفاوت دارد . در مجلس نظرات متنوع سياسی و اقتصادی وجود دارد، اختلاف‌نظرهايی که بين دو قوای مقننه و قضاييه در موضوعی همچون قانون مجازات اسلامی نيز ديده می‌شود. تاکيد بر اين است که نبايد اين اختلاف‌نظرها به يک سايش سياسی تبديل شود.

* در موضوعی همچون اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها، مجلس با دولت اختلاف نظر داشت. در اين رابطه که دولت معتقد بود بايد هدفمندی در دو گام اجرا شود و مجلس با گام‌های کارشناسی به اين نتيجه رسيد که بايد ظرف پنج سال هدفمندی اجرا شود، همچنين از محل گران شدن حامل‌های انرژی، ۳۰ درصد به بخش توليد اختصاص يابد چون به نظر ما توليد با افزايش قيمت حامل‌ها شکنندگی پيدا می‌کند. ما معتقديم که بايد زير بغل صنعت را گرفت. موضوعی که در مورد کشاورزی نيز صدق می‌کند.

* با وجودی که مجلس تاکيد داشت بايد ۳۰ درصد از محل افزايش قيمت‌ها به بخش توليد داده شود اما دولت اين کار را انجام نداد. به اعتقاد ما، اين اختلاف نظرها نبايد به کشمکش‌های حيدری نعمتی تبديل شود. بايد بين اختلاف نظر و تبديل شدن آن به سايش‌های سياسی تفاوت گذاشت.

* تمهيدات انديشيده شده برای مقابله با تحريم‌ها

*طبق آشنايی که بنده با سازمان‌های بين‌المللی و اين موجودات در صحنه بين‌المللی دارم می‌دانم که برنامه‌های آنها برای ما يک برنامه ميان‌مدت است.

* در همين رابطه يک خبرگزاری از بنده سوالی پرسيد که راه‌حلم برای مشکلات اقتصادی کنونی چيست که گفتم نبايد انتظار راه‌حل رابين‌هودی داشت يعنی نمی‌توان فوری مشکلات را حل کرد که برخی طور ديگر تعبير کردند. بايد آناليز درستی از شرايط داشت و سازوکارهايی برای آن تعيين کرد.

* برای کاهش تورم و حل اشتغال بايد زمينه برای سرمايه‌گذاری فراهم شود و در اين راه مشوق‌هايی نيز برای بخش توليد در نظر گرفته شود. اگر بخواهيم در شرايط رکود اقتصادی همچون گذشته برنامه‌ها را پيش ببريم،‌ بايد نقدينگی را به سمت توليد سوق داده و شرايط کار جوانان را فراهم کنيم چرا که در اين شرايط موقعيت چانه‌زنی فراهم می‌شود نه شرايط کنونی.

دليل نمايندگان برای استيضاح وزرا و يا سوال از رييس‌جمهور در شرايطی فعلی اقتصادی

*تاکنون مجلس نهم وزيری را استيضاح نکرده است، البته استيضاح شروع شد ولی به اتمام رسيد.

* حق قانونی مجلس اين است که در صورت ديدن مشکلاتی ابتدا تذکر داده و بعد از آن سوال و يا استيضاح کند که اين يک اختيار مجلس است، شما بايد به اين نکته توجه کنيد که همه قوا می‌توانند در چارچوب قانون اساسی کار کنند موضوعی که مقام معظم رهبری نيز بر آن صحه گذاشتند.

* البته گاهی برخی مصلحت‌انديشی‌ها در مجلس باعث می‌شود که نمايندگان از طرح استيضاح خود منصرف شوند اتفاقی که در مورد استيضاح ورزير ورزش و جوانان رخ داد. ما نمی‌توانستيم به لحاظ قانونی و آيين‌نامه‌ای جلوی نمايندگان را بگيريم که از استيضاح خود صرف نظر کنند. برخی تصور می‌کنند که رييس و هيات رييسه مجلس می‌تواند جلوی سوال‌کنندگان و يا استيضاح‌کنندگان را بگيرد و آنها را برای پس گرفتن تقاضايشان قانع نمايد.

* هيات رييسه طبق آيين‌نامه موظف به اعلام وصول استيضاح در همان روز و يا جلسه بعد است. رييس مجلس نمی‌تواند جلوی تقاضای اسيتضاح‌کنندگان را بگيرد. اتفاقی که در مورد استيضاح وزير ورزش و امور جوانان افتاد اين بود که در روز استيضاح، نمايندگان به استيضاح‌کنندگان تاکيد کردند که شرايط اقتصادی طوری نيست که استيضاح انجام شود.

* دولت بايد از نظرات دلسوزانه نمايندگان استفاده کند.

وضعيت امروز کشور

*ما طی سال‌های پس از انقلاب شاهد رفتارهای نابهنجار بين‌المللی عليه کشورمان بوده‌ايم، اما مقطعی که اکنون در آن قرار داريم از نظر رفتار ماجراجويانه غرب و آمريکا نسبت به ايران از مختصات خاصی برخوردار است.

*در دوران پس از انقلاب جنگ عليه ايران به ظاهر توسط صدام صورت گرفت اما اخبار حاکی از اين بود که در پشت صحنه جنگ آمريکا قرار دارد. در آن زمان ما يک کد اطلاعاتی قوی نداشتيم تا اواسط جنگ و حالا که جنگ تمام شده، بسياری از اطلاعات کشف شده؛ ‌از جمله يکی از شخصيت‌های معتبر که مسئول کل اطلاعات عراق بود به نام سرلشکر رفيق سامرايی، از نزديکان صدام، در کتابی کل ماجرای جنگ را از قبل از وقوع تا پايان نوشته است. يکی از نکاتش اين بود که قبل از جنگ آمريکا به صدام پيغام داده بود که به ايران حمله کن و ما به تو کمک کنيم، اين کمک‌ها ابتدا کمک اطلاعاتی دقيق نقطه‌ای بود و نه مختصر و تاکتيکی و بعدها به جريان وسيع کمک‌های مختلفی تبديل شد تا جايی که فرانسه هم به صدام هواپيما اجاره می‌داد. آن زمان شوروی سابق هم امکانات نظامی زيادی به عراق می‌داد ولی مبدع اصلی اين کار آمريکا بود.

* آمريکا در جريانات مختلف از جمله تجزيه‌طلب‌ها و برخی جريانات سياسی مثل بنی‌صدر امتداد پيدا کردند و اين اقدامات تا جايی ادامه يافت که در حد جنگ برای کشور ما مساله‌سازی شد، البته آنها بعد از جنگ روش ديگری دنبال کردند. به هر حال شرايط بين‌المللی عوض شده بود، شوروی سقوط کرده بود و آمريکا برای در دست گرفتن مديريت جهانی باد به غبغب انداخته بود. در همان زمان ۶۰ دانشمند آمريکايی بيانيه دادند که ما فرهنگ برتر هستيم و بقيه بايد از ما تبعيت کنند. آنها می‌خواستند به نوعی توجيه رفتاری داشته باشند.

* آمريکايی‌ها پس از حمله به عراق و افغانستان، با استراتژی دقيق جمهوری اسلامی در منطقه مواجه شدند که رفتارشان را تغيير داد، البته آنها دشمنی خود را دارند اما در لاک ديگری رفته‌اند که يکی از اين ظواهر مساله هسته‌يی است.

*آمريکا مخالف دستيابی ايران به فناوری صلح‌آميز هسته‌ ای است.از موضوع هسته‌يی کشورمان يک دهه می‌گذرد. از اصل اينکه رهبران جمهوری اسلامی ايران موضوع هسته‌يی را به عنوان يک فناوری پيشرفته پيگيری کردند يک تصميم داهيانه بود البته دولت‌ها فراز و نشيب داشتند و گاهی همراهی می‌کردند و گاهی نه، اما رهبری همواره بر اين موضوع تاکيد داشتند، گرچه چالش‌هايی پيش آمد، وعده و وعيدهايی داده شد و درست به آن عمل نشد.

تعليق فعاليت‌های هسته ايی کشورمان

آنها به ما گفته بودند اگر چند هفته فعاليت‌های هسته‌يی را تعليق کنيد بعد از آن می‌توانيد فناوری هسته‌يی داشته باشيد، اين سه هفته به چندين ماه تبديل شد اما آنها تحت هيچ شرايطی حاضر نبودند به تعهدشان عمل کنند. مسئولين ايرانی هم فکر می‌کردند آنها به تعهدشان عمل می‌کنند اما اين اتفاق نيفتاد تا جايی که بعد از مذاکرات پاريس گفتند که بايد تضمين عينی به وجود بياوريد که ايران به سمت سلاح نرود. مسئولين وقت پرونده پيشنهاد خود را دادند که با نظاماتی در مساله هسته‌يی ايران نظارت شود اما آنها نپذيرفتند و گفتند که راهی جز تعطيلی نيست.

*مساله‌سازی غرب برای کشورمان به مساله هسته‌يی مربوط نمی‌شود.

*‌ بعد از اينکه غربی‌ها موضوع تعطيلی تاسيسات هسته‌يی ايران را مطرح کردند معلوم شد که خدعه‌ای در کار است و آنها از اول نظرشان بر تعطيلی بوده و به دنبال محروم‌سازی ملت ايران بودند نه حل مساله، در واقع مساله آنها بحث هسته‌يی نيست. زمانی طرف مقابل ما می‌گفت که مساله اصلی اين است که ايران توازن منطقه‌ای را بر هم زده است.

گزارش اخير احمد شهيد از وضعيت حقوق بشر در ايران

*در اين گزارش بخشی در مورد مجلس آمده که چرا قانون مجازات اسلامی تعيين شده است طبيعی است که در يک کشور اسلامی با مختصات خاص خود قانون تنظيم می‌شود. همچنين در اين گزارش راجع به هم‌جنس بازی که در فرهنگ ما نيست و ما حال‌مان از آن به هم می‌خورد موضوعی مطرح شده، چرا ما بايد از آنها تبعيت کنيم؟‌ آيا در عربستان سعودی و کشورهای ديگر که با آنها همکاری می‌کنند مشکل حقوق بشر وجود ندارد، آنها که اجازه نمی‌دهند زن‌هايشان رانندگی کنند اما وقتی نظامی، ديکتاتوری را از بين برده و دموکراسی به وجود آورده هر روز مساله ايجاد می‌کنند و می‌خواهند به زور چيزی را به ملت‌ها تحميل کنند.

* شرايط فعلی اقتضا می‌کند که ما متناسب با اين حوادث استراتژی روشنی داشته باشيم. بايد واقع‌نگر باشيم و ببينيم چه مقتضاتی می‌تواند ما را از شرايط فعلی بيرون بياورد اين تلقی اشتباهی است که اگر کسی حرف نرمی بزند شرايط عوض می‌شود. برای ما رامنی با اوباما فرقی ندارد.

* شرط موفقيت جمهوری اسلامی در مذاکرات بين‌المللی را، تقويت اقتصاد درونی کشور است. اقتصاد مقاومتی در اين شرايط عنوان دقيقی است که ما بايد معنای آن را دقيق‌تر بفهميم. ما بايد سازوکاری در اقتصاد داشته باشيم که قدرت مانور ما را از نظر بين‌المللی قوی‌تر کند. در کشور ما ظرفيت‌های خوبی اعم از نيروی انسانی و موقعيت استراتژيک کشور و وجود منافع غنی نفت و گاز وجود دارد که اين استعدادها بايد بالفعل شود. ما نيروی جوان تحصيل‌کرده‌ای داريم که مهم، فعليت اين استعدادهاست اما متاسفانه اکنون اين وضعيت را نداريم.

دغدغه دانشجويان و تحصيل‌کردگان دانشگاهی برای يافتن شغل

*ما بايد سازوکار رونق‌بخشی به توليد داخل را فراهم کنيم. متاسفانه ما در بخش صنعت دچار رکود هستيم، کارخانه داريم، ‌سرمايه‌گذاری آب، برق و گاز داريم و تجهيزات خريده‌ايم اما اين کارخانه‌ها يا تعطيل شده‌اند و يا زير پنجاه درصد کار می‌کنند که اتلاف منابع است. برای بخش‌های کشاورزی و دامی هم بايد سازوکار دقيقی وجود داشته باشد که ظرفيت‌ها بالفعل شود.

* برای ما مهم رونق‌بخشی به توليد داخل است که می‌تواند کشور را قوی کند تا در مذاکرات دست پيش را داشته باشيم. قطعا اگر شرايط اقتصادی ما مردمی نباشد و امکان حضور همه مردم وجود نداشته باشد پرش‌های لازم هم انجام نمی‌شود، چنانچه در دفاع مقدس تا بسيج وارد نشد نتوانستيم گام‌های استواری برداريم. در زمان بنی‌صدر، عمليات‌های موفقی انجام نشد اما وقتی فرماندهی کل قوا به امام(ره) سپرده شد سرنوشت جنگ عوض شد.

* اگر اقتصاد، دولتی باشد موجب بهره‌وری نخواهد شد. مقام معظم رهبری سياست‌های اصل ۴۴ را تدوين کردند. در شرايط فعلی توليد ما در بخش کشاورزی و دامداری بيش از ۹۵ درصد دست مردم است اما در صنعت اينگونه نيست و اجرای اصل ۴۴ به درستی انجام نشده است اين در حالی است که ما بايد حضور مردم را در اقتصاد تقويت کنيم و سطح بهره‌وری کشور را بالا ببريم.

*خودکفايی در محصولات استراتژيک از مختصات تحول اقتصاد مقاومتی است. اگر ما در محصولات استراتژيک خودکفا شويم در مواجهات بين‌المللی هم حرفی برای گفتن داريم. نمی‌توان گندم و گوشت وارد کرد اما فکر کنيم در صحنه مذاکرات کاری به پيش می‌رود. ما زمانی در زمينه گندم به خودکفايی رسيديم اما برای رسيدن به خودکفايی در توليد برنج هم نزديک هستيم. اگر بتوانيم زمينه‌های کار را فراهم کنيم اين استعداد وجود دارد که ديگر محصولات مورد نياز کشور هم در داخل تامين شود.

*تقويت کارآفرينی از ديگر مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است.ما در کشوری هستيم که نيروی انسانی خلاق دانشگاهی داريم و اين آورده خوبی است. ما هفتصد، هشتصد هزار نفر پشت کنکوری و فوق‌ليسانس داريم اما مهم فراهم کردن زمينه کارآفرينی برای اين افراد است.

لزوم ثبات در اقتصاد

*حرکت اقتصاد بايد قابل پيش‌بينی باشد و اين قابل پيش‌بينی بودن به قانون و برنامه مربوط است. تصميمات لحظه‌ای و تغييرات به سرمايه لطمه می‌زند و باعث عدم اطمينان سرمايه‌گذار می‌شود. رهبری نيز ثبات در تصميم‌گيری را در صحبت‌های خود مورد توجه قرار دادند که کليد کار است. اگر سرمايه‌گذار بتواند وضعيت را پيش‌بينی کند سرمايه‌گذاری خواهد کرد در غير اين صورت سرمايه‌دار به سمت دلالی پيش خواهد رفت.

لزوم مديريت مصرف برای تحقق اقتصاد مقاومتی

*‌در مجلس هشتم قانونی برای اصلاح الگوی مصرف تصويب شد که بايد اجرايی شود. در کشور ما ميزان مصرف انرژی بسيار زياد و غيرمتعارف است. اين در حالی است که برای تحقق اقتصاد مقاومتی بايد توجه تامی به مصرف داشت.

ضرورت کاهش وابستگی به نفت

*تا وقتی اتکا در بودجه جاری به نفت باشد مشکلات ما هم پابرجا خواهد بود. بودجه سال ۹۱، ۱۴۴ هزار ميليارد تومان است که از اين ميزان، ۱۰۱ هزار ميليارد تومان بودجه جاری و ۴۳ هزار ميليارد تومان بودجه عمرانی است. بودجه جاری اکثرا مربوط به حقوق و مزاياست و بودجه عمرانی، موتور حرکت و توليد کشور است. تا زمانی که اتکا به نفت وجود داشته باشد هر چه می‌فروشيم خرج بودجه جاری می‌شود.

* در سال‌های گذشته جهش‌هايی در صادرات غيرنفتی وجود داشته است. اگر صادرات غيرنفتی تحرک بيشتری داشته باشد با وجود بازارهای آسيای ميانه و عراق، می‌توانيم بودجه جاری را بدون نفت سر پا نگه داريم که البته اين نيازمند مجاهدت است.

*تسهيل فضای کسب و کار و هدايت نقدينگی به سوی توليد از ديگر راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی است. سرمايه در دنيا شناور است و اگر سرمايه‌گذاری سخت باشد نقدينگی به سمت سرمايه نخواهد رفت بلکه به سمت دلالی می‌رود. يک کار مهم اين است که بسترهای سرمايه‌گذاری داخلی و خارجی را فراهم کنيم.

* مجلس، دولت، بخش‌های اقتصادی و نخبگان دانشگاهی بايد روی اين مسائل تمرکز کنند تا اقتصاد قابل مانوری را در کشور فراهم کنيم، برخی نابسامانی‌ها مرتفع شود،‌ فضا برای کسب و کار فراهم شود و رويکرد اقتصاد متکی به خود شود تا گفت‌وگوهای بين‌المللی تسهيل شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016