دوشنبه 4 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صادق زيباکلام: اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست جمهوری شرکت نمی‌کنند

فرارو- يک تحليلگر مسائل سياسی با بيان اينکه اصلح طلبان در انتخابات رياست جمهوری سال آينده شرکت نخواهند کرد گفت: نامزدهای اصلاح طلب در انتخابات رياست جمهوری تنها در شرايطی می‌توانند به توفيق در اين رقابت خوشبين و اميدوار باشند که مورد تاييد رهبران اصلاح طلب باشند.

صادق زيباکلام، استاد دانشگاه، در گفتگو با فرارو ضمن بيان اين مطلب با تاکيد بر اينکه شکافی ميان اصلاح طلبان برای شرکت يا عدم شرکت در انتخابات رياست جمهوری ايجاد نشده است گفت: جريانی هستند که مدعی‌اند که وابسته به اردوگاه اصلاح طلبانند و افراد زير مجموعه اين جريان خود را اصلاح طلب معرفی می‌کنند.

وی افزود: همين جريان و افراد درون آن با معرفی کردن خود به عنوان اصلاح طلب در انتخابات نهمين دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کردند در حالی که اصلاح طلبان به صراحت اعلام کرده بودند که در صورتی که شروطشان محقق نشود در انتخابات شرکت نمی‌کنند و که البته شرکت هم نکردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زيباکلام تصريح کرد: آن‌ها اگر چه در تجربه پيشين خود هيچ توفيقی به دست نياوردند و جز يک يا دو نامزد مورد حمايتشان نتوانست پيروز انتخابات مجلس شود، در آستانه انتخابات رياست جمهوری هم تلاش دارند‌‌ همان حربه را در دستور کار قرار دهند و با پرچم اصلاح طلبی در انتخابات شرکت کنند.

اين استاد دانشگاه با تاکيد بر اينکه اصلاح طلبی را نمی‌توان در انحصار شخص و گروهی خاص قرار داد گفت: به هر حال مردم، که مرادم از مردم آن حدود ۱۳ ميليونی است که در انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ به مير حسين موسوی رای دادند تعريف و احساس منحصر به فردی نسبت به جريان اصلاحات و اصلاح طلبان دارند.

وی افزود: بايد ديد فردی همچون صادق زيباکلام به صرف معرفی خود به عنوان اصلاح طلب، اصلاح طلب می‌شود يا خير چون مهم معرفی خود به عنوان اصلاح طلب و بلند کردن پرچم اصلاح طلبی نيست مهم پذيرش مردم است که من يا هر فرد ديگری را اصلاح طلب بدانند.

اين تحليلگر مسائل سياسی ادامه داد: بر اين اساس با توجه به‌شناختی که تاکنون حاصل شده است مردم احزابی همچون مردمسالاری، حزب عدالت و توسعه، جبهه مردمسالاری يا جبهه اصلاحات را اصلاح طلبان نمی‌شناسند در مقابل آن‌ها هنوز احزابی همچون مشارکت، مجاهدين انقلاب اسلامی و شخصيت‌های همچون سيد محمد خاتمی، موسوی لاری، سعيد حجاريان و... را اصلاح طلب می‌دانند.

زيباکلام تاکيد کرد: از اين رو با توجه به تعريف و احساس مردم به اصلاح طلبان بايد گفت که ميان اصلاح طلبان هيچ شکاف و اختلافی به خصوص درباره انتخابات رياست جمهوری پيش رو وجود ندارد و اگر هم اختلافی هست در جزييات است و آن‌ها بر سر کليات با يک يکديگر اجماع دارند.

زيباکلام در پاسخ به اين سوال که اصلاح طلبان روی چه کليتی با يکديگر توافق دارند گفت: شواهد و قرائن موجود حکايت از آن دارد که اصلاح طلبان بعيد است که در انتخابات رياست جمهوری سال آينده شرکت کنند کما اينکه جبهه مشارکت هم طی بيانيه رسمی بر عدم شرکت در انتخابات آينده تاکيد کرد و اگر شرايط به همين منوال پيش رود بعيد نيست که به زودی باقی احزاب و گروه‌های اصلاح طلب با تعريفی که عرض شد عدم شرکت خود در انتخابات را اعلام کنند.

وی با تاکيد بر اينکه اين حدس و تحليل از قطعيت لازم برخوردار نيست گفت: اين تحليل ريشه در عملکرد اصلاح طلبان دارد، در حالی که تنها ۶ ماه به برگزاری انتخابات رياست جمهوری باقی مانده است هنوز اصلاح طلبان گفتگو بر سر گزينه‌های مطرح را آغاز نکرده‌اند هر چند صحبت از گزينه‌های همچون محمد رضا عارف، اسحاق جهانگيری، محمد علی نجفی و... می‌شود.

اين استاد دانشگاه افزود: اصلاح طلبان پيش از آنکه بخواهند وارد جزييات و محتوای انتخابات شوند ابتدا با اين سوال جدی روبرو هستند که آيا شرکت در اين دوره از انتخابات آن‌ها را به هدفشان که پيشبرد جريان دموکراسی خواهی در ايران است رهنمون می‌کند يا خير؟ برخی در پاسخ می‌گويند چون شرکت در اين دوره نمی‌تواند گامی در مسير درست يابی به اين هدف باشد در نتيجه شرکت کردن در اين دوره از انتخابات بی‌فايده است.

وی با تاکيد بر اينکه نبايد از چهره‌های همچون خاتمی و هاشمی انتظار داشت که عدم شرکت خود در انتخابات را به صراحت اعلام کنند گفت: روی اين افراد فشار زيادی وجود دارد و آن‌ها نمی‌توانند عدم شرکت خود در انتخابات را به صراحت اعلام کنند. البته آن‌ها منظور خود را به طور غير مستقيم می‌توانند منتقل کنند.

اين تحليلگر مسائل سياسی افزود: اينکه خاتمی و يا هاشمی اعلام کنند که در اين دوره از انتخابات از هيچ يک از کانديدا‌ها حمايت نمی‌کنند خود اين به معنای عدم شرکت در انتخابات است.

زيباکلام ادامه داد: بر اين اساس اگر رهبری اصلاحات به غلط يا درست تصميم بگيرد که در انتخابات شرکت نمی‌کند هيچ فرد و گروهی نمی‌تواند خود را نامزد اصلاح طلبان معرفی کند که اين شامل محمد رضا عارف، اسحاق جهانگيری، محمد علی نجفی و... می‌شود.

وی تصريح کرد: البته محمدرضا عارف يا هر فرد ديگری می‌توانند بگويند ما شخصيتی مستقل هستيم و با عدم شرکت در انتخابات هم مخالفيم به همين دليل با پرچم اصلاح طلبی نامزد انتخابات می‌شويم که اگر اين اتفاق با زمينه‌های که عرض کردم يعنی تصميم اصلاح طلبان برای عدم شرکت در انتخابات بيفتد، آن وقت آن‌ها يقين بدانند مردم يک ميليون رای هم به آن‌ها نخواهند داد و اين اقدامشان قطعا خودکشی سياسی است.

زيباکلام در خاتمه تاکيد کرد: نامزدهای اصلاح طلب تنها در شرايطی می‌توانند به توفيق در انتخابات رياست جمهوری در صورت شرکت خوشبين و اميدوار باشند که مورد تاييد رهبران اصلاح طلب باشند که مرادم هاشمی، خاتمی و حتی اصلاح طلبانی است که در زندانند و اگر آن‌ها تصميم به عدم شرکت بگيرند بالطبع مردم تمايلی به افرادی که خود را اصلاح طلب معرفی می‌کنند نشان نخواهند داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016