چهارشنبه 22 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پارلمان اروپا جايزه ساخاروف را به نسرين ستوده و جعفر پناهی اعطا کرد

پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ جايزه ساخاروف برای آزادی انديشه را به نسرين ستوده و جعفر پناهی اعطا کرد. شيرين عبادی و عبدالکريم لاهيجی به نمايندگی از نسرين ستوده، کوستا گاوراس، سرژ توبيانا و سولماز پناهی، دختر آقای پناهی، به نمايندگی از جعفر پناهی در مراسم حضور داشتند



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


http://www.fidh.org/Sakharov-prize-awarded-today-12603?var_mode=calcul

به گزارش جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (عضو فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر) امروز در مراسمی که در ساعت ۱۲:۳۰ آغاز شد، پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ جايزه ساخاروف برای آزادی انديشه را به خانم نسرين ستوده و آقای جعفر پناهی اعطا کرد. خانم شيرين عبادی (گيرنده جايزه نوبل صلح ۲۰۰۳) و آقای عبدالکريم لاهيجی (نايب رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و رييس جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران) به نمايندگی از خانم ستوده، آقای کوستا گاوراس، سينماگر و رييس سينماتک فرانسه، آقای سرژ توبيانا، فيلم ساز و مدير عامل سينماتک فرانسه و خانم سولماز پناهی، دختر آقای پناهی، به نمايندگی از آقای پناهی در مراسم حضور داشتند.

در آغاز، آقای مارتين شولتز، رييس پارلمان اروپا، سخنرانی کرد و سپس خانم شيرين عبادی و آقای کوستا گاوراس سخنرانی کردند. خانم عبادی پيام خانم ستوده به پارلمان اروپا را خواند که در آن او با سپاس از دريافت جايزه، به نقض حقوق بشر، وضعيت زندانيان سياسی در رژيم های ديکتاتوری، مبارزه برای آزادی و حقوق بشر در کشورهای عربی اشاره کرد و از جمله گفت: پيگرد مردم به خاطر عقايدشان بايد متوقف شود. تنها رويای من تحقق عدالت است و به اعتقاد من اين رويا با استقلال قوه قضاييه در کشور من متحقق خواهد شد. اما تا استقلال قوه قضاييه راهی طولانی مانده است. تا زمانی که فعالان سياسی، وکلای دادگستری، معترضان انتخاباتی، اقليت های مذهبی و قاچاقچيان مواد مخدر در دادگاه های انقلاب درپشت درهای بسته محاکمه می شوند، استقلال قوه قضاييه به دور از دسترس است. راه حلی که به نظر من می رسد ايجاد يک دادگاه حقوق بشر در آسيا است تا شهروندان کشورهای آسيايی با رجوع به آن از استبداد جلوگيری کنند. او دريافت جايزه را به تمام زندانيان سياسی، هم ميهنان مسيحی و بهايی، معترضان انتخاباتی و عبدالفتاح سلطانی نيز به عنوان وکيل شجاع خود تبريک گفت.

آقای کوستا گاوراس نيز پيام جعفر پناهی را خواند که در آن به مرگ ستار بهشتی، وبلاگ نگار، و زندانی بودن وکلای حقوق بشری از جمله خانم ستوده اشاره شده بود. آقای پناهی محروميت از فيلم سازی را به مرگ تدريجی تشبيه کرد.

سپس خانم ها شيرين عبادی و سولماز پناهی و آقايان مارتين شولتز، عبدالکريم لاهيجی، کوستا گاوراس و سرژ توبيانا در کنار تريبون قرار گرفتند و آقای شولتز لوح های جوايز خانم ستوده و آقای پناهی را روی دو صندلی خالی به نشانه حضور آنها قرار داد و مراسم با پخش سرود اروپا به پايان رسيد.

وبگاه پارلمان اروپا پيش از مراسم، گفتگوی مشترکی[۱] با خانم شيرين عبادی و آقای عبدالکريم لاهيجی، نمايندگان خانم نسرين ستوده، انجام داده بود که در پايين می خوانيد.

***

جايزه ساخاروف صدای گيرندگان آن را به سراسر جهان می رساند

· جايزه امسال ساخاروف بر وضعيت در ايران چه تاثيری دارد؟

شيرين عبادی: اين جايزه توجه را به مبارزه زندانيان سياسی در ايران، به ويژه وکلای زندانی، جلب می کند.

عبدالکريم لاهيجی: جايزه ساخاروف از يک سو يک پيام سپاسگذاری به زندانيان سياسی ايران ارسال می کند و از سوی ديگر پيام همبستگی با مردمی است که از حقوق بشر و تمامی جامعه مدنی در ايران دفاع می کنند.

· به نظر شما اين جايزه چه تغييری در زندگی برندگان آن به بار خواهد آورد؟

شيرين عبادی: جايزه ساخاروف به برندگان آن امکانی اين را می دهد که صدايشان به سراسر جهان برسد. به لطف اين جايزه، برندگان آن زودتر به اهداف خود خواهند رسيد.

عبدالکريم لاهيجی: اکثر زندانيان سياسی در ايران در انزوای کامل قرار دارند. آنها نه تنها برای تماس با جهان خارج بلکه برای داشتن تماس با خانواده هايشان مبارزه می کنند. در نتيجه، آنها نمی توانند پيامی به بيرون ارسال کنند يا از رويدادهای بيرون اطلاع پيدا کنند. اين جايزه پيامی مستقيم به زندانيان سياسی، فعالان حقوق بشر و جعفر پناهی و نسرين ستوده است.

· به نظر شما اتحاديه اروپا و پارلمان اروپا چه کار ديگری برای بهبود وضعيت در ايران می توانند انجام دهند؟

شيرين عبادی: اتحاديه اروپا بايد نام های بيشتری را به فهرست سياه ناقضان حقوق بشر در ايران بيافزايد؛ بايد تحريم ها را بيشتر کند. اما تحريم ها بايد هوشمند باشند؛ آنها بايد بدون آسيب رساندن به مردم، حکومت را تضعيف کنند. يک پيشنهاد مشخص به پارلمان اروپا اين است که مانع استفاده دولت ايران از ماهواره های اروپايی برای پخش برنامه های برون مرزی رسانه های دولتی شود.

عبدالکريم لاهيجی: در خرداد ماه آينده انتخابات رياست جمهوری در ايران برگزار می شود. ما مايليم ناظران بين المللی مراقب اوضاع باشند.

جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (LDDHI):
lddhi@fidh.net
Twitter: fidh_fa
فيس بوک: http://www.facebook.com/lddhi.fidh


[۱] http://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/content/20121207STO04373/html/Sakharov-Prize-Prize-ensures-winners%27-voices-are-heard-throughout-the-world


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016