چهارشنبه 4 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژادی جدید در راه است!

روزنامه قانون نزدیک به مصطفی پورمحمدی نوشت:

اصولگرایان نزديك به دولت بازهم شروع به نسخه پیچی برای صحنه سیاسی کشور کرده‌اند. نسخه‌هایی که به قول خودشان تنها راهکار کارآمد انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ است. اما نکته اصلی اینجاست که ظاهرا خودشان نمی‌خواهند قبول کنند نسخه‌ای که این روز‌ها برای انتخابات می‌پیچند یک برنامه شکست خورده است که شاید کوچک‌ترین طرفداری در صحنه سیاسی کشور نداشته باشد. بازگشت به گفتمان سوم تیر ۸۴ راهکار این روزهای اصولگرایان حامی دولت است.

درخت گفتمان سوم تیر در سال ۸۴ میوه‌ای به نام «محمود احمدی‌نژاد» داد. میوه‌ای که طی هفت سال گذشته تا توانست برای جریان اصولگرایی دردسر ایجاد کرد و حالا نیز دولتي‌ها و حاميان اصولگرايشان باز هم به دنبال احیای این گفتمان هستند. گفتمانی که معلوم نیست اصلا قابل احیا هست و يا در صورت احیا شدن همچون سال ۸۴ میوه‌ای مثل احمدی‌نژاد می‌دهد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نسخه‌ای که اصولگرایان حامی دولت می‌پیچند
اما جای سوال دارد که این روز‌ها چه فرد یا افرادی به دنبال احیای گفتمان سوم تیر هستند؟ آیا حضور کاندیدای گفتمان سوم تیر طی هفت سال گذشته در کشور از نظر آنان مثمر ثمر بوده است که مجددا به دنبال احیای این گفتمان هستند؟ پاسخ به این سوالات در شرایط کنونی آنچنان سخت نیست. همگان می‌دانند که نسخه بازگشت و احیای گفتمان سوم تیر توسط اصولگرایان حامی دولت پیچیده می‌شود. نسخه‌ای که بعید نیست نوعی مقدمه‌چینی برای حمایت از کاندیدای دولت باشد. اما نکته بعدی اینجاست که آیا اصولگرایان حامی دولت به این موضوع فکر کرده‌اند که گفتمان سوم تیر در شرایط فعلی به ویژه شرایط نابسامان اقتصاد طرفدار دارد یا خیر؟

حسینیان: چاره‌ای جز بازگشت به گفتمان ۸۴ وجود ندارد
روح ا... حسینیان از نمایندگان حامی دولت در شرایطی که کمتر از پنج ماه به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم باقی مانده است روز گذشته به فارس گفت: باید به گفتمان ۸۴ بازگشت چرا که چاره‌ای جز بازگشت به این گفتمان وجود ندارد اما باید این گفتمان را به تکامل رساند و آن را با نیروهای اصیل‌تر، اصیل کرد. وی همچنین ادامه داد: به دلیل تجربه‌ای که در طول این سال‌ها داشته‌ایم این گفتمان زیر سؤال نیست و این ۸ سال با همه نواقص و مشکلاتش و تحولاتی که در اشخاصی که مسئولیت و پیشتازی این تفکر را داشته‌اند پیشامد با برکتی بوده است. وی تاکید کرد: مردم در این ۸ سال طعم عدالت را بیشتر چشیده‌اند و فاصله طبقاتی بین دولت و ملت به شدت کاسته شد و طبقه‌ای که احساس می‌کرد‌نژاد بر‌تر است که بر مردم حکومت می‌کند، دیگر وجود ندارد.

وقتی احمدی‌نژاد تجربه خوب اصولگرایان می‌شود
اما در شرایطی که همه نیروهای سیاسی کشور از اصولگرا گرفته تا اصلاح طلب در حال انتقاد از شخص محمود احمدی‌نژاد، مواضع و عملکرد وی هستند حامیان دولت هنوز هم وی را یک تجربه موفق می‌دانند.

به گونه‌ای که حسینیان در این مورد گفته است: برخی که خیال می‌کردند به دلیل زحماتی که کشیده‌اند انقلاب اسلامی ارث پدری آنهاست دستشان قطع شده است بنابراین این هشت سال با همه فراز و نشیب‌ها و مشکلات کشور به شدت رشد داشته و مردم با همه انتظارات فزاینده‌ای که از لحاظ رفاه برای آن‌ها ایجاد شده بیشتر در رفاه هستند بنابراین معتقدم این سال‌ها تجربه خوبی بود.

مقدمه چینی برای پیروزی کاندیدای دولت؟
روز گذشته یکی دیگر از نمایندگان حامی دولت هم اظهاراتی مطرح کرد که گمانه زنی مقدمه چینی برای حمایت از کاندیدای دولت در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ را تقویت می‌کرد. مرتضی آقاتهرانی که پیش از این استاد اخلاق دولت بود و این روز‌ها هنوز هم از حامیان اصلی دولت محسوب می‌شود در گفت‌و‌گویی در مورد انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: اگر دولت واقعاً کسی را معرفی کند که اصلح و از همه بهتر باشد، دلیل ندارد که مخالفت کنیم. دولت و غیر دولت ندارد، ولی یک نفر هم هست که هیچ کسی او را نمی‌شناسد، ولی بیننا و بین ا... از همه بهتر است. حالا چون دولت نگفته است او را کنار بگذاریم؟ چون در ائتلاف نیست بگوییم نه؟ می‌توانیم؟ این‌ها بازی نیست؟ پس دلیلی ندارد که ما با کسی یا چیزی ببندیم. تا حالا هم نبسته‌ایم و در آینده هم نمی‌بندیم.

جبهه‌ای که نتوانست سوم تیر را احیا کند
سال گذشته و در حالی که چندماهی تا انتخابات مجلس نهم بیشتر باقی نمانده بود نمایندگان حامی دولت به همراه تنی چند از وزرای اخراجی کابینه دولت که مدعی احیای گفتمان سوم تیر بودند به صرافت تشکیل جبهه‌ای افتادند تا در کنار احیای این گفتمان برای انتخابات مجلس نیز به صورت جدی‌تر فعالیت کنند. فعالیتی که بر خلاف توصیه‌های آیت ا... مهدوی کنی در مورد عدم ارائه لیست‌های جداگانه صورت گرفت و آغازی شد برای مناقشه و اختلاف در میان اصولگرایان. با این همه این جبهه که در ظاهر برای انتقاد از عملکرد دولت آغاز به کار کرده و مدعی لزوم احیای گفتمان سوم تیر شده بود کوچک‌ترین حرکتی در این راستا نکرد و حتی در بیشتر مواقع ترجیح داد به عنوان پدرخوانده دولت به حمایت بپردازد و سپر بلای دولت شود. استیضاح‌های وزرا را منتفی کند، به انتقادهای مجلس از دولت خرده بگیرد، جلوی مطرح شدن سوال از رئيس جمهور را بگیرد و به معنای واقعی اجازه ندهد که به دولت بد بگذرد. در نتیجه جبهه پایداری به معنای واقعی رسالت خود را فراموش کرد.

گفتمان سوم تیر چقدر طرفدار دارد؟
محمود احمدی‌نژاد مولود گفتمان سوم تیر بود. انتقاد‌ها از دولت محمود احمدی‌نژاد نیز بی‌سابقه است. شرایط اقتصادی، شرایط بین المللی، مواضع سیاسی، شکل گیری جریان انحرافی و مواردی از این دست موجب شد که اصولگرایان از منتقد گرفته تا حامی لب به انتقاد بگشایند و حتی در گوشه و کنار اعلام کنند که حمایت از فردی به نام احمدی‌نژاد اشتباه آنان بوده است و یا حتی شناختشان از احمدی‌نژاد آنقدر بیشتر شد که اعتراف کردند نباید در سال ۸۸ هم از احمدی‌نژاد مجددا حمایت می‌کردند.

اما باید به این نکته هم توجه کرد که گفتمان سوم تیر با توجه به شرایط اقتصادی آنچنان طرفداری در میان مردم ندارد و احیای این گفتمان که نوعی مقدمه چینی برای رای آوری کاندیدای دولت است تا اندازه‌ای بعید به نظر می‌رسد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016