چهارشنبه 22 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در سال جاری هزار و ۱۱۷ کارگر اصفهانی دچار حادثه شغلی شده‌اند

ايلنا ـ از ابتدای سال تاکنون ۴۹ کارگر فوت کرده و ۱۱۷ نفر قطع عضو، ۷۲ نفر دچار نقص عضو شده‌اند ۴۲۳ مورد شکستگی، ۴۸ سوختگی، ۳۳۴ جراحت و ۷۴ مورد ساير صدمات نيز به ثبت رسيده است/ اصفهان دومين استان پرحادثه برای کارگران است.


رئيس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان از وقوع هزار و ۱۱۷ حادثه برای کارگران اين استان در سال جاری خبر داد و گفت: بين ۷۰ تا ۷۵ درصد اين حوادث به دليل قصور کارفرمايان رخ داده است.

امير مسعود حاجی رستم در گفتگو با ايلنا، کوتاهی کارفرمايان را شامل طيف وسيعی از عوامل مانند نداشتن حفاظ در ماشين آلات، کمبود وسايل ايمنی و رعايت نکردن دستورالعمل‌های ايمنی در واحدهای توليدی دانست و افزود: با اينکه آمار حوادث در مقايسه با سال گذشته، درصد بسيار جزيی افزايش داشته، اما اگر اين عدد را با رشد روزافزون جمعيت بيمه شدگان مقايسه کنيم، کاهش هم نشان می‌دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی شرايط موجود در اقتصاد کشور را نيز در افزايش آمار حوادث ناشی از کار موثر عنوان کرد و گفت: در سالهای گذشته، کارگران کمتر به دليل جراحت‌های سطحی، پارگی و بريدگی‌ها اقدام به شکايت می‌کردند اما افزايش رقم ديه، اين روند را تغيير داده است.

رئيس اداره بازرسی کار استان اصفهان از فوت ۴۹ کارگر در واحدهای توليدی از ابتدای سال تاکنون خبر داد و تاکيد کرد: در اين مدت ۱۱۷ نفر قطع عضو، ۷۲ نفر دچار نقص عضو شده‌اند ۴۲۳ مورد شکستگی، ۴۸ سوختگی، ۳۳۴ جراحت و ۷۴ مورد ساير صدمات نيز به ثبت رسيده است.

وی آمار فوت شدگان بر اثر حوادث کار در سال گذشته را ۱۰۴ نفر اعلام کرد و ادامه داد: بر اساس آمار، پس از صنعت بيشترين حوادث کار، در کارگاههای ساختمانی رخ می‌دهد اما از آنجا که تعداد شاغلان در کارگاههای صنعتی ۲۰برابر ساختمان است می‌توان نتيجه گرفت صنعت ساختمان پرحادثه‌ترين کارگاه‌ها برای شاغلان به شمار می‌آيد.

حاجی رستم يکی از راهکارهای کليدی برای کاهش اين حوادث تلخ و خسارت بار را همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت برای آموزش و الزام کارفرمايان به استفاده از وسايل ايمنی در واحدهای توليدی بيان کرد و گفت: برای آگاه سازی مردم از خطرات موجود در محيط‌های کار و اهميت رعايت نکات ايمنی و حفاظتی، لازم است دستگاههای اجرايی مانند صدا و سيما همکاری کنند تا اين فرهنگ در بين نيروهای کار و توليد نهاديه شود.

وی با اشاره به وقوع بيشترين حوادث ناشی از کار در شهرستان‌های اصفهان، کاشان، شاهين شهر و خمينی شهر، افزود: آمار وقوع اين حوادث در اصفهان بيشتر از ديگر استان‌های کشور است تا جايی که اصفهان را در جايگاه دوم و بعد از پايتخت قرار می‌دهد.

رئيس اداره بازرسی کار استان اصفهان همچنين در واکنش به انتقاداتی که درباره کمبود بازرسان ايمنی برای نظارت بر ايمنی کارگاههای استان مطرح می‌شود، اعلام کرد: بيش از ۶۰ بازرس بر عملکرد واحدهای توليدی نظارت دارند و وقع حوادث ناشی از کار، بيشتر به دليل عملکرد نامناسب بيمه‌های خصوصی است.

به گفته وی، بيمه حوادث کارگاه، خيال کارفرمايان را از پرداخت خسارت در اين واحد‌ها راحت می‌کند به همين دليل نگرانی از بابت هزينه‌های درمان و خسارت ناشی از وقوع حادثه برای کارگران ندارند در حالی که بيمه گذاران در کشورهای پيشرفته به هيچ وجه زير بار بيمه کردن کارگاه بدون نظارت بر ايمنی آن نمی‌روند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016