یکشنبه 26 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ضرورت تدوین آیین نامه‌ای جامع برای گذرنامه دختران

یک عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: لازم است چارچوب آیین نامه‌ای برای صدور گذرنامه دختران بر اساس کشور مقصد، مدت اقامت دختران و هدف از سفر آنان با حفظ شوونات‌شان تدوین شود.

فاطمه آلیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: برخی از دختران خواهان گذرنامه برای سفرهای زیارتی یا علمی کوتاه مدت و بعضی دیگر برای سفرهای تحصیلی دراز مدت هستند و باید قانونی تصویب شود یا در آیین نامه مواردی در نظر گرفته شود که این موارد از هم تفکیک شوند.

وی با اشاره به مصوبه مجلس ششم برای خروج دختران از کشورگفت: در مجلس ششم به دختران اجازه داده شد برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند، اما گزارش‌های نمایندگان مجلس که برای شرکت در گردهمایی‌ها به خارج از کشور رفته‌ بودند نشان می‌داد دانشجویان دختری که در کنار خانواده یا بستگان خود در خارج از کشور تحصیل می‌کردند موفق‌تر از دانشجویان فاقد این شرایط بودند. برخی از این دختران ترک تحصیل کرده و بعضی از آنان به علت فقدان تکیه‌گاه دچار بیماری‌های روحی و روانی شده بودند. همین امر موجب شد که آنان اجازه خروج دختران را در مجلس بررسی کنند.

آلیا درباره دیدگاه مخالفان ایجاد محدودیت صدور گذرنامه برای دختران اظهار کرد: این افراد معتقدند زنان و دختران ایرانی پس از انقلاب پیشرفت کرد‌ه، به رشد و بلوغ رسیده‌ و در عرصه‌های سیاسی، علمی و پژوهشی با حفظ عفاف و حجاب رشد کرده‌اند. در این شرایط چرا باید برای خروج آنان از کشور محدودیت قائل شد؟

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این مخالفان با اشاره به معنای اجازه ولی یا حاکم شرع به منظور صدور گذرنامه اظهار کرد: صدوراجازه به معنی تامین مالی و وجود تکیه گاه برای دختر در مدت اقامت در خارج از کشور است، اما برخی افراد با تمسخر این مطلب را مطرح می‌کنند که مگر رشد عقلی دختر دچار نقصان است که باید اجازه بگیرد؟

وی در پاسخ به این سوال که چه ضمانتی برای حمایت ولی قهری یا حاکم شرع از دختر در خارج از کشور پس از خروج از کشور وجود دارد، اظهار کرد: پیش از مجلس ششم، دختران حق خروج از کشور را نداشتند، بنابراین برخی از آنان به صورت صوری ازدواج می‌کردند و پس از خروج از مرز از پسر جدا می‌شدند. این امر مفاسدی را در پی داشت. بنابراین لازم است قانونی تصویب شود که موارد مختلف خروج دختران از کشور از یکدیگر تفکیک شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آلیا در ادامه خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی به عنوان یک الگو مطرح است و اگر دختری در خارج از کشور مورد اهانت قرار بگیرد نظام جمهوری اسلامی از تبعه خود در خارج از کشور حمایت می‌کند ولی وجود شاکی خصوصی می‌تواند جریان رسیدگی به پرونده را متفاوت کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ضرورت موافقت ولی قهری یا حاکم شرع برای صدور گذرنامه برای دختران دارای وجوه مختلفی است که باید با توجه به این وجوه اظهار نظر کرد.

وی با اشاره به طرفداران اعمال محدودیت به منظور صدور گذرنامه برای دختران گفت: کسانی که پیشنهاد ایجاد محدودیت به منظور صدور گذرنامه برای دختران را دارند دلایلی دارند چراکه برخی از دخترانی که حتی با انگیزه ادامه تحصیل به خارج از کشور رفته‌اند به علت نبود ساز و کارهای لازم دچار مشکلاتی شده‌اند و ترک تحصیل کرده و برخی از آنان به دام گروهک‌های سیاسی ، مواد مخدر و فاسد گرفتار شده‌اند، بنابراین این نمایندگان به شدت معتقدند که خروج دختران از کشور با اذن ولی قهری یا حاکم شرع باید همراه باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016