چهارشنبه 20 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دخالت مافيا در توزيع برنج‌های وارداتی در اراک

• بيش از دو ماه است برنج هندی توزيع نشده است
• برنج وارداتی بين چندعمده فروش وتعاونی توزيع می شود


اراک - ايلنا: چرخه بيمار اقتصاد کشور چند سالی است که به رشد دست های پنهان و آشکار در بازار عرضه و تقاضا دامن زده و واردات يا توزيع برخی از کالاهای اساسی و مورد نياز جامعه را در انحصار فرد يا گروهی خاص در آورده است تا در پس پرده گردش کالا مافيای واردات موز، نوشيدنيهايی با برندهای شناخته شده تجهيزات ساختمانی و...شکل بگيرند. در پشت کمبود و نبود بيش از ۶۰ روزه برخی از برندهای معروف برنج وارداتی در شهر اراک که به عقيده دست اندرکاران بازار برنج توزيع آن دراين شهر در اختيار چند توزيع کننده ای است که به شرکت های وارد کننده در تهران و گمرکات متصلند قرار دارد که با دردست داشتن کامل چرخه توزيع نفس فروشنده جزء و مصرف کننده را به شماره انداخته و با تغيير قيمتها به ميل خود نبض بازار را در چنگ گرفته اند.

خرده فروش: بيش از دو ماه است برنج هندی توزيع نشده
جمشيدی خواروبار فروش که از انواع برنج وارداتی نوع تايلندی و دو برند جديد به تعداد محدود در مغازه دارد می گويد: برنج ايرانی در بازار هست اما نوع خوش پختش گران و مشتريهای خودش را دارد وانواع ديگر که از نظر قيمت از برنج وارداتی کمی گران ترند چون ذائقه مردم را اين هفت هشت ساله به سمت برنج هندی کشانده اند مشتری خور نيست. به گفته او بيش از دو ماه است که در اراک برنج های هندی توزيع نشده و همين باعث گرانی ۲۰ تا ۲۵ درصدی آن شده. به عقيده او در پشت توزيع برنج های وارداتی در اين شهر مافيای برنج خوابيده که دو سه نفری بيش نيستند و دستشان به جاهای امن وصل است. جمشيدی از نبود کنترل و نظارت بر چرخه توزيع انتقاد دارد و می گويد:بازرگانی بايد درست نظارت کند نه اين که افراد برنج را از تهران يا از واسطه ها در گمرکات تحويل گرفته در انبار نگه دارند پس از ايجاد کمبود کاذب در بازار با فروش به نرخ دل خواه سودهای کلان به جيب بزنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس اتحاديه خواربارفروشان: برنج وارداتی بين چندعمده فروش وتعاونی توزيع می شود
برنج های وارداتی را چند توزيع کننده از شرکتهايی در تهران يا استانهای مرزی وارد استان کرده و بين تعداد محدودی از عمده فروشان و تعاونی های مصرف شناخته شده پخش می کنند که پس از مدتی با تاخير و با افزايش قيمت به خرده فروش می رسد. اسد عباسی رئيس اتحاديه خواربارفروشان اراک با بيان اين مطلب می گويد: چند هفته است که بازرگانی اعلام کرده برنج در بازار توزيع می شود اما هنوز خبری نيست. به گفته او برنج ايرانی در بازار به وفور يافت می شود اما چون هم توان مردم برای خريد برنج مرغوب ايرانی پايين است و هم سليقه ها به سمت برنج خارجی رفته بازار برنج داخله چندان رونقی ندارد. به عقيده او برنج وارداتی هم ارزانتر و هم پختش راحت است و همين فرصت را برای منفعت جويان فراهم کرده است. اسدی نيز اينکه عده ای خاص نبض بازار را در اختيار دارند را تاييد کرده و می گويد: سودهای کلان را عده ای به جيب می زنند و فروشنده خرد ناچار است به اختيار اين عده هر قيمتی را بپذيرد. تازه اگر سهمی از برنج ببرد. او می گويد الان در بازار برنج وارداتی به ويژه هندی نيست و با اين کمبود، قيمت ها دوباره بالا می رود. رئيس اتحاديه خواربارفروشان اراک نيز بر لزوم نظارت بر توزيع در سازمان صنعت،معدن وتجارت تاکيد دارد.

معاون نظارت و بازرسی: ما در استان تاجر واردکننده برنج نداريم
درحالی که خرده فروش واتحاديه ضعف نظارت برتوزيع را در فعال شدن دست های انحصارگر دخيل می دانند اما معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت،معدن وتجارت استان مرکزی اين مشکل را در فقدان تاجر واردکننده برنج در استان دانسته و می گويد: يکی از دلايل اشکال بازار برنج در استان نبود تجار واردکننده برنج است که سبب تاخير در توزيع می شود از طرف ديگر تحويل برنج به عوامل توزيع در استان توسط شرکت های واردکننده و بنکداران به کندی صورت می گيرد. سيد کمال فدايی فروتن با اشاره به اينکه شرکت های واردکننده مدتی است که برنج در بازار توزيع نکرده اند می افزايد: با توجه به اينکه برنج هندی از قبل و با ارز آن زمان وارد شده و بر اساس مصوبه تنظيم بازار اجازه افزايش قيمت با نرخ جديد ارز به اين شرکتها داده نشده آنها توجهی به اين مصوبه نداشته و برنج را بلوکه کرده و وارد بازار نمی کنند. فروتن می گويد:درحال حاضر که قيمت جهانی برنج نيز بالا رفته شرکت های واردکننده با شرايط و ضوابط خودشان می خواهند برنج را وارد بازار کنند که همين مشکل ساز شده است. وی تصريح می کند: تا زمانی که شرکتهای واردکننده از اجرای مصوبه دولت طفره بروند مشکل حل نمی شود.

معاون بازرگانی داخلی: وجود مافيای برنج را قبول داريم
معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان مرکزی هر چند با خواربارفروش و رئيس اتحاديه در رابطه با وجود مافيای برنج در استان هم عقيده است اما بحث نبود برنج وارداتی در بازار را مشکل کشوری عنوان کرده و می گويد:الان در تمام مغازه ها برنج ايرانی هر چقدر بخواهيم برنج وطنی يافت می شود از ۱۵۰۰ تومان در هر کيلو تا ۶۰۰۰ تومان اما با توجه به تغيير ذائقه مردم تقاضا برای برنج هندی بيش از نوع ايرانی است و همين بحث کمبود را در جامعه بطور عمده نشان داده است.

افزايش تقاضا در کنار کاهش عرضه

ابوالقاسم صديقی با اشاره به اينکه از ۱۰۵۰تن نياز استان دو ماه قبل حدود ۹۰درصد در شبکه توزيع هرکيلو ۲۸۰۰ تومان وارد شد می افزايد: اين در حالی است که حتی ۵۰۰ تن سهميه محرم را هنوز تحويل ما نداده اند و به هيئتها برنج تايلندی توزيع شد.او می گويد الان در بازار برنج سازمان گسترش هست اما کمبود در انواع هندی با برندهای معروف است.صديقی در رابطه با عوامل توزيع ودخالت آنها در بازار می گويد: شايد اينها مورد تاييد ما نباشند اما بحث احتکار در مورد برنج را رد می کنم. او تصريح می کند: نظارت در اين مورد به طور کامل وجود دارد و قيمتها نيز کنترل ميشود.

عمده فروش: برنج وارداتی مثل ايرانی بالا رفته بنکدار به قيمت قبل نمی دهد
عمده فروشی که ماه قبل يک تن برنج تحويل گرفته و آنرا معامله يک ربع ساعت می داند می گويد:برنج در بازار نيست اما در انبارها تن تن تل انبار شده. او بر خلاف معاون بازرگانی داخلی با صراحت می گويد: واردات انجام شده اما بنکدار با شرايطی که دولت گذاشته حاضر به توزيع نيست. آنچه هم الان وارد بازار می شود به صورت قاچاق است. به گفته او عمده فروشان مطرح استان در انبار برنج دارند اما به خرده فروش نمی دهند.

تاجر واردکننده: چطور دولت از توليد کننده مابه التفاوت ارز را می گيرد ما نگيريم؟
حرف تاجر واردکننده هر چند منفعت جويانه اما شنيدنی ست. مدير يک شرکت واردکننده که مايل نيست نامش در گزارش آورده شود می گويد:دولت هم خودش يک پا تاجر است پای منافع خودش که باشد مو را از ماست می کشد الان بحث توليد کننده تقاضای دولت برای ما به التفاوت نرخ ارز در کالاهايی است که قبل از اين جريان ارز وارد شده و در گمرکات بلوکه کرده نوبت ما که رسيد می گويد با ارز قبل خريديد بايد به همان قيمت بفروشيد مگر ما کالاهای مورد نياز زندگيمان را که روز به روز بالا می رود ارزان می خريم که کالای خودمان را ارزان بفروشيم. او تصريح ميکند کالای ما هر چه بماند ارزشش بالاتر ميرود اجباری برای فروش نمی بينيم!!

مصرف کننده بازنده نهايی جنگ بنکدار و دولت
جنگ تاجر و بنکدار و عاملان بزرگ عرضه برنج مثل قصه بی سرانجام توليدکننده لبنيات با دولتيان را پايانی نيست مگر اين که با نزديک شدن به فصل انتخابات داستان سيب زمينی های رايگان به کالاهای اساسی مردم اين بار تحت عنوان سبد کالا به دست عده ای برسد!!؟؟

گزارش: زهره ترکمانی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016