دوشنبه 22 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی اکبر صالحی: تصميم برای مذاکره مستقيم با آمريکا تنها در اختيار رهبری است

وزير امور خارجه کشورمان گفت: تصميم گيری درباره مذاکره جامع و کامل با آمريکا که بخواهد همه ابعاد را در بر گيرد با مقام معظم رهبری است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صالحی وزيرامورخارجه کشورمان در حاشيه دومين همايش بين المللی حقوق بشر و فرهنگها در جمع خبرنگاران درباره آخرين خبرها از مذاکرات ايران و ۱+۵ گفت: آخرين خبرها مربوط به تماس تلفنی آقای جليلی و خانم اشتون بوده است که قبلا نيز اعلام شده است.

وی افزود: قرار بوده تا انتهای آبان ماه تماس ديگری برقرار شود و راجع به زمان و مکان اين جلسه به يک نتيجه و تصميم واحدی برسند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صالحی با اشاره به اينکه اکنون از آخرين خبرها در اين باره که به نتيجه واحدی رسيده اند خبری ندارم بيان کرد اميدوارم اين جلسه هر چه زودتر بر گزار شود و همانطور که قبلا نيز اعلام کرديم ايران هيچگاه از مذاکرات دوری نکرده که بخواهد بازگردد. آنها هستند که گاهی مذاکرات را به تعويق می اندازند ، متوقف می کنند يا آمادگی خود را اعلام می کنند. اين مشکل آنهاست و ما هيچگاه نگفته ايم که مذاکره متوقف شود. ما آماده ايم مذاکرات ادامه پيدا کند تا به نتيجه برسد.

صالحی در پاسخ به سئوالی در اين باره که معاون وزيرامورخارجه و نماينده روسيه در ۱+ ۵اعلام کرده که از گفتگوی مستقيم تهران و واشنگتن استقبال می کند گفت: گفتگوی مستقيم بين ايران و آمريکا در خصوص مسائل موضوعی قبلا هم بوده است و به طور مثال در بحث افغانستان و عراق شکل گرفته است.

وزيرامورخارجه افزود: اکنون نيز در خصوص پرونده هسته ای به صورت غير مستقيم در چارچوب ۱+۵ گفتگو وجود دارد چرا که نماينده آمريکا آنجا حضور دارد.

وی با اشاره به اينکه گفتگوی موضوعی با گفتگوی کامل و دوجانبه سياسی که دربرگيرنده همه مسائل سياسی باشد فرق می کند بيان کرد: تصميم گيری درباره گفتگوی جامع و کامل که بخواهد همه ابعاد را در بر بگيرد با مقام معظم رهبری است.

صالحی در اين باره که برخی از رسانه ها اعلام کردند که آمريکا و انگليس به دنبال ايجاد طرح پرواز ممنوع در سوريه هستند بيان کرد: ما با هر روشی که برخلاف نرم و کنوانسيونهای بين المللی باشد و شائبه دخالت در امور داخلی کشورها را داشته باشد مخالفت می کنيم ودر اين باره نه فقط ما بلکه افکار عمومی جهان نيز مخالف هستند چرا که اين شيوه منطق قدرت است و درست مثل اتفاقی است که در کشورهای ديگر افتاد و نتايج آن را ديديم.

وی در مورد وقايع ميانمار نيز ادامه داد: در مورد ميانمار با وزيرامورخارجه اين کشور يک بار در تهران به صورت حضوری و دو هفته پيش نيز بعد از اتفاقات تاسف برانگيز در ميانمار ، تلفنی تماس گرفتيم و قرار شد در آينده نزديک سفری به ميانمار داشته باشيم.

صالحی با اشاره به اينکه در گفتگوی مستقيم با دولت ميانمار هستيم بيان کرد: ما آمادگی جمهوری اسلامی ايران را برای کمک به مستضعفين کشور ميانمار اعلام کرده ايم چرا که علاوه بر مسلمانان ، عده ای از بودائی ها نيز هستند که دولت ميانمار می گويد فاقد امکانات روزمره زندگی هستند.

وی تصريح کرد: ما اعلام آمادگی کرديم که علاوه بر رسيدگی به وضعيت مسلمانان ميانمار به وضعيت آن دست از بودائی ها که مسائل معيشتی دارند نيز کمک کنيم که با استقبال روبرو شده و در حال برنامه ريزی هستيم که هم ما و هم هلال احمر سفری به ميانمار داشته باشند و انشاءالله در آينده نزديک سفارت خود را در ميانمار داير خواهيم کرد.

وزيرامورخارجه کشورمان همچنين درباره نقض حقوق بشر در بحرين نيز گفت: جمهوری اسلامی ايران بر اساس درخواستی که مسئولين بحرين مطرح کرده بودند برای کمک به حل بحران بحرين اعلام آمادگی کرده بود. متاسفانه به نظر می رسد برخی ها در بحرين علاقه مند نيستند که بحران حل شود و ما اميدواريم دولت بحرين هر چه زودتر طی يک نشست همه جانبه اين مسئله را حل کند.

صالحی افزود: ما هم آمادگی داريم که اگر خواسته شود کمک کنيم کما اينکه يک بار از ما خواسته شد اما مشکلاتی پيش آوردند. ما دلمان می خواهد موضوع بحرين هر چه زودتر حل شود چرا که حاکميت و استقلال بحرين از نظر جمهوری اسلامی ايران محترم است . مردم بحرين خواسته ای دارند و اميدواريم مانند هر ملت ديگری دولت بحرين خواسته های آنها را مورد توجه قرار دهد.

وی همچنين در پاسخ به سئوال مهر درباره اقدمات جمهوری اسلامی ايران درباره سوريه و نشست با معارضين گفت: الان نمی توانم در اين خصوص مطلبی بيان کنم و ظرف دو تا سه هفته آينده در اين باره اطلاع رسانی خواهيم کرد.

وزيرامورخارجه کشورمان همچنين درباره سفر امروز خود به جيبوتی گفت: قرار است جلسه وزرای سازمان همکاری های اسلامی که هر ساله برگزار می شود امسال در جيبوتی برگزار شود.

صالحی درباره اظهارات آمانو در بغداد درباره پارچين بيان کرد: اينکه بگويند می توانند آثار آلودگی را پاکسازی کنند از نظر فنی وارد نيست چرا که آثار آلودگی هسته ای را نمی توان پاک کرد و اين موضوع تنها می تواند مورد استفاده قرار گيرد تا افکار عمومی را به سمت غير صحيح سوق دهد.

وی تاکيد کرد: اميدواريم با قدم مثبتی که ايران در جهت حل اين مسئله برداشته و نماينده ايران در آژانس بين المللی نشستی را با کارشناسان آژانس داشته است چارچوب همکاری در ارتباط با موضوع پارچين مشخص شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016