پنجشنبه 18 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد: متاسفانه امروز معتقديم بايد به هر قيمتی خود را در راس حکومت حفظ کنيم

بولتن نيوز - احمدی نژاد با طرح اين سوال که بالاخره تصوير مطلوب ما از آينده چيست و کجاست؟ خاطرنشان کرد: اتفاقی نامطلوبی که افتاده، اين است که، امروز به جايی رسيده ايم که معتقديم بايد به هر قيمتی خودمان را در راس حکومت حفظ کنيم.

اگرچه آقای احمدی نژاد حرفهای خوبی زده و نکات درستی را متذکر شده است اما واقعيت اين است که عملکرد برخی اطرافيان ايشان خلاف همين صحبت هاست و به نظر ميرسد که برای ماندن در قدرت حاضر هستند دست به هر کاری بزنند و چه خوب است که اطرافيان رئيس جمهور نيز به اين موارد معتقد باشند وعمل کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه اين استنباط به هيچ وجه برداشت صحيحی از اسلام نيست، گفت: در اسلام حکومت برای تحقق يکسری اهداف و آرمانهايی برقرار می شود و خود حکومت به خودی خود موضوعيتی ندارد.

احمدی نژاد ادامه داد: اينکه امام خمينی (ره) فرمودند، حفظ جمهوری اسلامی از اوجب واجبات است، منظور جمهوری اسلامی با اهداف و آرمانهايش است و اگر آرمانهای اين نظام را برداريم ديگر چيزی از آن باقی نمی ماند.

وی با اشاره به اينکه برخی معتقدند بايد به هر قيمتی نظام جمهوری اسلامی حفظ شود، اظهار داشت: اين افراد بر روی هر ايده مخالف نظر خود خط بطلان می کشند و حتی در خيال خود هم تصور نمی کنند که جامعه يک جريان است و نمی شود جلوی آن را بست و حتی اگر کسی بخواهد اين کار را بکند، جامعه موانع را کنار می زند و از آن عبور می کند.

رئيس جمهور خاطرنشان کرد: امروز در عرصه اقتصاد، هنر، سينما و موسيقی و همه عرصه های ديگر وضع به همين منوال است. به عنوان مثال درباره بانک که يک موضوع و مسئله اساسی در عرصه اقتصاد است، يک برداشت و نظر واحد در ميان علما، و تصميم گيران کشور وجود ندارد. حتی عده ای هستند که يک طبقه ای را هم بوجود آورده اند در عرصه مديريت کشور و هر انتقادی را که به مسئله بانک ارائه شود به اعتبار تصويب مسائل در برخی مراجع قانونگذار در کشور رد می کنند و با هر بحث انتقادی مخالفت می کنند که اين وضعيت در عرصه فرهنگی نيز ساری و جاری است.

احمدی نژاد با تاکيد بر اينکه تا قله را تعريف نکنيم، کار درست نمی شود و امور به درستی به پيش نمی روند، اظهار داشت: در دوره دفاع مقدس، درباره موضوع جنگ، تکليف همه روشن بود و همه با هم در يک جهت واحد قرار داشتند اما امروز تکليف افراد مشخص نيست.

وی با طرح اين سوال که محتوای فقه و موضوع فقه چيست؟ تصريح کرد: فقه احکام اعمال است، ولی تا ايمان و معرفت نباشد احکام موضوعيتی ندارد.

احمدی نژاد با اشاره به اينکه عمل بدون شناخت فاقد ارزش و اصالت است، خاطرنشان کرد: در اسلام شناخت، معرفت، علم و آگاهی واجد ارزش است و وضعيت مطلوب از ديدگاه اسلامی اين است که انسان رشد کرده و بزرگ شود. مقام معظم رهبری هم در سفر اخيرشان به قم روی اين نکته انگشت گذاشتند که درست است که بايد کشور را با احکام اسلام اداره کنيم، اما بايد قبل از آن يک معرفتی ايجاد شده باشد تا مردم در مسير اداره کشور همراهی کنند و اين همراهی مستلزم رشد و تعالی آنان باشد.

وی با تاکيد بر اينکه استقرار روح ديانت، نياز به معرفت و شناخت دارد و صرفا با بحث و حرف زدن نمی شود کار را پيش برد، ادامه داد: يکسری سوالات اساسی وجود دارد که بايد به آنها پاسخ داده شود، اگر مديران جامعه حرکت رو به جلو نداشته باشند، اصلا حرکتی در جامعه ايجاد نمی شود.

رئيس جمهور به اين کلام حضرت علی (ع) اشاره کرد که می فرمايند، اگر کسی که بخواهد، امام جامعه باشد بايد اصلاح را از خودش شروع کند و اظهار داشت: برخی تصور می کنند، وقتی يک پاکسازی و آمادگی اوليه در خود ايجاد کردند ديگر کافی است، ولی اين مسئله يک حرکت و سير بی نهايت است که نقطه توقفی ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016