شنبه 30 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی شورای نگهبان: سلامت و آزادی انتخابات در ايران فراتر از استانداردهای جهانی است

مهر ـ سخنگوی شورای نگهبان با تشريح امتيازهای انتخابات در ايران نسبت به انتخابات در کشورهای مدعی دموکراسی گفت: انتخابات در ايران فراتر از استانداردهای جهانی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدايی در همايش دفاتر استانی شورای نگهبان تصريح کرد: مجامع بين المللی برای برگزاری انتخابات معيارهايی چون «آزاد بودن»، «مخفی بودن رای‌»، «سالم بودن» و... در نظر گرفته‌اند، در حالی که اغلب اين موارد در نظام‌های انتخاباتی مدعی دموکراسی رعايت نمی‌شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با تشريح فرآيند انتخابات در آمريکا و برخی کشورهای اروپايی گفت: در اين نظام‌های انتخاباتی موانع حقوقی برای انتخابات آزاد مردم، آن‌قدر زياد است که اثر آن در کاهش مشارکت مردم مشهود است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی شورای نگهبان افزود: اين موانع حقوقی با توجيه نظم‌بخشی به انتخابات صورت می‌گيرد اما عملاً در ميزان مشارکت مردم مؤثر می‌گردد زيرا مردم اميد چندانی به تأثير حضور خود در انتخابات ندارند.

وی يادآور شد: در برخی از اين کشورها، نظام‌ انتخاباتی به دو يا سه حزب، منحصر شده است و در واقع صاحبان قدرت و ثروت، تعيين کننده نتايج انتخابات هستند نه مردم. در برخی موارد يک نامزد ثروتمند با صرف هزينه‌های گزاف سعی کرده است با نامزدهای دو حزب اصلی رقابت کند اما چون به کانون‌های قدرت وابسته نبوده است از دور رقابت‌ها حذف شده است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در ايران برای نمايندگی مجلس و نيز رياست‌جمهوری جمع کثيری ثبت نام می‌کنند و هرکس صلاحيت‌های مصرح قانونی را داشته باشد می‌تواند داوطلب شود. مردم نيز مجبور نيستند به فرد خاصی رای بدهند.

معاون اجرايی و امور انتخابات شورای نگهبان با تجليل از اهتمام مردم به انتخابات در ايران گفت: مردم کشورمان با وضو و قصد قربت پای صندوق های رای حاضر می‌شوند و هر داوطلبی را که مايل باشند بر می‌گزينند.

کدخدايی با انتقاد از طرح مباحثی چون انتخابات آزاد گفت: کدام انتخابات در ايران سالم و آزاد نبوده است؟! آيا مقصود کسانی که از انتخابات آزاد حرف می‌زنند، انتخابات برخی کشورها است که داوطلبان با تبليغات هرزگی سعی می‌کنند رای مردم را کسب کنند؟

وی افزود: انجام وظايف قانونی در انتخابات موجب آزاد بودن و سالم بودن انتخابات در ايران است و در انتخابات ۸۸ نيز مدعيان تقلب، هيچ دليلی برای اثبات ادعاهای خود ارائه نکردند و کسانی که اکنون انتخابات آزاد را مطرح می‌کنند، خودشان نيز قبلاً با همين سازوکار انتخاباتی به مسئوليت رسيده بودند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بيانات مقام معظم رهبری در خراسان شمالی گفت: به لطف خداوند مردم کشورمان به خوبی مشکلات را پشت سر گذاشته‌اند و مسير پيشرفت نظام اسلامی همواره صعودی بوده است.

وی گفت: دشمنان نظام از تبديل ايران اسلامی به عنوان يک الگوی الهام بخش‌، نگران است و به همين دليل با فشارها و تحريم‌های وحشيانه و غير منطقی به جنگ با ملت ايران آمده است.

کدخدايی با تشريح برخی از مفاد منشور ملل متحد گفت: هيچ دولتی حق مداخله در امور داخلی ديگر کشورها را ندارد اما کشورهای استعماری، با اقداماتی در تعارض با اين اصل عرفی در صحنه بين‌الملل، به تحريم‌های غير منطقی، جنبه حقوقی می‌دهد تا ديگر کشورها را از ارتباط تجاری با ايران بازدارد.

وی گفت: مگر يکی از محورهای برنامه‌ای سازمان ملل توسعه کشورها نيست و نهادهای بين‌المللی موظف نيستند که به ارتقاء بهداشت در ديگر کشورها کمک کنند؟ چگونه است که در تعارضی آشکار با اين وظيفه، تجارت دارو نيز در ذيل تحريم‌ها قرار می‌‌گيرد؟

وی افزود: ملت ايران، بر اساس حق تعيين سرنوشت، نظامی طاغوتی را از بين برد و يک نظام مردم‌سالاری دينی را تأسيس کرد. بنابراين مخالفت با چنين نظامی، مخالفت با يک ملت است.

سخنگوی شورای نگهبان ضمن گلايه از برخی بی‌تدبيری‌ها در داخل گفت: به جای اينکه تقصيرها را متوجه ديگران کنيم، بايد مشکلات را با تدبير، مسئوليت شناسی و مسئوليت‌پذيری رفع کرد.

دکتر کدخدايی با تجليل از ايثار‌گری‌ها و استقامت‌های ملت ايران در برابر مشکلات گفت: در دوران دفاع مقدس و مقاطعی مانند ۹ دی ۸۸ شاهد بوديم که مردم با روحيه بسيجی و مسئوليت‌شناسی، خودشان به صحنه ‌آمدند و کارهای بر زمين مانده را داوطلبانه انجام دادند و دشمنی‌ها و فتنه‌ها را از بين بردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016