دوشنبه 18 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش آمریکا و اتحادیه اروپا به اظهارات بشار اسد درباره بحران سوریه

راديو فردا ـ شورای ائتلاف ملی سوريه، اصلی ترین گروه مخالف حکومت بشار اسد، آمریکا، ترکيه و بريتانيا از اظهارات روز يکشنبه ۱۷ ديماه بشار اسد در خصوص بحران سوريه انتقاد کرده اند. اين در حالی است که ايران از سخنرانی رييس جمهوری سوريه حمايت کرده است.

بشار اسد ، رییس جمهوری سوریه، در نخستين سخنرانی عمومی خود طی چندماه گذشته مخالفان حکومتش را «عروسک‌های خيمه‌شب بازی» غرب و «تروريست های» مورد حمايت قدرت های خارجی خوانده و گفته که مقابله با «تروريست ها» متوقف نخواهد شد.

بشار اسد پيشنهاد کرد تا با افرادی که به گفته وی به سوريه «خيانت» نکرده‌اند، «مذاکره آشتی» برگزار کند و تأکيد کرد که اين مذاکره با تشکيل «دولت جديد» و اعطای «عفو عمومی» همراه خواهد بود.

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز یکشنبه در بیانیه ای طرح صلح پیشنهادی بشار اسد برای پایان دادن به بحران در سوریه را طرحی دانسته که «با واقعیت همخوانی» ندارد.

خانم نولند گفته است:«سخنرانی امروز بشار اسد تلاش ديگری از سوی رژيم برای تمسک به قدرت است و چیزی در راستای پيشبرد هدف مردم سوريه برای انتقال قدرت سياسی نداشت. »



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرده است:«ابتکار (و طرح پيشنهادی) او با واقعیت همخوانی ندارد و تلاش های اخضر ابراهيمی، نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب را تضعيف می کند و تنها به رژيم اجازه می دهد تا هرچه بيشتر به سرکوب خونين مردم سوريه ادامه دهد.»

ويکتوريا نولند همچنين گفته است: بشار اسد مشروعيت خود را از دست داده است و برای پیشبرد یک راه حل سیاسی بايد از قدرت کنار برود، تا انتقال دمکراتيکی که مطالبات و خواست مردم سوريه را متبلور می کند،‌ محقق شود.

واکنش مخالفان

به گزارش خبرگزاری رويترز،‌ جرج صبرا، معاون رييس ائتلاف ملی سوريه، در خصوص اظهارات روز يکشنبه رييس جمهوری سوريه گفته است: برنامه ای که بشار اسد به عنوان محور اصلی پيشنهادش مطرح کرد اصلا «ارزشی ندارد که از آن به عنوان ابتکار ياد بشود. بلکه آن را بايد به مثابه اعلام تداوم جنگ او (بشار اسد) عليه مردم سوريه ديد.»

معاون ائتلاف ملی سوريه تصريح کرده است:«پاسخ مناسب (به اين اظهارات) اين است که به مقاومت ادامه داد و ارتش آزاد سوريه به کارش ادامه خواهد تا آخرين ذره از خاک سوريه را آزاد کند.»

اظهارات بشار اسد واکنش های بين المللی را در پی داشت است.

احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه، در واکنش به سخنرانی رييس جمهوری سوريه گفته است:« اظهارات او (بشار اسد ) فقط تکرار حرف هايی بود که همواره زده است.»

به گزارش رويترز، وزير امور خارجه ترکيه اضافه کرد:«به نظر می رسد که او خود را در اتاقی زندانی کرده است و فقط گزارش های نهادهای امنيتی را می خواند.»

در همين زمينه، ويليام هيگ، وزير خارجه بريتانيا، گفته است:«وعده های توخالی کسی را گول نمی زند.»

وزير خارجه بريتانيا تصريح کرده است: مرگ خشونت و سرکوب مردم سوريه نتيجه اقدامات بشار اسد است.

کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، نيز در بيانيه ای در واکنش به اين سخنرانی گفته است:«ما به دقت به (این سخنرانی) توجه خواهيم کرد تا ببينم آيا نکته تازه ای درآن وجود دارد،‌ ولی با اين حال موضع ما اين است برای تحقق انتقال قدرت سياسی در سوريه، بشار اسد بايد از قدرت کناره گيری کند.»

حمایت ایران از اظهارات بشار اسد

اين در حالی است که ايران متحد حکومت بشار اسد در خاورميانه اعلام کرده است که از «راه حل» ارائه شده توسط رييس جمهوری سوريه حمايت می کند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ، ايرنا، علی اکبر صالحی ،وزير امور خارجه ايران گفته است:« ايران در راستای مواضع اصولی خويش در جهت حل و فصل سياسی بحران سوريه، از ابتکار عمل بشار اسد در ارائه طرح جامع حل بحران اين کشور حمايت می کند.»

بشار اسد روز يکشنبه گفته بود: «ما هيچ راه حل ديپلماتيکی را رد نکرديم. ما با مذاکره موافق بوديم و از راه حل ديپلماتيک استقبال کرديم. اما با چه کسانی می‌خواهيم وارد مذاکره شويم؟ با افراط گرايانی که به جز تروريسم و خونريزی چيزی نمی‌فهمند؟»

وی با اين‌حال تاکيد کرده بود که ورود به راه حل سياسی، در ابتدا نيازمند «توقف کمک‌رسانی‌های مالی و تسليحاتی قدرت‌های منطقه» به نيروهای مخالف، «پايان دادن به عمليات تروريستی» و «کنترل مرزها» است.

سازمان ملل متحد می گويد، از زمان آغاز بحران در سوريه در ماه مارس ۲۰۱۱ تا کنون ۶۰ هزار نفر کشته شده اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، نيروهای مخالف بشار اسد طی اين مدت توانسته اند کنترل مناطقی از شمال و شرق سوريه را در اختيار بگيرند. ولی نيروهای وفادار به بشار اسد همچنان کنترل مناطق پرجمعيت شهری را در اختيار دارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016