چهارشنبه 27 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صادرات ميوه‌ ايران نصف شده است

• ميوهای ترک جای ايران را در بازار اروپا گرفته‌اند

ايسنا ـ رييس اتحاديه بارفروشان ميدان تره‌ بار بزرگ با بيان اين‌که صادرات ميوه در سال جاری نسبت به سال گذشته نصف شده است افزود: ميوه‌های صادراتی برای فروش به بازار داده شده‌اند.

مصطفی دارايی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار کرد: ذخيره‌سازی پرتقال و سيب بيش از نياز شب عيد انجام شده است. توليد سيب و پرتقال بسيار زياد است که به دنبال بازار‌های هدف هستيم تا مازاد نياز خود را صادر کنيم. در کنار ميوه توليدات مرکبات امسال بسيار باکيفيت و بيش از نياز بازار بوده است.

وی افزود: سال جاری به اصطلاح سال آور ميوه و مرکبات بود و محصولات باکيفيت به ميزان زياد توليد داشته است. به طور مثال می‌توان به توليد سيب و پرتقال اشاره کرد که بالغ بر ۴.۵ ميليون تن توليد کل کشور بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ذخيره‌سازی ميوه برای شب عيد

او در مورد ذخيره‌سازی تصريح کرد: با جلسات مختلفی که با نهاد رياست جمهوری داشته‌ايم ذخيره‌سازی خوبی برای شب عيد صورت گرفته است. پرتقال‌هايی که در حال ذخيره‌سازی هستند وزنی بين ۱۸۰ گرم تا ۲۵۰ گرم دارند که بسيار متناسب برای ذخيره‌سازی هستند. وزن بيش از ۲۵۰ گرم را نيز در بازار برای مصرف فعلی به فروش می‌رسانيم، چون آنچنان قابليت ذخيره‌سازی ندارد.

به گفته وی بيش از ۱۰۰ هزار تن سيب و پرتقال برای شب عيد ذخيره‌سازی شده است.

رييس اتحاديه بارفروشان ميدان تره‌ بار بزرگ در مورد مصرف داخلی و صادرات توضيح داد: بايد برای مصرف داخلی و صادرات برنامه‌ای داشته باشيم تا به‌طور اصولی، علمی و بنا بر نياز توليد داشته باشيم. برای نمونه می‌توان به توليد گوجه‌فرنگی اشاره کرد که در سال جاری توليد آنچنان زياد بوده که هزينه‌ی بذر و جابه‌جايی برای فروشنده از محل فروش آن بازگردانده نمی‌شود که اين موضوع کاملا عکس سال گذشته است.

دارايی‌نژاد همچنين بيان کرد: برنامه‌ريزی بايد در تمامی مراحل کشت، برداشت، مصرف و صادرات باشد. بايد بدانيم مقدار نياز بازار داخل برای يک سال چه مقدار است تا برای صادرات برنامه‌ريزی کنيم، به ميزان نياز داخلی برداشت کنيم و مابقی توليد را با بسته‌بندی شکيل به بازار‌های هدف صادر کنيم.

وی برای نمونه ترکيه را مثال زد و گفت: ترکيه ۷۰ درصد توليد خود را به اروپا صادر می‌کند. اين در حالی است که اين کشور تا سال گذشته وارد‌کننده ميوه و مرکبات ايران بود، اما در حال حاضر با برنامه‌ريزی درست و علمی جای ايران را در بازار‌های اروپا گرفته است.

رييس اتحاديه بارفروشان ميدان تره‌ بار بزرگ ادامه داد: برای دستيابی به توليد علمی بايد بذر، کود و سم استاندارد در اختيار توليد‌کنندگان قرار گيرد. متاسفانه در حال حاضر توليد‌کننده يک کيسه کود را با قيمت ۴۰ هزار تومان خريداری می‌کند.

دارايی‌نژاد تصريح کرد: محصول بايد سر زمين درجه‌بندی و بسته‌بندی شوند تا زمانی که به بازار و ميدان می‌آيد خريدار بداند چه محصولی را بنا به نياز انتخاب و خريداری کند.

امسال به جز موز واردات ميوه نداشتيم

وی در پاسخ به سوال ايسنا مبنی بر واردات پرتقال گفت: هيچ وارداتی تا به اين لحظه با مجوز و از مبادی قانونی صورت نگرفته است و بازار تماما از محصولات داخلی به جز موز استفاده می‌کند.

او با بيان اين که بايد بعد از برداشت محصول کشت‌شده داخلی بنابر نياز بازار واردات داشته باشيم گفت: در حال حاضر تنها شايد برای ميوه شب عيد به واردات نارنگی نياز داشته باشيم که در زمان نياز دولت اجازه واردات نارنگی را مانند سال‌های گذشته صادر خواهد کرد.

دارايی‌نژاد بيان کرد: اين احساس نياز به دليل تمام‌شدن نارنگی ساری و عدم دوام زياد برای ذخيره‌سازی است و در کنار آن نارنگی بم که درحال حاضر در ميادين به فروش می‌رسد نيز حجم توليد بالايی ندارد که در ذخيره‌سازی بتوانيم برنامه‌ريزی برای آن داشته باشيم.

نبود نظارت روی ميوه‌فروشان دوره‌گرد

وی گفت: فروشندگان دوره‌گرد که بار خود را پشت خودروهای نيسان به فروش می‌رسانند، در ميادين می‌گردند و محصول کف بازار را پيدا می‌کنند و با سود ۲۰ درصدی به فروش می‌رسانند که هيچ نظارتی روی اين افراد نيست.

رييس اتحاديه بارفروشان ميدان تره‌ بار بزرگ بيان کرد: در قانون آمده است که سود مغازه‌دار ۳۵ درصد است، اما به دليل اجاره‌های سنگين و هزينه‌ی بالای کارگر سود بيشتری را بر روی ميوه می‌کشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016