سه شنبه 21 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دفاع از حقوق بشر زاويه ديد گسترده‌ای می‌طلبد، محمدصديق کبودوند

محمدصديق کبودوند
برای دفاع از حقوق بشر بايد زاويه ديد را تا حد امکان گسترش داد و در اين رابطه نبايد هيچ‌گونه تبعيض و تمايزی قائل بود و مردم را نبايد به خودی و غيرخودی تقسيم کرد

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روز جهانی حقوق بشر فرا می رسد و به اين مناسبت فعالان حقوق بشر و احتمالا هر گروه و جمعيتی به فراخور زاويه ديد خود بيانيه هايی در رابطه نقض حقوق بشر صادر خواهند کرد. متاسفانه برخی از اين بيانيه ها صرفا بيان کننده مواضع گروهی و جناحی برخی طيف های سياسی اند، مشابه بيانيه ای که اخيراً در زندان صادرشده است.

در بيانيه مذکور گويا تمامی موارد نقض حقوق بشر، مصائب و رنج های مردم محدود به دوره زمانی بعد از خردادماه ۱۳۸۸ است و بس. تاسف بارتر اينکه برخی دوستان آن سوی آبها نيز، نقض حقوق بشر در ايران را تنها محدود به چند نفر از همکاران و همفکران خود محدود ساخته اند و اين تمايز و تبعيض در دفاع از حقوق بشر بی شک خود نقض حقوق بشر است.

بدون ترديد اينگونه بيانيه ها و گزارش ها به هيچ وجه نمی توانند گويای رنج های عظيمی باشند که مردمان ايرانی، اقوام ساکن در ايران، زنان، جوانان، روشنفکران، کارگران و گروه های آسيب پذير در طی ساليان متمادی متحمل گرديده اند.

هيچ کس نمی تواند انکار کند که تمامی مردمان ايران طی سه دهه گذشته به نوعی حقوق و آزادی شان را از دست داده اند و يا دچار رنج و آزار و شکنجه و حبس شده اند و يا بازماندگانی از قربانيان اعدام ها، ترورها و کشتارهای جمعی و غيرجمعی اند و اگرچه شايد دير شده، با اين حال ضمن ابراز همدردی با آنها، تاسف و تاثر عميق خود را برای تمامی رنج هايی که طی اين سال ها کشيده اند بيان می دارم.

به باور من اعدام و ترور و سنگسار اگر قرار است محکوم شود، بايد بدون استثناء برای همه مردمان ايرانی اعم از زن و مرد، مذهبی و غيرمذهبی، مسلمان و غيرمسلمان، شيعه و سنی، کارگر و غيرکارگر، روشنفکر و عامی، فارس و ترک، کرد و عرب، بلوچ و ترکمن، لر و گيلک و مازنی و هر انسان ديگری بايد محکوم گردد. هم چنين حبس و زندانی اگر برای زندانی سياسی رفرم خواه، توجيه ناپذير است آن نيز بايد برای کرد و ترک و بلوچ و عرب حق طلب مساوات خواه و خودمختاری طلب هم غيرموجه قلمداد شود.

بنابر اين برای دفاع از حقوق بشر بايد زاويه ديد را تا حدامکان گسترش داد و در اين رابطه نبايد هيچگونه تبعيض و تمايزی قائل بود و مردم را نبايد به خودی و غيرخودی تقسيم کرد.

اما فقط نداشتن حقوق سياسی و مدنی و آزادی درد امروز مردم ايران نيست، بلکه رنج ها، مصائب و مشکلات به مراتب حادتری چون بحران و گرانی کمرشکن ناشی از تحريم های اقتصادی و سياست های مغاير با منافع و مصالح مردم زمينه های نقض گسترده تر حقوق اقتصادی، شغلی، مادی، معيشتی، اجتماعی، فرهنگی، امنيت انسانی مردم ايران نيز را فراهم نموده و اينها موضوعاتی است که نه تنها حقوق و آزادی های مدنی و سياسی بلکه حقوق اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی تمامی مردم ايران را در معرض نقض گسترده و فاحش حقوق بشر قرار داده است.

بنابراين من به عنوان يک کوشنده حقوق بشر در خصوص موضوع پاراگراف اخيرالذکر از دولت و حکومت ايران درخواست می نمايم ضمن پذيرش معيارها و استانداردهای بين المللی حقوق بشر با اتخاذ تدابير جدی و ضروری برای حل معضلات و مشکلات حقوق بشر بطور همه جانبه اقدام فوری به عمل آورند.

تهران - زندان اوين ۱۳ آذرماه ۱۳۹۱
محمدصديق کبودوند

http://www.hro-kurd.net
مرکز اطلاع رسانی انسانيت
وابسته به سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان
email:
prmmkkurd1@gmail.com


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016