سه شنبه 19 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معرفی هيگل و برننان برای رياست پنتاگون و سی‌آی‌ای

بی بی سی ـ باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا چاک هيگل را برای پست وزير دفاع آمريکا و جان برننان را برای رياست سازمان مرکزی اطلاعات آمريکا، سی.آی.اِی معرفی کرده است اما تائيد آنها در مجلس سنای آمريکا ممکن است چندان با سهولت انجام نشود.

جمهوری خواهان چاک هيگل سناتور سابق هم حزبی خود را به داشتن موضع خصمانه نسبت به اسرائيل و نرمش نسبت به ايران متهم می کنند.

آقای برننان نيز به خاطر حمايتش از شيوه های خشن بازجويی در سی.آی.اِی مورد انتقاد است.

انتصاب هر دو نفر بايد به تائيد مجلس سنای آمريکا برسد.

آقای اوباما که به تازگی از تعطيلات خانوادگی در هاوائی به واشنگتن بازگشته، در يک نشست خبری در کاخ سفيد گفت آقای هيگل "رهبری است که نظاميان آمريکا لياقتش را دارند."

آقای اوباما گفت آقای هيگل ۶۶ ساله همواره "مدافع نظاميان آمريکا" بوده و از او به خاطر رويکرد فراجناحی اش تقدير کرد.

رئيس جمهور آمريکا گفت آقای هيگل به ضرورت حفظ نقش رهبری آمريکا اعتقاد دارد، اما افزود که او اقدام نظامی را به عنوان گزينه آخر در نظر خواهد گرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای اوباما افزود:"مهمتر از هر چيز، چاک می داند که جنگ يک مفهوم انتزاعی نيست."

آقای هيگل که در جنگ ويتنام به خاطر "خدمت شامخ نظامی" موفق به دريافت دو نشان نظامی شده است.

پس از معرفی شدن از سوی رئيس جمهور آمريکا، آقای هيگل گفت تلاش خواهد کرد تا استاندارهای بالای وزرای دفاع پيشين را حفظ کند و پيوندهای آمريکا با متحدانش را تقويت کند.

آقای برننان هم گفت که تلاش خواهد کرد تا عملکرد سی.آی.اِی تحت امر او، منعکس کننده آزادی ها و ارزشهايی باشد "که برای آمريکا جايگاه والايی دارند."

در کنار سناتور جان کری که آقای اوباما ماه گذشته برای جايگزينی هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا به سنا معرفی کرد، آقايان هيگل و برننان شاکله تيم امنيت ملی آقای اوباما را در دوره دوم رياست جمهوری او تشکيل خواهند داد.

اما بررسی صلاحيت آقای هيگل ممکن است نبردی سياسی را در مجلس سنای آمريکا برانگيزد.

مخالفت لابی اسرائيل

آقای هيگل در گذشته به خاطر مخالفتش با اقدام نظامی ايالات متحده آمريکا يا اسرائيل عليه ايران جنجال آفرين شده است. او همچنين مدافع مشارکت ايران در مذاکرات آتی صلح در افغانستان است.

هرچند هيچ کدام از سناتورهای جمهوری خواه تهديد نکرده اند که مانع تائيد آقای هيگل شوند، برخی از سناتورهای با نفوذ عليه او موضع گيری کرده اند.

سناتور جان مک کين گفته او نسبت به مواضع آقای هيگل در خصوص طيف وسيعی از موضوعات مرتبط با امنيت ملی آمريکا "ملاحظات جدی" دارد که در جلسه بررسی صلاحيت او در سنا مطرح خواهد کرد.

در سال ۲۰۰۸ کتابی به قلم يک مقام سابق وزارت خارجه آمريکا منتشر شد که در آن از قول آقای هيگل نقل شده بود: "لابی يهودی بسياری را در اينجا (کنگره آمريکا) مرعوب کرده است. من يک سناتور ايالات متحده هستم نه يک سناتور اسرائيل."

روز يکشنبه (۶ ژانويه) ليدسی گراهام، سناتور ارشد جمهوری خواه به شبکه خبری سی.اِن.اِن گفت: "اين انتخاب يک چالش صريح از سوی رئيس جمهور است نسبت به همه ما که حامی اسرائيل هستيم."

مقامهای کاخ سفيد می گويند از مواضع آقای هيگل سوء برداشت شده و او در دوره سناتوری خود به لوايحی رای داده که بر اساس آنها، ميلياردها دلار کمک نظامی به اسرائيل تعلق گرفته است و از اعمال تحريمهای چند جانبه عليه ايران حمايت کرده است.

"بازجوئی های خشن"

معرفی آقای برننان برای رياست سی.آی.اِی هم بدون حاشيه نبوده است.

آقای برننان يک بار در سال ۲۰۰۸ نيز برای رياست سازمان سی.آی.اِی معرفی شده بود. اما به خاطر سوالهايی که درخصوص ارتباط او – به عنوان يک مقام ارشد سی.آی.اِی – با روشهای خشن بازجويی در دوره رياست جمهوری جرج بوش مطرح شد، از در نظر گرفته شدن برای اين سمت انصراف داد.

سناتور جان مک کين روز دوشنبه (۷ ژانويه) با صدور بيانيه ای گفت قصد دارد در خصوص نقش آقای برننان "در برنامه های موسوم بازجويی شدت يافته و همچنين دفاع علنی او از اين شيوه ها" از وی سوال کند.

آقای برننان از مقامهای کهنه کار سی.آی.اِی محسوب می شود و در حال حاضر مشاور ارشد رئيس جمهور آمريکا در اقدامات ضد تروريسی است.

جان برننان ۵۷ ساله در طراحی حمله ای که در سال ۲۰۱۱ به کشتن اسامه بن لادن منجر شد، نقش مهمی بر عهده داشته است.

در صورت تائيد توسط سنا، آقای برننان جايگزين ژنرال ديويد پترايس خواهد شد که در ماه نوامبر در پی يک رسوايی اخلاقی از سمت خود کناره گيری کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016