چهارشنبه 3 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشی از فصل سرما و مشکل سوخت زندان اوین

سرد است اینجا بی انصاف ...

کمیته گزارشگران حقوق بشر- دره اوین از خوش آب و هوا ترین مناطق تهران است اما وقتی محصور دیوارها باشی و زمستان باشد و سوخت هم کم، اوضاع کمی فرق می‌کند. این دقیقا اتفاقی بود که سال گذشته زندانیان زندان اوین دچارش شدند. سیستم گرمایشی این زندان که هنوز با گازوئیل کار می‌کند به دلیل کمبود گازوئیل چند هفته‌ای از زمستان خاموش بود. دلیل کمبود گازوئیل هم گویا اجرای طرح هدفمندسازی یارانه و افزایش چندبرابری قیمت سوخت بود که بر این اساس بودجه سازمان زندان‌ها کفاف خریدن گازوئیل را نداد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در تمام مدتی که هشت هزار زندانی اوین زمستان را در سرما می‌گذراندند، مسئولان زندان این موضوع را تکذیب می‌کردند. از جمله این مسئولان مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان زندان‌ها بود. محمد پورنبی که با روزنامه روزگار( که این روزها توقیف شده) گفتگو می‌کرد، گفته بود که« همه بندهای زندان اوین بدون مشکل‌اند و اگر کمبودی بوده، برطرف شده است.»

او وضعیت زندان اوین را« آرام و طبیعی» توصیف کرده بود و گفته بود که از مدتی پیش برای افزایش سهمیه گازوییل زندان اقداماتی شده و از نظر تامین گاز هم مشکلی نیست. اما واقعیت این بود که زندان اوین به عنوان مشهورترین زندان ایران با مشکل جدی سوخت مواجه بود. گزارش‌هایی که از درون زندان منتشر می‌شد نشان می‌داد زندانی‌ها برای گرم‌کردن خود به ویژه در شب با مشکل مواجه‌اند و حتی پتوی کافی برای پوشاندن خود هم در اختیار نداشتند. هرچند بازهم به اعتقاد پورنبی« پتو به اندازه کافی» در اختیارشان قرار داده شده بود.

از کار افتادن سیستم گرمایشی زندان اوین البته به بسیاری از مشکلات دیگر این زندان اضافه شده بود. تراکم شدید زندانیان در بندها و کمبودهای بهداشتی جریان زندگی را در این زندان سخت کرده است. در این میان بود که شهرداری تهران هم وارد ماجرا شد و به زندانیان اوین وعده داد که قسمت‌هایی از این زندان را بازسازی و بهسازی خواهد کرد.

شهرداری حتی پا را هم فراتر گذاشت و این زندان را به عنوان یک منطقه افتخاری به مناطق خود اضافه کرد. شهرداری قرار بود که برای این زندان سوله ورزشی بسازد و فضای سبز و سالن ملاقات آن را بهسازی کند. اما گویا فقط به بهسازی فضای سبز اکتفا کرد.

با بروز مشکل سوخت در زندان اوین و ادعای شهرداری برای کمک به این زندان، برخی اعضای شورای شهر از سازمان زندان‌ها خواستند تا گزارشی درباره وضعیت رفاهی زندان اوین به این شورا ارائه کند. پس از ارائه این گزارش و مطرح شدن مشکلات، اعضای شورا تصمیم گرفتند تا راهکاری برای حل مشکل آب، گرمایش، سرویس‌های بهداشتی و حمام این زندان پیدا کنند.

شورای شهر پیشنهاد کرد که در بودجه سال 90 شهرداری کمک‌هایی برای زندان اوین و سایر زندان‌ها در نظر گرفته شود اما محمدباقر قالیباف نیازی ندید که این کمک‌ها در بودجه عنوان شود و به اعضای شورا قول داد که این مشکلات را از طریق بودجه در اختیار شهردار حل کند. با اینکه سخنگوی شورای شهر تهران هم گفته بود که شورای از کمک شهرداری به زندان اوین استقبال می‌کند ولی در واقع شهرداری در این مدت کمکی برای رفع مشکل سوخت زندان اوین نکرد.

به نظر می‌رسد که مجموعه حاکمیت ایران به این زندان به عنوان زندانی نگاه می‌کنند که باید از تهران خارج شود و به همین دلیل هنوز خدمات مناسب شهری مانند گاز به آنجا منتقل نشده است. این موضوع را شهردار تهران هم عنوان کرد و از قصد شهرداری برای خرید این زندان و تبدیل آن به فضای سبز خبر داده است.

زمستان امسال هم راه طولانیی برای رسیدن به اوین ندارد و هزاران زندانی آن امیدوارند که مانند سال پیش بودجه سازمان زندان‌ها کفاف دخل و خرجش را بدهد و گازوئیل به اندازه کافی خریداری شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016