دوشنبه 27 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

به احترام او که بهشتی بود، مراسم شب چهلم ستار بهشتی در بند سياسی زندان اوين

بنا بر خبر دريافتی، به مناسبت چهلمين روز درگذشت «ستار بهشتی»، ساعت ۶ عصر جمعه (۲۴ آذرماه) مراسمی در بند ۳۵۰ زندان اوين برگزار و ياد اين هموطن جوان توسط زندانيان سياسی گرامی داشته شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين گردهمايی «محمد علی دادخواه» حقوقدان و فعال حقوق بشری سخن گفت و به واکاوی مسئله قتل ستار از منظر شرع، عرف و قانون پرداخت. او در بخشی از سخنان خود گفت: «نخستين وظيفه دولتمردان حفظ امنيت و پاسداری جان مردم است. اگر برای غرق شدن انسانی در رود يا پرت شدن شخصی در کوه و سانحه ای در دشت بهانه ای باشد، ولی هيچ عذری برای کشته شدن انسانی که در چارديواری زندان به سر می برده، وجود ندارد. اين مسئله هنگامی پررنگ تر می شود که همه دلايل و شواهد گويای آن است که هيچکس جز ماموران دولتی نزد ستار بهشتی جوان وبلاگ نويس ايرانی، نبوده است. بر اين اساس بايد اعلام کرد که اين رخداد وحشتناک تنها يک مسئول دارد و آن هم مامورين حاکم بر افعال و احوال ستار بهشتی بودند.»

دادخواه همچنين گفت: «با توجه به صراحت قانون اساسی که تاکيد دارد "جان و مال و حيثيت افراد مصون از تعرض است"، اين يک تجاوز آشکار به قانون محسوب می شود. تاريخ بازداشت و زندان ما در همين سال های اخير، ديگر موارد مشابه مثل کشته شدن زهرا کاظمی در زمان دادستانی سعيد مرتضوی را از ياد نبرده است، يا جان باختن روح الامينی و ساير قربانيان بازداشتگاه کهريزک را به ياد دارد. بايد يک نگرش نو به حفظ حقوق زندانيان ايجاد شود؛ امری که دولت و نظام هم از طريق معاهدات بين المللی مکلف به آن هستند و هم از نگاه حقوق و قانون داخلی در زمره تکاليف غيرقابل انکار دولت است.»

او سپس به غزلی از حافظ استناد جست که اشاره به افرادی دارد که ميان آنچه می نمايند تا آنچه واقعا در عمل می کنند، تفاوت آشکاری وجود دارد: «واعظان کين جلوه بر محراب و منبر می کنند/ چون به خلوت می روند آن کار ديگر می کنند/

گوييا باور نمی دارند روز داوری/ کين همه مکر و دغل در کار داور می کنند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016