چهارشنبه 20 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عباسی، رئيس سازمان انرژی اتمی: بهره‌برداری کامل از نيروگاه اتمی بوشهر ۳ سال طول می‌کشد

خبرگزاری فارس: رئيس سازمان انرژی اتمی بهره‌برداری کامل از نيروگاه اتمی بوشهر را در طول ۳ سال آينده امکان‌پذير عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، فريدون عباسی رئيس سازمان انرژی اتمی در حاشيه مراسم بزرگداشت شهيد احمدی‌روشن در پاسخ به سؤالی درباره اتهامات مداوم غربی‌ها درباره اهداف نظامی برنامه هسته‌ای ايران، گفت: ايران هيچگونه برنامه مرتبط با اهداف نظامی ندارد و غربی‌ها نيز تا کنون در اين زمينه نتوانسته‌اند مدرکی را ارائه کنند.

وی افزود:‌تمام فعاليت‌های اتمی ايران زير نظر آژانس بين‌المللی انرژی اتمی صورت می‌گيرد.

وی در پاسخ به سؤال ديگری درباره اينکه آيا اين ترورها توانسته‌ است تأثيری در برنامه هسته‌ای ايران داشته باشد، افزود: برنامه هسته‌ای ايران عقبه‌ای در تمام دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتی و صنعتی دارد و موضوع به اين گستردگی با حذف چند دانشمند به صورت فيزيکی ممکن نيست.

رئيس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در سه سال گذشته و پس از شهادت استاد علی‌محمدی و دانشمندانی همچون شهيد احمدی‌روشن و شهيد شهرياری تمام فعاليت‌های برنامه هسته‌ای ايران در تمام ابعاد فنی و علمی و لجستيکی ادامه دارد و انشالله در سال آينده شاهد دستاوردهای جديدی در عرصه هسته‌ای کشور خواهيم بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عباسی در پاسخ به سؤال ديگری درباره سطح همکاری ايران و آژانس ادامه داد: ما همکاری بسيار خوبی با آژانس در چارچوب مقررات داريم. به مقررات NPT پايبند بوده‌ايم و بازرسی‌ها از تأسيسات هسته‌ای ما همچنان ادامه دارد و تمام فعاليت‌های هسته‌ای ما مورد بازرسی و تأييد شورای حکام و مجمع عمومی در آژانس انرژی اتمی قرار گرفته است.

وی در پاسخ به سؤال ديگری درباره سطح غنی‌سازی کشور و تأسيسات هسته‌ای گفت: غنی‌سازی تا ظرفيت ۵درصد که در نطنز انجام می‌شود و هم غنی‌سازی ۲۰درصد در سايت نطنز و فوردو، بر طبق برنامه و نياز کشور صورت می‌گيرد.

رئيس سازمان انرژی هسته‌ای در ادامه تصريح کرد: ما غنی‌سازی را بر اساس نياز کشور ادامه داده و خواهيم داد.

عباسی در پاسخ به سؤالی درباره برنامه کشور برای ساخت نيروگاه‌های هسته‌ای جديد کشور گفت: ما بر طبق برنامه بايد ظرفيت ۲۰هزار مگاوات انرژی برق هسته‌ای برسيم. اگر بخواهيم توان خود را با راکتورهای ۱۰۰۰مگاواتی برطرف کنيم بايد ۲۰ نيروگاه بسازيم و اگر نياز خود را با راکتورهای قدرت متوسط رفع کنيم ممکن است به بيش از ۶۰نيروگاه نياز داشته باشيم.

وی افزود: برنامه درازمدت ما اين است تا بر اساس برنامه و منافع کشور برای ساخت نيروگاه‌های جديد تصميم‌گيری کنيم.

رئيس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤال ديگری درباره مذاکرات ايران و آژانس در آينده‌ای نزديک تصريح کرد: اگر نمايندگان آژانس بدون پيش‌داوری وارد مذاکرات شوند و هدفشان روشن کردن حقيقت باشد و حقوق کشور ما را در نظر بگيرند به طور حتم در جلسه آينده با ما به نتيجه خواهند رسيد، اما اگر بخواهند با پيش‌داوری قبلی وارد مذاکرات شوند فکر نکنم به نتيجه‌ای دست پيدا کنند.

رئيس سازمان انرژی اتمی درباره ترکيب و نوع مذاکره‌کنندگان آژانس انرژی اتمی گفت: هنوز در اين باره چيزی اعلام نشده است، اما به احتمال زياد معاون آقای آمانو به اين مذاکرات خواهند آمد و تيمی نيز ايشان را همراهی خواهند کرد.

وی درباره قطعی شدن زمان اين مذاکرات گفت: هنوز چيزی دراين باره اعلام نشده است و ما فکر می‌کنيم که همان ۲۷ ديماه است که پيش از آن اعلام شده بود.

رئيس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤال ديگری درباره اينکه آيا ايران در مذاکرات با آژانس، تعهدی را فراتر از NPT قبول خواهد کرد و يا نه گفت: ما هر تعهدی که خارج از چارچوب NPT باشد را نخواهيم پذيرفت.

رئيس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤال ديگری درباره زمان راه‌اندازی نيروگاه اتمی بوشهر گفت: هم‌اکنون نيروگاه با ۱۰۰درصد توان خود در حال فعاليت است و برق خود را به شبکه سراسری کشور می‌دهد و اين نيروگاه با توان نامی ۱۰۰۰مگاوات به شبکه برق متصل است.

وی افزود: کار فنی به اين وسعت را نمی‌توان با ساعت و ثانيه مشخص و معلوم کرد چرا که ايمنی نيروگاه برای ما در اولويت است و بايد شرايط ايمن را برای آن فراهم کنيم و اجزای مختلف نيروگاه بايد با يکديگر سازگار باشد و صحت کارکرد آنها مورد تائيد نظام ايمنی ما قرار بگيرد.

عباسی گفت‌: خوشبختانه تا کنون در اين خصوص کارهای خوبی صورت گرفته است و ما بايد اين نيروگاه را از پيمانکار روس تحويل بگيريم و آن را به متخصصان خودمان تحويل بدهيم و اين مستلزم اين است که بسياری از پارامترها کنترل شود و اينها زمان‌بر است. هم‌اکنون نيروگاه به شبکه وصل است و ما فکر می‌کنيم که تا پايان سال زمان بهره‌برداری مقدماتی فراهم خواهد شد.

وی افزود: انشالله تا دو سه سال آينده ما می‌توانيم نيروگاه را از طرف روسی به طور کامل تحويل گرفته و به نيروهای خودمان بسپاريم.

رئيس سازمان انرژی اتمی درباره اينکه آيا مذاکراتی برای خريد راکتورهای کوچک از شرکت‌های غربی و شرقی صورت گرفته است يا نه گفت: شرکت‌های غربی علی‌رغم سياست خصمانه‌ای که دولت‌ها عليه ما نشان داده‌اند دنبال منافع خود هستند و آنها حاضر هستند همکاری‌های تخصصی را با ما داشته باشند و ما اميدواريم که اين فضای سياسی بالاخره حل شود.

وی با اشاره به بحران اقتصادی غرب گفت: اين مسئله آنها را مجبور می‌کند تا دست از رفتار سوء خود در مقابل جمهوری اسلامی ايران بردارند و ما هم از اين مسئله و همکاری‌های تخصصی استقبال می‌کنيم.

وی افزود: اما تکنولوژی غربی به دليل بحران اقتصادی، مقداری با سؤال مواجه شده است. آنها بايد از طرف آژانس تأييديه‌هايی را ارائه بکنند که ايمنی نيروگاه‌های آنان را تضمين کند، چرا که ما بعد از واقعه فوکوشيما در همکاری خود با شرکت‌های غربی تجديدنظر کرده‌ايم و سعی می‌کنيم اطمينان لازم را به نيروگاه‌ها پيدا کنيم.

رئيس سازمان انرژی اتمی درباره زمان بهره‌برداری کامل از نيروگاه اتمی بوشهر نيز گفت: برای اين کار بايد سه سال صبر کنيم چرا که بهره‌برداری مقدماتی بايد انجام شود و نيروهای روس در کنار نيروهای ايرانی کار کنند.

وی افزود: که اين اولين نيروگاه ما است و نيروهای ما بايد در کنار نيروهای روس کار کنند و ما به صورت منطقی جلو برويم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016