دوشنبه 18 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کاهش ۷۰ درصدی صادرات محصولات نفتی قير و روغن‌ صنعتی، احتمال توقف کامل صادرات تا چند روز آينده

مهر ـ رئيس اتحاديه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با اشاره به کاهش ۷۰ درصدی صادرات انواع قير و روغن‌های صنعتی ايران به کشورهای مختلف جهان اعلام کرد: افزايش غير منطقی قيمت خوراک منجر به کاهش شديد صادرات اين محصولات نفتی شده است.

حسن خسروجردی امروز در گفتگو با مهر درباره آخرين وضعيت صادرات انواع قير و روغن‌های صنعتی ايران، گفت: از چند روز گذشته تاکنون صادرات انواع قير و روغن های صنعتی ايران به کشورهای مختلف جهان با کاهش چشمگيری روبرو شده است.

رئيس اتحاديه صادرکنندگان فرآورده های نفتی با اعلام اينکه در شرايط فعلی صادرات اين محصولات نفتی بيش از ۷۰ درصد کاهش يافته است، تصريح کرد: اين در حالی است که کشور از ظرفيت صادرات بيش از ۲ ميليون و ۵۰۰ تن قير و انواع روغن‌های صنعتی به کشورهای مختلف جهان برخوردار است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين فعال اقتصادی در پاسخ به پرسش مهر در خصوص دلايل کاهش توقف صادرات قير و روغن‌های صنعتی کشور، توضيح داد: افزايش يک باره و غير منطقی قيمت خوراک عامل اين سقوط صادرات اين دسته از محصولات نفتی کشور بوده است.

وی با بيان اينکه شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده های نفتی از ابتدای دی ماه سالجاری قيمت خوراک صنايع قيرسازی و روغن سازی را افزايش داده است، اظهارداشت: صادرکنندگان اين محصولات نفتی با افزايش قيمت خوراک مخالف نيستند اما بايد اين افزايش قيمت به طور منطقی و عادلانه انجام شود.

خسروجردی با تاکيد بر اينکه مخالف هرگونه ارزان فروشی قير و روغن های صنعتی به کشورهای مختلف هستيم، تبيين کرد: اما قيمت جديد خوراک صنايع روغن سازی بيش از بازارهای جهانی افزايش يافته است.

رئيس اتحاديه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، خاطرنشان کرد: در صورتی که تجديد نظری در تعيين قيمت خوراک اين صنايع نفتی نشود حتی امکان توقف کامل قير و روغن های صنعتی ايران به بازارهای جهانی وجود دارد.


ماجرای افزايش قيمت خوراک قير و روغن‌های صنعتی

به گزارش مهر، در حال حاضر ايران به دليل در اختيار داشتن نوع انحصاری "نفت رافينيتی" تنها توليد کننده يک محصول نفتی به نام "لوبکات" در سطح منطقه خاورميانه است به طوری‌که برخی از کشورهای نفت‌خيز حاشيه خليج فارس همچون عراق، عربستان سعودی و کويت هم با وجود ساخت پالايشگاه‌های متعدد نفت هيچگونه ظرفيتی برای توليد لوبکات ندارند.

لوبکات خوراک پالايشگاه‌های روغن سازی کشور است که پس از تصفيه برای توليد روغن انواع خودرو مورد استفاده قرار می‌گيرد و در شرايط فعلی هم کشور با ساخت و راه اندازی صنايع تکميلی از ظرفيت توليد سالانه يک ميليون تن اتواع روغن موتور برخوردار است.

از سوی ديگر همزمان با تامين نياز بازارهای داخلی به انواع روغن موتور، ايران يکی از بزرگترين صادر کنندگان روغن موتور به کشورهای مختلف جهان همچون ترکيه، عراق، امارات متحده عربی، هند و برخی از کشورهای اروپايی و آفريقايی بوده و سالانه بيش از ۳۰۰ هزار تن از اين محصول نفتی به بازارهای جهانی صادر می‌شود.

با وجود تمامی مزيت‌های جغرافيائی و طبيعی ايران برای توليد و صادرات انواع روغن موتور به عنوان يک محصول غير نفتی، از ابتدای دی ماه سالجاری شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی با دريافت بخشنامه بانک مرکزی اقدام به افزايش بيش از ۸۰ درصدی قيمت خوراک صنايع و پالايشگاه‌های روغن سازی کشور کرده است.

به عبارت ديگر، با اجرای اين بخشنامه بانک مرکزی مبنای محاسبه خوراک پالايشگاه‌های روغن سازی به جای ارز مرجع با دلار مرکز مبالاتی محاسبه خواهد شد.

به اعتقاد فعالان اين صنعت پالايشگاهی، اين افزايش قيمت خوراک علاوه بر اينکه زمينه گرانی حداقل ۵۰ درصدی قيمت انواع روغن موتور در داخل کشور را فراهم می کند، بازارهای صادرات اين محصول نفتی ايران را هم تحت تاثير قرار خواهد داد.

در همين حال ،عليرضا ضيغمی مديرعامل شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی اخيرا در گفتگو با مهر درباره افزايش بيش از ۸۰ درصدی قيمت خوراک صنايع روغن و قيرسازی، گفته است: اين افزايش قيمت براساس بخشنامه بانک مرکزی انجام شده است.

معاون وزير نفت با تاکيد بر اينکه شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی مرجع قيمت‌گذاری هيچ يک از فرآورده های نفتی همچون خوراک صنايع روغن سازی نيست، تصريح کرده است: براساس بخشنامه بانک مرکزی، مقرر شده است که خوراک نفتی اين واحدها به جای دلار مرجع ۱۲۲۶ تومانی با قيمت دلار مرکز مبادله ای (۲۴۶۰ تومان) محاسبه شود.

در همين حال يک مقام مسئول در سازمان حمايت در نامه‌ای به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ايران خواستار ارائه مستندات قانونی اين شرکت درباره افزايش قيمت خوراک پالايشگاه‌های روغن‌سازی ايران شده است.

در نامه وحيد منايی معاون نظارت بر کالاهای سرمايه‌ای و خدمات زيربنايی سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان به مصطفی کشکولی مديرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به مکاتبه انجمن کارفرمايان پالايشگاه‌های روغن سازی درباره افزايش قيمت فرآورده‌های نفتی برای مصارف داخلی در دی ماه سالجاری جهت عرضه در بورس کالا توسط آن شرکت اشاره شده است.

شرکت پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی ايران در هفته جاری در تصميمی ناگهانی، قيمت خوراک تحويلی به پالايشگاه‌های روغن سازی کشور را ۸۰ درصد افزايش داده است.

براساس اين تصميم، قيمت خوراک تحويلی به پالايشگاه‌های روغن سازی کشور از کيلويی ۹۰۰ به ۱۷۰۰ تومان رسيده است. اين تصميم، نگرانی پالايشگاه‌های روغن سازی کشور را در پی داشته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016