دوشنبه 4 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير بهداشت: داروها گران می‌شوند

خبرگزاری فارس: وزير بهداشت گفت: با توجه به اينکه نرخ ارز مرجع نسبت به سال گذشته ۱۶.۵ درصد افزايش يافته و ارز مرجع کافی نيز در اختيار بخش دارويی قرار نگرفته است، افزايش قيمت دارو را در برخی اقلام شاهد هستيم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس؛ مرضيه وحيد دستجردی در حاشيه هفتادوسومين اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور افزود: به شدت پيگير ارز دارويی هستيم و روزانه در اين خصوص تشکيل جلسه می‌دهيم امروز نيز از سوی بانک مرکزی نامه‌ای را دريافت کرديم که ظرف ۳ هفته آينده مشکلات ارز دارويی توسط معاونت‌های مربوطه مرتفع می‌شود.

وی در خصوص نرخ ارز به شرکت‌های دارويی گفت: امسال دلار مرجع به شرکت‌های دارويی با تأخير واريز شد و اين در حالی است که با افزايش ۱۶.۵ درصدی مواجه بوده است. زيرا دلار مرجع سال گذشته هزار و ۵۰ تومان و امسال ۱۲۲۶ تومان است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير بهداشت گفت: برای برخی داروهايی که کاربرد دوگانه در صنعت، تجارت و کشاورزی دارند مانند داروهای ژلاتينی، اين داروها نرخ ارز مرجع ندارند و بايد با ارز آزاد تهيه شود بنابراين افزايش قيمت را در اين داروها شاهد هستيم.

وحيد دستجردی گفت: کميته قيمت‌گذاری بر روی دارو به صورت سه جانبه از سوی توليد‌کنندگان، مصرف‌کنندگان و سازمان غذا و دارو تشکيل می‌شود و در اين خصوص تصميم‌گيری می‌کند. برخی از تجهيزات پزشکی نيز مانند سرم که شاهد افزايش قيمت آن بوده‌ايم تنها به دليل محفظه پلاستيکی قيمت آن ۳ برابر شده است اما به جای افزايش دو برابری ما قيمت آن را ۴۰ درصد افزايش داديم.

وحيد‌دستجردی افزود: به دليل افزايش نرخ ارز افزايش در قيمت داروها را خواهيم داشت. بسياری از داروهای وارداتی نيز در شورای تدوين دارويی مصوب شده و ارز دارويی می‌گرفتند اما برخی داروها نيز مصوب نبوده و ارز مرجع به آنها تعلق نمی‌گيرد بنابر اين ارز آزاد ۳برابری را دريافت می‌کنند.

وزير بهداشت گفت: در حال حاضر اين شرکت‌ها مجبورند اقلام خود را با دلار آزاد تهيه کنند بنابراين قيمت‌ها بالا می‌رود. خوشبختانه همه کمی‌ها و کاستی‌ها در حال جبران است و تاکنون يک سوم از ارز دارويی پرداخت شده و ظرف دو سه هفته آينده با کمک وزارت نفت و بانک مرکزی عمده مشکلات حل می‌شود.

وحيد دستجردی ادامه داد: ۳۰ درصد داروی بيماران خاص و صعب‌العلاج را داريم که آنچه مورد نياز است توليد مواد اوليه داروها است چرا که توليد دارو در کشور بالا نيست. به همين دليل فراخوان کرده‌ايم و ۳۰۰ قلم مواد اوليه دارويی وجود دارد که حدود ۱۲ درصد قلم از آنها آماده رونمايی هستند.

وی ادامه داد: «۳۰۰ قلم مواد اوليه دارويی مقدار کمی نيست و اين در حالی است که شرکت‌های دارويی در معرض فشار افزايش ريال ۱۳۵ درصدی هستند.»

وزير بهداشت گفت: با سنديکای داروسازان و مواد اوليه جلساتی را داشته‌ايم و آنها از مشکلات خود گفتند بايد با بانک مرکزی و بانک عامل برسر ميز مذاکره بنشينيم تا مشکلات حل شود.

وزير بهداشت در خصوص افزايش تعرفه‌ها نيز گفت: تعرفه‌ها سالی يکبار تعيين و افزايش می‌يابد بنابر اين سال آينده نيز به صورت برنامه از پيش مشخص شده تعرفه‌ها را افزايش می‌دهيم. افزايش قيمت وجود دارد و ما راضی به آن نيستيم. اما با اين وجود تعرفه‌ها افزايش نمی‌يابد.

وزير بهداشت در خصوص انتخابات پزشکان عمومی نيز گفت: مشکلاتی در انجمن پزشکان عمومی وجود داشته با اين وجود انتخابات آن را برگزار کرديم اما بايد مشکلات جانبی آن بررسی شود تا بتوانيم گزارش نهايی را از سوی طرفين درگير ارائه دهيم.

وزير بهداشت همچنين در مورد همکاری سازمان بيمه سلامت نيز گفت: اين سازمان محدوديت اعتباری دارد اما قول همکاری داده و معاونت راهبردی رياست جمهوری نيز بايد کمک بيشتری کند تا پزشکان خانواده بيش از اين تعداد بتوانند با بيمه‌ها قرارداد ببندد.

وحيد‌دستجردی همچنين در پاسخ به اين سؤال که آيا در دولت دهم از وی به عنوان وزير زن حمايت می‌شود يا خير گفت: معمولاً زنان تمايلی به انجام کارهای سنگين ندارند اما من را در اين سمت انتخاب کردند. اما اينکه از زنان کابينه حمايت می‌شود يا خير بايد پرسيد حمايت چطور بايد باشد از نظر انجام وظايف زنان تفاوتی با مردان ندارند اما از اين نظر که بودجه بدهند تفاوت قائل می‌شوند.

وی در پاسخ به اين پرسش که آيا شما در ادامه اين دولت وزير بهداشت می‌مانيد به خبرنگاران گفت: خود شما آيا مطمئن هستيد که در اين سمتی که داريد می‌مانيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016