شنبه 18 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ارز طی ۴ سال ۱۰۰ درصد افزايش يافت

• به فاصله دو سال به صورت ميانگين سالانه ۳ درصد نرخ ارز رشد داشته است.اين درحالی است که در بهمن ۹۰ قيمت دلار با يک تغيير ناگهانی به ۲ هزار و ۵۰ تومان رسيد که افزايش صد درصدی را تجربه کرد.


ايلنا ـ در حالی که نرخ غيررسمی ارز طی ۴ سال گذشته به طور ۱۰۰ درصد افزايش يافته،ارزش پول ملی نيز در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد با کاهش مواجه شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار ايلنا، در حالی که مرکز مبادلات ارزی اين روزها به عنوان يک نهاد رسمی قيمت گذاری ارز تعيين شده است، اما آنچه که واقعيت ها را بيان می کند بازار است.

بسياری از کارشناسان و تحليل گران اقتصادی معتقدند نرخ ارز که در حال حاضر به صورت نرخ غير رسمی شناخته می‌شود، نسبت به سه ماهه اول سال ۸۸ با افزايش ۱۰۰ درصدی مواجه شده و اين امر به دليل عدم مکانيزم های مناسب مديريتی در بازار ارز است.

براساس گزارش های غيررسمی در سه ماهه اول سال ۸۸ نرخ ارز ۹۹۲ تومان بود و در سه ماه اول سال ۹۰ به يک هزار و ۶۰ تومان رسيد.يعنی به فاصله دو سال به صورت ميانگين سالانه ۳ درصد نرخ ارز رشد داشته است.اين درحالی است که در بهمن ۹۰ قيمت دلار با يک تغيير ناگهانی به ۲ هزار و ۵۰ تومان رسيد که افزايش صد درصدی را تجربه کرد.

اين امر باعث شد تا نوسان ارز، ارزش ريال را به ميزان قابل توجهی کاهش دهد.

از سوی ديگر مرکز مبادلات ارزی که برای احيا و ساماندهی بازار ارز به عنوان يک سياست گذاری استراتژيک از سوی دولتمردان تدوين و تاسيس شده است، نتوانسته است جلوی نوسان های سينوسی گسترده بازار ارز را بگيرد.

کارشناسان اقتصادی می گويند؛ تصميمات خلق و ساعه و غير کارشناسی باعث شده تا علاوه بر اين که بازار سياه ارز بيش از بيش تقويت شود، بلکه به دليل عدم حمايت از واردکنندگان،بازار قاچاق کالا نيز افزايش يافته است.

اگرچه درآمد حاصل از فروش نفت در سال گذشته ۱۱۴ ميليارد دلار به ثبت رسيده است،اما اين درآمد سبب کاهش ارزش پول ملی شده است،اين درحالی است که در سال ۸۹ درآمد نفتی کشور ۷۲ ميليارد دلار گزارش شده است.

گزارش: علی پيرولی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016