پنجشنبه 23 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خانواده ستار بهشتی در مراسم چهلمش مورد "ضرب و شتم" قرار گرفتند

مراسم چهلم ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نويسی که در بازداشت درگذشت، در قبرستان رباط کريم با حضور گسترده نيروهای امنيتی برگزار شد. با پايان مراسم، مأموران به خانواده ستار بهشتی حمله کردند و خواهر و مادر او را مورد ضرب و شتم قرار دادند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی ـ مراسم چهلم ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نويسی که در بازداشت درگذشت، امروز پنج‌شنبه ۲۳ آذرماه در قبرستان رباط کريم با حضور گسترده نيروهای امنيتی برگزار شد.

بعد از مرگ آقای بهشتی، گزارش هايی در مورد شکنجه شدن او در جريان بازداشتش منتشر شد و مادرش نيز گفت که فرزندش به قتل رسيده است.

به گفته يک منبع آگاه، با پايان مراسم امروز، نيروهای امنيتی به سمت خانواده ستار بهشتی حمله کردند.

اين منبع آگاه با اعلام اين خبر به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "با پايان مراسم، ماموران به خانواده ستار بهشتی حمله کردند و خواهر و مادر او را مورد ضرب و شتم قرار دادند به طوريکه روسری از سر خواهر ستار افتاد. همچنين تلاش کردند که برادر ستار را بازداشت کنند، اما با مقاومت مردم محلی نتوانستند او را با خود ببرند. اما يکی از اهالی که برای کمک به خانواده رفته بود توسط ماموران امنيتی بازداشت شد."

اين در حالی است که سحر بهشتی، خواهر اين وبلاگ‌نويس، امروز در گفت و گو با سايت کلمه ابراز اميدواری کرده بود که مراسم چهلم متفاوت از مراسم خاکسپاری و هفتم وی برگزار شود.

او همچنين گفته که اين خانواده به شدت تحت فشار نيروهای امنيتی هستند و تنها خواسته مادر او "قصاص عامل قتل فرزندش" است.

گوهر عشقی،مادر ستار بهشتی نيز پيشتر در گفت و گويی از تهديد شدن دختر خود توسط نيروهای امنيتی خبر داد و گفته بود: "دخترم را تهديد کردند و بهش گفتند اگر به خودت رحم نمی کنی حداقل به بچه ۶ ماهه ات رحم کن."

مادر ستار بهشتی همچنين درخصوص شائبه مرگ فرزندش گفته بود: " ستار ۳۵ سالش بود و سالم. نه بيماری قلبی داشت که می گويند قلبش گرفته است و نه هيچ مشکل ديگری داشت. سه شنبه ای بچه ام را بردند سه شنبه هفته بعدش گفتند بيا و جنازه اش را بگير. آخر من چطور می توانم باور کنم که مرگ او طبيعی بوده است."

مرگ اين وبلاگ‌نويس واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت، تا آنجا که مجلس ايران نماينده‌ای را مسئول پيگيری اين پرونده کرد.

همچنين در آخرين اظهارنظر مقامات قضايی ايران غلامحسين محسنی‌ اژ‌ه‌ای، سخنگوی قوه قضائيه ايران گفت که تعدادی از مأموران پليس سايبری ايران در ارتباط با پرونده ستار بهشتی در بازداشت هستند و تأييد کرده که در اين پرونده "تاکنون ضرب و شتم و بددهانی مشخص شده است".

سخنگوی قوه قضائيه همچنين با توجه به گزارش هفت نفره پزشکان گفته که محتمل ترين علت منجر به فوت آقای بهشتی "پديده شوک" است.

او گفت که پزشکان اعلام کردند اين شوک می تواند روانی يا فيزيکی باشد که "من از آنها پرسيدم اگر فيزيکی بوده آيا آثاری از خود به جا نگذاشته است که آنها اعلام کردند آثاری در اين زمينه ديده نشده است."

اين در حالی است که آقای محسنی اژه‌ای پيشتر اعلام کرده بود که روی جسد آقای بهشتی آثار کبودی وجود داشته است.

مقام های قضايی تاييد کرده اند که ستار بهشتی در روز نهم آبان توسط پليس سايبری تهران دستگير و به زندان اوين تهران منتقل شد، اما چهار روز بعد در حالی که در بازداشتگاه پليس نگهداری می شد، درگذشت. پس از انتقادهای مطرح شده از پليس فتا و پيگيری برخی از نمايندگان مجلس ايران، اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده پليس ايران تصميم گرفت سرهنگ محمدحسن شکريان، رييس پليس فتای تهران را از کار برکنار کند.

اما بعد از مدتی اعلام شد که برکناری رئيس پليس فتا ارتباطی با مرگ اين وبلاگ نويس ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016