چهارشنبه 13 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روند صعودی بازارهای جهانی پس از توافق مالی در آمریکا

صدای آمریکا - بازارهای جهانی در نخستین روز کاری سال ٢٠١٣ روند صعودی داشتند. روند صعودی بازرهای جهانی یک روز پس از تصویب لایحه مالی موسوم به «پرتگاه مالی» از سوی کنگره آمریکا صورت گرفت.

بازارهای سهام آسیا در روز چهارشنبه از دوری آمریکا از "پرتگاه مالی" استقبال کردند. شاخص های سهام هنگ کنگ با ٢.٩ درصد، سیدنی ١.٢ درصد و سئول ١.٧ درصد رشد صعودی داشتند. بازارهای سهام ژاپن و چین امروز چهارشنبه تعطیل بودند.

در اروپا نیز خرید و فروش بازار سهام امروز رونق داشت. شاخص بورس بریتانیا با ١.۸ درصد و شاخص بورس آلمان و فرانسه هر کدام با ١.۹ درصد رشد، در اوایل امروز خرید و فروش شدند.

باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده سه شنبه شب اعلام کرد مصوبه کنگره برای جلوگیری از ورود آمریکا به «پرتگاه مالی» را امضا می کند. مصوبه کنگره برای تبدیل به قانون به امضای رییس جمهوری آمریکا نیاز دارد.

مجلس نمایندگان آمریکا این لایحه را سه شنبه شب با ۲۵۷ رای موافق در برابر ۱۶۷ رای مخالف تصویب کرد. لایحه ابتدا اوایل روز سه شنبه در سنای آمریکا با ۸۹ رای موافق در برابر ۸ رای مخالف به تصویب رسید.

انتظار می رود بازارهای سهام آمریکا امروز چهارشنبه به تصویب لایحه در کنگره این کشور واکنش مثبتی نشان دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مجلس نمايندگان آمريکا به مصوبه سنا برای پرهيز از "پرتگاه مالی" رای داد

بی بی سی ـ مجلس نمايندگان آمريکا که در کنترل اعضای حزب جمهوری خواه است، به توافق رسيد تا از طرح اجباری موسوم به پرتگاه مالی جلوگيری به عمل آيد.

رای گيری در آخرين ساعات سه شنبه شب، يک روز بعد از آغاز سال نوی ميلادی و زمان قانونی آغاز حذف معافيت‌های مالياتی آمريکايی‌ها، انجام گرفت.

برای تصويب در مجلس نمايندگان، نياز به ۲۱۷ رای مثبت بود و در مجموع ۲۵۷ نماينده به آن رای مثبت داده و ۱۶۷ نفر رای منفی دادند.

پيشتر تصور می‌شد جمهوری‌خواهان برای موافقت با اين مصوبه خواستار افزودن متمم‌هايی شوند اما در عمل، اصلاحاتی صورت نگرفت و نمايندگان به دادن رای مثبت يا منفی به مصوبه قبلی سنا اکتفا کردند.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا دقايقی بعد از تصويب مصوبه در مجلس نمايندگان در کاخ سفيد سخنرانی کرد و گفت اکنون ماليات ۹۸ درصد آمريکايی‌ها افزايش پيدا نخواهد کرد.

وی گفت در صورتی که اين کار انجام نمی‌شد، ممکن بود اقتصاد آمريکا با رکود روبرو شود.

به اين ترتيب برای اولين بار بعد از تقريبا دو دهه، ماليات بر درآمد بخش ثروتمند جامعه آمريکا افزايش داده شد.

بر اساس اين طرح، ماليات زوج‌هايی با درآمد سالانه بيش از ۴۵۰ هزار دلار بالا خواهد رفت.

تصويب در سنا

مصوبه ای که در مجلس نمايندگان به رای گذاشته شده بود، در نخستين ساعات بامداد سه شنبه با ۸۹ رای در مقابل ۸ رای در سنای آمريکا به تصويب رسيده بود، اما اعضای مجلس نمايندگان خواهان زمان بيشتر برای بررسی آن شده بودند.

جو بايدن، معاون رييس جمهوری آمريکا با ميچ مکانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنای آمريکا بر سر رسيدن به توافق چانه‌زنی کرد.

باراک اوباما هم در سخنرانی خود بعد از رای‌دهی در مجلس نمايندگان از آقای بايدن تشکر کرد.

باراک اوباما برای کسب توافق جمهوری‌خواهان کف درآمدی برای افزايش ماليات را از ۲۵۰ هزار دلار به ۴۵۰ هزار دلار افزايش داد.

سناتور ميچ مکانل رهبر اقليت جمهوری خواه سنا پيش از تصويب اين طرح گفت: به عقيده ما ماليات هيچ کس نبايد افزايش پيدا کند، اما می‌دانستيم که اگر کار نکنيم، امروز ماليات همه بالا خواهد رفت.

موافقت جمهوری‌خواهان با اين طرح موفقيتی برای باراک اوباما تلقی شده که خواهان افزايش درآمد دولت از طريق بالا بردن ماليات ثروتمندان بود.

آقای اوباما در بيانيه ای پس از اين رای گيری نوشت: "هرچند تمام خواسته‌های دموکرات‌ها يا جمهوری‌خواهان برآورده نشد، اين توافق کار درستی برای کشور بود."

او مجلس نمايندگان را ترغيب کرد مصوبه سنا را بدون معطلی قانونی کند چرا که گفت که اين کار باعث رشد اقتصاد و کاهش کسر بودجه به شکلی متوازن خواهد شد.

طرح کاهش ماليات همه طبقات درآمدی که قبلا در دوره جورج بوش تصويب شده بود و چند بار تمديد شد، در روز اول ژانويه منقضی می‌شد، اما اکنون کنگره آمريکا تخفيف مالياتی طبقه متوسط را تمديد کرده است.

دموکرات‌ها از اين توافق خوشحال به نظر می‌رسيدند.

سناتور هری ريد رهبر اکثر دموکرات سنا پيش از رای گيری گفت: افراد طبقه متوسط امروز که از خواب برخيزند اطمينان خواهند يافت که ماليات آنها هرکدام ۲۲۰۰ دلار بالاتر نخواهد رفت.

مجموعه تدابير موسوم به "پرتگاه مالی" قرار بود از اول ژانويه اجرا شود.

دو حزب طی سال های اخير به دليل اختلافات عميق نتوانسته اند برای کاهش شديد بودجه و همچنين کاهش بدهی ملی به توافق برسند.

هر يک از دو حزب نسبت به بخش‌هايی از اين تدابير مخالفت‌هايی نشان دادند.

برای مثال جمهوری‌خواهان مايل نبودند ماليات‌ها افزايش يابد و دموکرات‌ها نيز که خواستار افزايش ماليات ثروتمندان بودند، با کاهش هزينه‌های عمومی به ويژه در برنامه‌های تامين اجتماعی مخالفت کردند.

بر اساس گزارش‌ها بازارهای بورس آسيا متاثر از اين رای‌گيری و نتيجه، صبح مناسبی را آغاز کرده اند.

بسياری از اقتصاددانان ابراز نگرانی کرده بودند که افزايش ناگهانی ماليات و کاهش هزينه‌ها به شوک اقتصادی و رکود تازه در آمريکا منجر شود.

دوره کاری کنگره آمريکا روز پنجشنبه سوم ژانويه (۱۴ دی) پايان می‌يابد و اعضای جديد شروع به کار خواهند کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016