سه شنبه 28 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتراض نماینده آشوریان به "توهین به اقلیت های دینی" در ایران

بی بی سی ـ یوناتن بت‌کلیا، نماینده مسیحیان آشوری در مجلس نهم با اعتراض به "توهین به اقلیت های دینی" در برخی برنامه های رادیو و تلویزیون حکومتی ایران، از عزت الله ضرغامی رئیس این رسانه خواسته جلوی تکرار چنین مواردی را بگیرد.

در خبر سه شنبه ۲۸ آذر (۱۸ دسامبر) خبرگزاری ایسنا از اظهارات آقای بت کلیا، توضیح بیشتری در خصوص "توهین" های مورد اعتراض این نماینده مجلس به چشم نمی خورد.

وی در بخش دیگری از نطق خود در جلسه علنی مجلس، با اشاره به "اینکه مسئولان اجرایی از استخدام آشوریان خودداری می‌کنند"، خواستار رسیدگی رئیس جمهور به این موضوع شده و گفته است: "برخورد سلیقه‌ای برخی مسئولان اجرایی باعث مهاجرت آشوریان که در تنگنای اقتصادی قرار دارند، می‌شود."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اقلیت های دینی مسیحی، کلیمی و زرتشتی، در قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته شده اند. اما پیروان این ادیان، از حقوق برابر با مسلمان برخوردار نیستند و این وضعیت باعث اعتراض سازمان های مدافع حقوق بشر شده است.

انتقاد از قوه قضائیه ایران

نماینده آشوریان در مجلس، با اشاره به "نامه نگاری های متعدد" با رئیس قوه قضاییه ایران در مورد وضعیت مسیحیان آشوری، اعلام کرده که تاکنون "هیچ پاسخی" به این مکاتبات داده نشده است.

یوناتن بت‌کلیا به عنوان نمونه هایی از موضوعات مورد انتقاد خود، به مفاد "ماده ۸۸۱ مکرر" قانون مدنی ایران و نیز "محدودیت های [موجود] در باره قصاص" اشاره کرده و در بخشی دیگر از سخنانش، "تفکیک بر مبنای دین و تفکر" را برخلاف اصول حقوقی دانسته است.

مطابق "ماده ۸۸۱ مکرر" قانون مدنی ایران، در صورتی که یک یا چند نفر از وراث یک فرد مسلمان، مسلمان و دیگران غیرمسلمان باشند، تمام ارث به فرد یا افراد مسلمان خواهد رسید، حتی اگر نسبت آنان با متوفی، دورتر از ورثه دیگر باشد.

اظهارات نماینده آشوریان در خصوص موضوع قصاص نیز، ظاهرا اشاره ای به تفاوت میان مجازات قتل عمد مسلمانان و غیرمسلمانان در دادگاه های ایران است.

در این دادگاه ها، در صورتی که یک غیرمسلمان اقدام به قتل فردی مسلمان کند ممکن است به اشد مجازات (قصاص) محکوم شود، اما در صورتی که مسلمانی یک فرد غیرمسلمان را بکشد، به چنین مجازاتی نمی رسد.

یوناتن بت‌کلیا، در بخش دیگری از اظهارات خود خواستار "استخدام معلمان آشوری" برای مدارس آشوریان و جلوگیری از تغییر نام یکی از این مدارس شده که به گفته وی قرار است از "حضرت مریم" به "حیات طیبه" تبدیل شود.

وی همچنین تقاضای نوسازی مدارس قدیمی اقلیت‌های دینی را مطرح کرده و هشدار داده است که در غیر این صورت "بیم خطر جانی در مورد این مدارس می‌رود".

نماینده آشوریان در مجلس ایران، با وجود این انتقادها، گزارش احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل درمورد ایران را، که بخشی از آن به نقض حقوق اقلیت های دینی و مذهبی در ایران اختصاص دارد، محکوم کرده است.

در بخشی از سومین گزارش آقای شهید در مورد ایران که دو ماه پیش منتشر شد، آمده بود که از خرداد ۱۳۸۹ تا زمان انتشار آن گزارش، ۳۰۰ مسیحی در این کشور بازداشت شده‌اند و ۴۱ نفر از آنها بدون اتهام از یک ماه تا یک سال در زندان به سر برده‌اند.

بر اساس این گزارش "کلیساها [در ایران] باید درباره پذیرش اعضای جدید به دولت گزارش دهند و نوکیشان مسیحی بازداشت شده و با تهدید به اتهام ارتداد برای ترک مسیحیت زیر فشار قرار گرفته‌اند."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016