پنجشنبه 30 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصطفی پورمحمدی: در شرايط فتنه هستيم، احمد خاتمی کانديدا شود از او حمايت می‌کنم، هاشمی نبايد مقابل نظام بايستد

ايلنا - قم: رئيس سازمان بازرسی کل کشور، در پاسخ به پيشنهاد يکی از طلاب حوزه علميه قم مبنی بر تلاش برای کانديداتوری سيداحمد خاتمی در انتخابات رياست جمهوری سال ۹۲، اظهار داشت: شما ايشان را راضی کنيد تا کانديدا شوند و ما نيز از ايشان، پشتيبانی و حمايت می‌کنيم.

به گزارش خبرنگار ايلنا در قم، حجت الاسلام و المسلمين مصطفی پورمحمدی، چهارشنبه شب در جمع طلاب و فضلای کرمانی مقيم قم، در محل سالن اجتماعات دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم، اظهار داشت: طلبگی موهبتی بزرگ است و به اندازه‌ای به اين موضوع اعتقاد دارم که گاهی می‌گويم حاضرم همه چيز خود را بدهم اما دست از طلبگی بر ندارم.

وی با تأکيد بر اينکه فرصت طلبگی، فرصتی تکرار نشدنی است، گفت: خوشبختانه مردم مسلمان ما متکی و وفادار به روحانيت هستند و با اعتمادی که به ما دارند، انتظار دارند، دين را آن گونه که هست به آن‌ها منتقل کنيم.

بسياری از مشکلات فعلی، به دليل ناآگاهی است

رئيس سازمان بازرسی کل کشور، با تأکيد بر اينکه بايد در راه رشد علم و آگاهی فردی و اجتماعی گام برداريم، گفت: بسياری از مشکلات امروز کشور به دليل اين است که آگاهی لازم برای برطرف کردن اين مشکلات را ندارند.

وی افزود: امروز مردم، از ما روحانيون انتظار دارند در مسائل مختلف اعتقادی، فرهنگی، سياسی و... به ايرادات، شبهات و اشکالاتشان پاسخ دهيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايران در ويترين دنيا قرار دارد

پورمحمدی با بيان اينکه خانم کيلينتون اخيرا گفته‌اند هر جا می‌رويم نشانی از جمهوری اسلامی می‌بينيم، گفت: اين سخنان، نشان از آن دارد که جمهوری اسلامی به عنوان يک فکر و مدل در دنيا عرضه شده است، گفت: چه بخواهيم و چه نخواهيم اين مدل به نام روحانيت گره خورده و از اين رو می‌توان گفت که ما در وی‌ترين توجهات دنيای امروز هستيم.

وی اظهار داشت: امروز جمهوری اسلامی در دنيا طرفداران بسياری دارد و از ما انتظار دارند که برای امور مختلف آن‌ها راه حل ارائه کنيم.

در دولت و مجلس و قوه قضائيه بيشتر غير روحانيون وجود دارند

رئيس سازمان بازرسی کل کشور گفت: امروز در دولت، مجلس و حتی قوه قضائيه ما بيشتر غير روحانيان وجود دارند اما با همه اين حرف‌ها، انتظارات مردم متوجه ما روحانيت است و خواسته‌های خود را از ما مطالبه می‌کنند؛ البته بيراه هم نمی‌گويند چون عنوان می‌کنند ما به پشتوانه شما در مسير انقلاب گام برداشتيم.

وی تصريح کرد: امروز نقشه دنيا تحت تأثير اقدامات جمهوری اسلامی کشيده می‌شود چرا که نمی‌توانند نقش جمهوری اسلامی و عملکردهای آن را ناديده بگيرند.

مدار منسجم توطئه عليه جمهوری اسلامی وجود دارد

پورمحمدی با اشاره به تحريم‌های اخير بر عليه جمهوری اسلامی گفت: اين تحريم‌ها به خاطر مسئله هسته‌ای نيست، چرا که تحريم‌ها و فشار‌ها در سال‌های قبل از مطرح شدن مسئله هسته‌ای نيز اعمال می‌شد.

وی تأکيد کرد: ماجراجويی‌های غرب بر عليه جمهوری اسلامی به اين خاطر است که ابتدا فکر می‌کردند ما به عنوان حکومت جمهوری اسلامی در مشکلات می‌مانيم و اصلا به پيش نمی‌رويم، اما امروز شاهديم يک مدار منسجم توطئه بر عليه ما به کار گرفته شده تا ما را از پا در بياورند.

وی گفت: در چنين شرايطی که شاهد فشار و دسيسه‌های دشمنان و به ويژه آمريکا هستيم، بايد با يک چشم فضای داخلی خود را مديريت کرده تا مشکلاتمان را برطرف کنيم و با ظرفيت سازی که داريم جايگاه بين المللی خود را مستحکمتر کنيم.

رئيس سازمان بازرسی کل کشور، در ادامه سخنان خود، به پرسش‌های حاضران در جلسه پاسخ گفت.

موسوی خوئينی‌ها عزلم کرد

پورمحمدی در پاسخ به اين سؤال که نکات برجسته و مبهم در گذشته خود مخصوصا در زمان مسئوليت در وزارت اطلاعات را بيان کنيد؟ به بيان تاريخچه‌ای از زندگی سياسی خود به ويژه ايام سقوط رژيم شاه و سال‌های پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: زمانی که آقای موسوی خوئينی‌ها دادستان کل کشور شد، من در مسئوليت دادستانی مشهد بودم و البته قبل از آن نيز مسئوليت‌های مختلفی داشتم، اما به دليل اينکه آقای موسوی خوئينی‌ها، ما را جزو نيروهای مقام معظم رهبری می‌دانستند، از اين سمت عزلم کردند و به اين ترتيب از دادستانی مشهد بيرون آمدم.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که آقای ری شهری به وزارت اطلاعات رفت، من را دعوت کرد تا به وزارت اطلاعات بروم و در آنجا مسئوليت ضد جاسوسی وزارت را به عهده گرفتم، تا اينکه امام از دنيا رفتند و آقا رهبر شدند؛ در‌‌ همان ديدارهای ابتدايی، گزارش دستگيری‌ها و اقدامات وزارت اطلاعات را خدمت آقا ارائه کرديم، که ايشان ديدند و به بنده جايزه و لوح تقديری دادند؛ يعنی در روزهای اول رهبری مقام معظم رهبری، به لوح تقدير ايشان متنعم شديم.

ديپلماسی پنهان کشور را مديريت می‌کردم

پورمحمدی گفت: ۱ سال و نيم نيز در مرکز استراتژيک وزارت اطلاعات و ۹ سال رئيس اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات بودم و به نوعی ديپلماسی پنهان کشور را مديريت می‌کردم.

به همسرم بگوييد برايش دعای طول عمر کردم

وی در پاسخ به سؤال يکی از طلاب مبنی بر اينکه آيا شما در فوت همسر خود دخيل بوديد؟ گفت: نخير، ايشان هنوز زنده هستند و انشاالله خداوند به ايشان طول عمر داده و البته اميدواريم اين دعای ما به گوش ايشان برسد.

پورمحمدی در پاسخ به سؤال يکی ديگر از طلاب مبنی بر اينکه آيا شما در وزارت اطلاعات نيروی آقای هاشمی رفسنجانی بوديد؟ و آيا اينکه گفته می‌شود يکی از کسانی که اجازه نمی‌داد به پرونده‌های مهدی هاشمی رسيدگی شود، شما بوديد، صحت دارد؟ گفت: آن موقع که بنده در وزارت اطلاعات بودم، مهدی سنش کم بود؛ البته من هم در بخش داخلی وزارت نبودم.

از ابتدا سرباز آقای خامنه‌ای بودم

وی در ادامه پاسخ به سؤال فوق، با بيان اينکه بنده از ابتدا سرباز انقلاب بوده الان هم هستيم و هميشه جزو نيرو‌ها و سربازان مقام معظم رهبری مطرح می‌شديم، خاطرنشان کرد: يک مقدار چپی‌ها و اصلاح طلب‌های امروزی، در زمان وزارت اطلاعات آقای ری شهری هنوز در وزارت بودند؛ زمانی بين ما بگو مگويی روی آقای خامنه‌ای صورت گرفت، که من با حالت عصبانيت گفتم ما در جريان تهمت‌هايی که به آيت الله بهشتی زده می‌شد سکوت کرديم و نتيجه‌اش آن شد اما اکنون نمی‌گذارم آقای خامنه‌ای، بهشتی ديگری شود.

رئيس سازمان بازرسی کل کشور، افزود: الحمدالله که خدا اين نعمت را برای ما نگاه داشت تا امروز رهبری کشور دست ايشان باشد.

وی در پاسخ به سؤال ديگری مبنی بر اينکه آيا درست است که، در زمانی که نظام، قصد دستگيری مهدی هاشمی را داشت، شما به آقای هاشمی خبر داديد تا به پرونده مهدی رسيدگی نشود؟، گفت: اين‌ها چيزهايی است که جديد می‌شنويم.

رئيس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سؤالی در مورد شايعات تخلفات مالی وزارت کشور در دوران وزير کشوری خود، گفت: يک سری از پرسنل وزارت از طريق تعاونی وزارت کشور، درخواست وام کرده و نامه نوشتند که به استناد ماده ۱۷ قانون داخلی وزارت، رئيس دستگاه می‌تواند برای پرسنل دستگاه، وام کوتاه مدت قرض الحسنه بدهد؛ اين وام از معاونت عمرانی وزارت کشور تهيه و در اختيار تعاونی وزارت قرار گرفت که بعد از گذشت دوماه نامه‌ای به دست ما رسيد که ما دو يا سه ماه ديگر نيز برای شروع بازپرداخت وام مهلت می‌خواهيم که پس از مدت کوتاهی از اين امر، عزل شديم.

۲۰ميليارد وزارت کشور را اصلا نديدم

وی تصريح کرد: متأسفانه وقتی که آدم مرزی نمی‌شناسد و بی‌تقوايی حاکم می‌شود، ديديم که فلانی در تريبون رسمی اعلام کرد که وزير قبلی ۲۰ميليارد تومان از وزارت کشور برده و هنوز بر نگردانده است، در حالی که يک ريال از اين پول را من نديده‌ام.

مديريت مدرسه علميه کرمانی‌ها بايد ولايی‌تر باشد

پورمحمدی در پاسخ به سؤالات متعدد طلاب کرمانی در خصوص وضعيت مديريت مدرسه علميه کرمانی‌ها در شهر قم، نيز گفت: اين مدرسه متعلق به کرمانی هاست و البته معتقدم مديرت اين مدرسه بايد ولايی‌تر باشد.

خاطرنشان می‌شود مديريت اين مدرسه در حال حاضر با حجت الاسلام و المسلمين کشميری است و برخی از طلاب اين مدرسه به دليل نزديکی وی با افرادی چون حجت الاسلام و المسلمين شيخ مجيد انصاری، عنوان می‌کنند که بايد مديريت اين مدرسه تغيير کند، اما از آنجايی که نيمی از سند ملکی اين مدرسه علميه به نام حجت الاسلام و المسلمين کشميری است، اين فشار‌ها تا کنون نتيجه‌ای نداشته است.

سيداحمد خاتمی کانديدا شود از او حمايت می‌کنم

پورمحمدی در ادامه پاسخ به سؤالات طلاب حاضر در جلسه در خصوص پيشنهاد يکی از حاضران مبنی بر اينکه اگر می‌خواهيد وظيفه خود را در قبال کشور انجام دهيد، در انتخابات رياست جمهوری آينده کانديدا نشده و کاری کنيد که آيت الله سيد احمد خاتمی کانيدا شود و از او حمايت کنيد، گفت: شما ايشان را راضی کنيد تا کانديدا شوند و ما نيز از ايشان حمايت می‌کنيم، اما بعيد می‌دانم ايشان حاضر باشند نعمت حوزه، منبر، تحقيق و روضه را به ۱۰ تا رياست جمهوری بدهند؛ ايشان يک روحانی اثر بخش در جامعه هستند اما با اين حال شما ايشان راضيشان کنيد ما از ايشان پشتيبانی می‌کنيم.

دوبار رهبری نگذاشت از وزارت کشور عزل شوم

وی در پاسخ به سؤال ديگری مبنی بر اينکه مگر مشکل بين شما و احمدی‌نژاد چه بود که حضرت آقا وارد عمل شد؟ گفت: اولين بار که به من گفتند از وزارت کشور استعفا بده، ده ماه از عمر مسئوليت من در وزارت کشور گذشته بود که پاسخ دادم اينکه شخصا استعفا دهم برای من بد است؛ استعفا دهم چون می‌گويند مگر ناموفق بودی که من نبودم. گفتم با اين حال شما دو خط بنويس که نباش، من نيستم؛ گفتم برای من بد است که از مسئوليت فرار کنم، مگر اينکه آقا بفرمايد؛ در آنجا زنگ زدم خدمت مقام معظم رهبری و عرض کردم داستان اين طور شد، که ايشان گفتند محکم سر جايت بمان و به هيچ کس هم هيچ نگو؛ به همين دليل اين موضوع را حتی به معاونين و خانواده و بستگانم نيز نگفتم و در جای خود ايستاديم؛ بار دومی که می‌خواستند مرا بردارند، خودم نمی‌دانستم اما آقا نگذاشتند، اما دفعه سوم که موجب عزلم شود، قبل از اينکه بگويند و کسی متوجه شود اين کار را انجام دادند و آقا نيز، ديگر کاری نکردند.

هاشمی نبايد مقابل نظام بايستد

پورمحمدی در پاسخ به سؤالی ديگر مبنی بر اينکه رابطه شما با آقای هاشمی رفسنجانی چگونه است؟ گفت: آقای هاشمی رفسنجانی همشهری ماست؛ می‌دانيد خانواده هاشمی و خانواده پورمحمدی، در کرمان با هم رقيب هستيم؛ ما شناخته می‌شويم به ولايی بودن، و آن‌ها نيز به گونه‌ای ديگر شناخته می‌شوند؛ البته آن‌ها نه اينکه ولايی نباشند، اما به گونه‌ای خاص شناخته می‌شوند.

وی اضافه کرد: معتقدم آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان نيروی انقلاب، رئيس جمهور، فرمانده جنگ و... خدماتی را به کشور داشته و ما نيز در دولت آقای هاشمی می‌دويديم و ايشان هم خيلی جا‌ها از ما حمايت می‌کردند؛ عقيده دارم آقای هاشمی سرمايه‌ای برای انقلاب بودند و بايد اين سرمايه از کف انقلاب نرود و البته در برابر انقلاب نايستد.

رئيس سازمان بازرسی کل کشور افزود: اين مسئله مهمی است؛ البته انتقاد سر جايش و ما می‌توانيم انتقاد داشته باشيم و می‌توانيم نظر کسی را قبول نکنيم، اما دليل ندارد به کسی بی‌احترامی و هتاکی کنيم؛ يعنی کاری نکنيم جبهه انقلاب شقه شقه شده و سرمايه‌های انقلاب در مقابل هم بايستند که اين وضعيت هزينه‌اش بسيار سنگين است؛ بايد به رهبر نگاه کرده و سرمايه‌های نظام را حفظ کنيم.

در فتنه ۸۸زياد سخنرانی نمی‌کرديم تا نگويند از قبل حکم داده ايد

وی در پاسخ به سؤالی ديگر مبنی بر اينکه نقش شما در فتنه ۸۸چه بود؟ گفت: اين گونه سؤال کردن خوب نيست؛ خيلی‌ها در انقلاب چوب خورده و سيلی خوردند، اما من در سيلی خوردن برای انقلاب شناسنامه دار هستم. ۳۳ سال در انقلاب سرباز بودم و دويدم و انشاالله اين سربازی بماند؛ خوشبختانه در هر روز که در انقلاب بودم، پرونده دارم و در جايی ثبت شده است؛ در سايت‌های ضد انقلاب هم هزاران صفحه عليه من مطلب دارند و اين گونه حرف زدن دون شأن بنده است.

پورمحمدی افزود: البته اگر بپرسند در فتنه ۸۸ چه کرديد؟ بهتر است؛ ما در فتنه ۸۸ مسئول تدبير کار‌ها بوديم، و جدی هم ايستاديم؛ بعضی‌ها وظيفه‌شان سخنرانی کردن بود، اما چون ما در دستگاه قضايی بوديم، نبايد خيلی حرف می‌زديم تا بگويند شما از قبل حکم پرونده‌ها را داديد؛ سعی کرديم کارمان را جدی انجام دهيم.

از مدعيان رياست جمهوری فعلی اطلاعات خارجی‌ام بيشتر است

وی در ادامه در پاسخ به سؤال طلبه‌ای ديگر مبنی بر اينکه اگر شما کانديدای رياست جمهوری شويد، با اطلاعات کم خود در عرصه خارجی چه می‌کنيد؟ گفت: بنده از مدعيان امروز رياست جمهوری اگر اطلاعات خارجی‌ام بيشتر نباشد کمتر نيست.

از روز اول انقلاب، بدون فتنه نبوديم

رئيس سازمان بازرسی کل کشور، در ادامه در پاسخ به دغدغه‌های يکی از طلاب مبنی بر اوضاع نابسمان اقتصادی کشور گفت: ما در نظام جمهوری اسلامی ايران، از روز اول انقلاب بدون فتنه و دشمنی نبوديم و روزی نداريم که از توطئه دشمنان خبری نباشد.

وی افزود: وقتی ادعای تقلب در انتخابات ۸۸ مطرح و هيجان‌هايی ضد مصالح کشور توليد شد، بستری برای دشمن و ايادی فتنه فراهم آمد و آنچه شد که ديديم؛ اين فضايی بود که در فتنه شد و ما وظيفه داشتيم آن را خاموش کنيم.

بسياری مردم به من می‌گفتند آيا می‌دانيد گرانی چقدر است؟

پورمحمدی با تأکيد بر اينکه فتنه تمام شدنی نيست، گفت: بنده قبل از اينکه برای سخنرانی به اين سالن بيايم، به حرم حضرت معصومه (س) رفتم و در آنجا کلی آدم به من گفتند می‌دانی گرانی چقدر است؟ می‌دانيد مردم در مشکلات اقتصادی به سر می‌برند؟ طلبه‌ای به من اصرار می‌کرد که پاسخ دهيد که آيا رهبری از اين موضوع گرانی‌ها خبر دارند يا نه؟ می‌پرسيدند چرا آقا تدبير نمی‌کند؟ من هم پاسخ دادم که کار دست دولتمردان است.

در شرايط فتنه هستيم

وی تصريح کرد: اصلا دشمن همين را می‌خواهد که فشار بياورد و مردم عاصی شوند؛ پس اکنون نيز در شرايط فتنه هستيم؛ يعنی ما الان در فتنه به سر می‌بريم و هر لحظه احتمال دارد اتفاق و بلوايی به راه بيافتد.

در حال بررسی شرايط کانديداتوری هستم

پورمحمدی در پاسخ به احتمال کانديداتوری در انتخابات رياست جمهوری گفت: در اين مسير هستم، و در حال رايزنی، گفت‌و‌گو، صحبت و ارزيابی وضعيت، تا به تصميم لازم رسيده و نظر نهايی خود را به دست بياورم؛ اين مسئوليتی سنگين است که بايد با شرايط خاص خود در آن وارد شده و موفق شوم؛ قطعا اگر به تصميم برسم بايد اعلام کنم و کار‌هايش را تعقيب خواهم کرد.

برخی اعمال احمدی‌نژاد چيزی غير از ولايت مداری را نشان می‌دهد

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص دولت احمدی‌نژاد و ولايت مداری آن گفت: نيت خوان نيستم و نيت خوانی نمی‌کنم؛ ايشان می‌گويد ولايت مدار هستم اما برخی اعمالش چيز ديگری را نشان می‌دهد.

پورمحمدی افزود: دولت در بخش‌هايی مثبت عمل کرده و در بخش‌هايی منفی بود؛ به خصوص در حوزه‌های اقتصادی عملکرد دولت خوب نيست، چنان که در حوزه فرهنگی و ديپلماسی وضعيت خوبی نداشت.

مشايی و احمدی‌نژاد همديگر را پذيرفته اند

وی در پاسخ به سؤال طلبه‌ای ديگر مبنی بر اينکه نقش آقای مشايی در دولت و رابطه‌اش با احمدی‌نژاد؟ گفت: به نظر بنده هر دو اين‌ها هم ديگر را پذيرفتند؛ بنده جمله ادبی و رمانتيک نمی‌گويم اما اين امر واقعيت است؛ آن‌ها اعتقادات، باور، سبک، سياق هم را قبول داشته و به هم ديگر اعتماد کامل دارند.

حکم جديد احمدی‌نژاد به مشايی، حکم نبود، اردتنامه بود

رئيس سازمان بازرسی کل کشور، با اشاره به سمت جديد مشايی در دبيرخانه جنبش عدم تعهد، گفت: تا کنون جنبش عدم تعهد دبيرخانه نداشت، اما آقای احمدی‌نژاد، مشايی را مسئول اين کار کرد؛ به نظرم اين حکم بيش از آنکه حکم باشد، مانيفست و ارادتنامه‌ای بود که احمدی‌نژاد بايد صادر می‌کرد تا موضع وفاداری رئيس جمهور را به مشايی نشان می‌داد؛ آن‌ها يکديگر را باور و به همديگر اعتماد کامل دارند.

وی در پايان در مورد احتمال کانديداتوری مشايی در انتخابات رياست جمهوری گفت: آنچه که از برخی بزرگوران شورای نگهبان مطلع هستيم، می‌گويند با اين وضعيت مشايی تأييد نمی‌شود، اما اگر چيز ديگری بشود، نمی‌دانيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016