سه شنبه 21 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جریمه دو بانک بزرگ بریتانیایی در آمریکا

بی بی سی ـ بانک بریتانیایی "استاندارد چارترد" حاضر شده است در ارتباط با اتهام نقض تحریم های آمریکا علیه کشورهای ایران، برمه، لیبی و سودان، ۳۲۷ میلیون دلار به دولت آمریکا جریمه بپردازد.

همزمان در روز دوشنبه گزارش شد که اچ اس بی سی، بانک عظیم بریتانیایی، ۱.۹ میلیارد دلار برای حل و فصل ادعای مربوط به پولشویی به دولت آمریکا می پردازد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تحقیقات در مورد اچ اس بی سی بر انتقال میلیاردها دلار به نمایندگی از کشورهایی مانند ایران و انتقال پول از طریق سیستم پولی آمریکا برای کارتل های مواد مخدر متمرکز بود.

این دو پرونده بخشی از تلاش دولت فدرال آمریکا و ایالت نیویورک برای سرکوب پولشویی و نقض تحریم ها هستند.

مقام های آمریکایی می گویند که استاندارد چارترد معاملات مالی که از طریق آمریکا انجام می شد را طوری تنظیم می کرد که معلوم نشود طرف معامله، شرکت ها و نهادهایی بودند که تحت تحریم های آمریکا قرار دارند.

نهاد ناظر بر امور مالی نیویورک هم در تابستان گذشته این بانک را ۳۴۰ میلیون دلار جریمه کرده بود.

در آن زمان گفته شد که استاندارد چارترد در فاصله سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ در تقریبا ۶۰ هزار نوبت به جابجایی ۲۵۰ میلیارد دلار از دارایی های مقام های ایرانی، شهروندان این کشور و شرکت ها و موسسه های آن کمک کرده است.

این بانک پذیرفته که از طریق نظام مالی آمریکا، بیش از ۲۰۰ میلیون دلار را به نمایندگی از ایرانیان و سودانی ها جابه جا کرده است.

ارزش سهام استاندارد چارترد، اواسط تابستان سال جاری پس از آنکه به نقض تحریم ها علیه ایران متهم شد، سقوط کرد اما توافق این بانک و نهاد ناظر بر امور مالی ایالت نیویورک برای پرداخت جریمه، وضع سهام استاندارد چارترد را بهبود داد.

دو طرف توافق کردند که به جای حل مساله در دادگاه، بانک بریتانیایی جریمه بپردازد و نظارت بر مبادلات بانکی اش را بیشتر کند.

آمریکا با اعمال تحریم های شدید علیه ایران، دسترسی موسسه های مالی و بانک های طرف معامله با این کشور را به بازارهای مالی خود منع کرده است.

به علاوه اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا، بانک مرکزی و شمار کثیری از بانک های ایرانی را تحریم کرده‌اند.

کشورهای غربی می گویند تحریم ها علیه ایران به دلیل پیگیری برنامه غنی سازی اورانیوم این کشور اعمال شده است.

کارتل های مواد مخدر

ادعا می شود که اچ اس بی سی به پولشویی برای کارتل های مواد مخدر و کشورهایی که تحت تحریم آمریکا هستند کمک کرده است.

پیشتر در سال جاری به دنبال تحقیقات مجلس سنای امریکا، "اچ اس بی سی" به ضعف در کنترل پولشویی اذعان کرده بود.

این بانک ماه گذشته ۱.۵ میلیارد دلار برای پرداخت هزینه های حل و فصل دعاوی یا جریمه کنار گذاشته بود.

روزنامه "وال استریت ژورنال" گزارش می دهد که این توافق ممکن است روز سه شنبه اعلام شود.

در گزارش تحقیقاتی سنا که پیشتر در سال جاری منتشر شد به شدت از سازوکارهای موجود در بانک اچ اس بی سی برای جلوگیری از پولشویی انتقاد شده بود.

از زمان انتشار آن گزارش انتظار می رفت که این بانک حاضر به پرداخت جریمه شود.

آن گزارش می گفت که حساب های اچ اس بی سی در مکزیک و آمریکا مورد استفاده سرکرده های گروه های قاچاق مواد مخدر برای پاک کردن مبداء و مقصد پول بوده است.

این گزارش از جمله به انتقال ۷ میلیارد دلار میان شعبه های این بانک در مکزیک و آمریکا در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ اشاره می کرد که علیرغم شهرت مکزیک به عنوان مرکز قاچاق مواد مخدر صورت می گرفت.

گزارش سنا همچنین می گفت که اچ اس بی سی منظما محدودیت های موجود بر معامله با ایران، کره شمالی و سایر کشورهای تحت تحریم آمریکا را نادیده گرفته است.

این بانک از عملکرد خود در مورد اتهامات مربوط به ایران عذرخواهی کرده است.

این بانک روز سه شنبه اعلام کرد که یک مقام سابق آمریکایی را به عنوان رئیس بخش پیروی از مقررات مبارزه با جرایم مالی منصوب کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016