چهارشنبه 4 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئيس قوه قضاييه: مجازات زورگيرها با جرم آنها متناسب بود

خبرگزاری فارس: آيت‌الله آملی لاريجانی با اشاره به برخی اظهار نظرها و شبهات درخصوص تناسب مجازات با جرم به ويژه در موضوع محاربه گفت: در پرونده زورگيری اخير قاضی مجازات حداکثری را با هدف بازدارندگی در نظر گرفته است.


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره‌کل روابط‌عمومی و تشريفات قوه قضاييه، آيت‌الله صادق آملی لاريجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضايی با اشاره به آيات و روايات متعددی که در وصف مقام عظيم پيامبر (ص)‌ نازل و نيز نقل شده است، تاکيد آيات قرآنی بر «مقام محمود» پيامبر و «خُلق عظيم» آن حضرت را نشانه عظمت مقام پيامبر اسلام دانست و گفت: قرآنی که خود «خَلق عظيم» است، در وصف پيامبر اسلام از او با عنوان انسانی دارای «خُلق عظيم» نام می‌برد و او را در مقام محمود وصف می‌کند که بالاترين مقام انسانی است و اين توصيفات نشان از بزرگی و عظمت جايگاه پيامبر (ص) دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود:‌ در سوره قلم خداوند فرموده است «إنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِيمٍ» پيامبر گرامی اسلام در کلام حق‌تعالی به «إنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِيمٍ» توصيف شده‌اند. خداوند اگر کسی را به اين‌که بر خُلق عظيم است، يعنی ملکات و هيئات راسخ نفسانی را به تمامی واجد است، توصيف کند؛ نشانه‌ای جز بزرگی مقام رفيع پيامبر اسلام (ص) نيست و با توجه به اين‌که در اينجا قائل حق‌تعالی است و هيچ باطلی در کلام حق راه ندارد، نتيجه اين می‌شود که پيامبر اکرم اسلام، بر بالاترين خُلق ممکن استوار است.

رئيس قوه قضاييه همگان را به تدبر و تامل در مقام والای پيامبر و توصيفات بی‌بديلی که در آيات الهی و نيز در سخن اميرالمومنين (ع) در نهج‌البلاغه آمده، فراخواند و افزود: پيامبر عظيم‌الشان اسلام با وجود آن «خُلق عظيم» ياد دنيا را در نفس خود از بين برده بود و همواره نيکوترين رفتارها را با مردم و پيروان خود داشته و تاسی به سلوک و سيره پيامبر بزرگ اسلام نسخه شفابخشی برای تمام بشريت است.

آملی لاريجانی تاکيد کرد:‌ علاوه بر اين‌که خود قرآن، پيامبر اکرم اسلام را توصيف کرده است به اين‌که دارای خُلق عظيم است، در نهج‌البلاغه حضرت امير (س) نيز که خود مصداق همين اخلاق و خلق عظيم بود؛ در توصيف پيامبر مطالبی آورده است که انصافا برای همه ما يک نسخه شفابخش است.

در خطبه ۱۶۰ نهج‌البلاغه حضرت امير (ع) عبارات بسيار زيبايی در وصف پيامبر اکرم (ص) دارند. عباراتی که در توصيف زهد و خصايص پيامبر است «و لقد کان فی رسول اللّه صلی‌اللّه‌عليه‌و‌آله‌ کاف لک فی الأسوه، و دليل لک علی ذمّ الدّنيا و عيبها، و کثرة مخازی‌ها و مساويها» تا اينجا که می‌فرمايند: «فتاس بنبيک الاطيب الاطهر» تاسی کن به پيغمبر که پاک‌ترين بود و پاکيزه‌ترين بود و «فان فيه اسوه لمن تاسی» يعنی که در پيامبر اقتدا است، الگو است برای هر کسی که بخواهد تاسی کند «و عزاء لمن تعزی» افتخار است، بزرگی است برای هرکسی که به دنبال فخر و بزرگی باشد «و احب العباد الی الله المتاسی بنبيه» محبوب‌ترين انسان‌ها نزد خداوند باری‌تعالی کسی است که متأسی به پيامبر گرامی اسلام باشد که تعبير بسيار زيبا و پرمعنايی است و البته نظير اين تعابير در وصف آن مقام عظيم فراوان است.

رئيس دستگاه قضا با ابراز تاسف از برخی فرقه‌گرايی‌ها در جهان اسلام و نيز برخی اختلاف‌افکنی‌ها ميان مسلمانان از اين‌گونه رفتارها به عنوان کفران نعمت بزرگ الهی نام برد و تاکيد کرد: کفران است که کسانی چشم بر اين حقيقت ببندند يا خدای ناکرده توهين روا بدارند و البته کفران بزرگ‌تر اين است که مسلمانان که امت ايشان هستند بی‌توجهی کنند و قوم جاهلی يافت شوند که با ترور برادران دينی به اختلاف افکنی روی آورند.

آملی لاريجانی فرقه‌گرايی و دامن زدن به اختلافات مذهبی را جفا بر مقام رسول‌الله (ص) دانست و گفت: متاسفيم که قوم جاهلی يافت می‌شوند و به دنبال شقاق بين مسلمانان و فرقه‌گرايی هستند و برادران دينی خود را به خاک و خون می‌کشند و عده‌‌ای خبيث با عنوان وهابی از شقاق و اختلاف‌افکنی آنها حمايت می‌کنند.

وی خواستار وحدت امت اسلامی در مقابل توطئه‌ها و تفرقه‌افکنی‌های دشمنان اسلام شد و گفت: توهينی بالاتر از اين به پيامبر بزرگ اسلام (ص) نيست که با امتش چنين کنند.

رئيس قوه قضاييه در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به برخی اظهارنظرها و شبهات درخصوص تناسب مجازات با جرم به ويژه در موضوع محاربه گفت: هرگاه مجرمانی دست به ايجاد فضای خوف و وحشت بزنند، تشخيص مجازات بازدارنده از ميان حداقل و حداکثر مجازات‌ها برعهده قاضی يا قضات صادرکننده رای خواهد بود و در پرونده زورگيری اخير نيز قاضی مجازات حداکثری را با هدف بازدارندگی در نظر گرفته است و اين البته حتماً به مصلحت جامعه اسلامی است.

وی افزود: مسأله امنيت از اصلی ترين نيازهای جامعه مدنی است و به هيچ روی نبايد دستخوش احساسات شود. روشن است که دستگاه قضايی نيز از بابت اعدام انسانها متأسف است ولی وقتی مسأله امنيت اجتماعی مردم مطرح است نمی تواند چشم خود را بر حقايق ببندد.

رئيس قوه قضاييه با تاکيد بر اين‌که مجازات اعدام با هدف بازدارندگی، با تلاش مستمر و مضاعف ساير مسئولان برای حل و فصل مشکلات و زيرساخت‌هايی که فقدان آن افراد را به تخلف و جرم و جنايت می‌کشاند منافاتی ندارد ، تاکيد کرد: به نظر ما اتفاقا راه‌حل اساسی همان است که ريشه‌ها و بسترهای ارتکاب جرم در جامعه خشکانده و جمع شود اما اين مساله به معنای اين نيست که قوه قضاييه به وظيفه ذاتی خود نپردازد.

آملی لاريجانی با تاکيد بر اين‌که «مطمئن باشيد که در صورت عدم برخورد قاطع با چنين جرايمی اوضاع به مراتب بدتر خواهد شد» افزود: اين بحث که زورگيرانی که اخيرا اعدام شدند،‌ سابقه قبلی نداشته‌اند؛ موضوع صحيحی نيست و آنها به اقرار خودشان چندين فقره اين جرايم را تکرار کرده بودند.

وی همچنين با رد اين نظر که «به دليل فقر و نداری دست به ارتکاب جرم می‌زنند» گفت: مگر عقلانی و انسانی است که هر فردی که دچار فقر يا تنگدستی شود بايد دست به چنين جرايم وحشت‌انگيزی بزند و امنيت را از جامعه بربايد و آيا تمام راه‌ها برای رفع تنگدستی بسته است و تنها بايد به زورگيری و کيف‌قاپی اقدام کرد؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016